Donald Trump szerint az 1999-es átadás „hibás döntés” volt, amely komoly gazdasági hátrányt jelentett az Egyesült Államok számára. A csatornán keresztül zajlik a világ tengeri kereskedelmének 3%-a, és Trump szerint a magas átkelési díjak tovább nehezítik az amerikai érdekek érvényesítését.
A kijelentésére reagálva Panama kormánya vizsgálatot indított a Hongkongi székhelyű Hutchison Ports ellen, amely a csatorna két végén található kikötőket üzemelteti – írja az FT.
A cég 1997-ben, Hongkong brit uralom alóli visszakerülésének évében nyerte el a koncessziókat, amelyeket 2021-ben megújítottak. Az ellenőrzést Panama Számvevőszéke kezdeményezte, amely hangsúlyozta, hogy az átláthatóság és a közforrások hatékony felhasználásának biztosítása érdekében végzik az auditot.
Bár a csatorna irányítása teljes mértékben Panama kezében van, Washingtonban egyre nagyobb aggodalom övezi a kínai vállalatok jelenlétét a térségben.
Panama elnöke, José Raúl Mulino, határozottan visszautasította Trump kijelentéseit és követeléseit. Közleményében hangsúlyozta, hogy a csatorna irányításába egyetlen nemzet sem szól bele, és hogy az amerikai visszavonulás egy generációkon átívelő küzdelem eredménye volt. Mulino szerint a párbeszéd a legmegfelelőbb eszköz a felmerült kérdések rendezésére, és nem érti Trump karakterizálását, miszerint az Egyesült Államok „ajándékozta” volna a csatornát Panamának.
A vita hátterében a Panama-csatorna stratégiai jelentősége és a Kína feletti geopolitikai befolyás áll. A csatorna átkelési díjai, amelyeket a 2023-as aszály miatti vízkorlátozások tovább növeltek, Trump szemében újabb érvként szolgálnak a beavatkozás mellett. Mindeközben Panama az Egyesült Államok egyik legszorosabb közép-amerikai szövetségese volt az elmúlt időszakban, amely aktívan próbálja csökkenteni az amerikai irányú migrációt a hírhedt Darién Gap területén.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images