Az európai élmezőnybe került Magyarország. Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) friss adatközlése szerint a tavalyi esztendő utolsó hónapjában Csehország, Görögország és Málta elekromos járműparkja nőtt a legnagyobb arányban a megelőző év azonos időszakához képest.
Magyarország éppen csak lemaradt a dobogóról: az adatok alapján 2024 végén 77,6 százalékkal több elektromos személygépkocsit helyeztek forgalomba itthon, mint 2023 decemberében. Éves összevetésben is sikerült előkelő helyet szerezni
a közel másfélszeres (47,7 százalékos) gyarapodással.
A növekedés azért is jelentős, mert az uniós átlagban decemberben (-10,2 százalék) és 2024 egészében (-5,9 százalék) is csökkenést jelez a statisztika.
Az ACEA kimutatása alapján a tavalyi évben hazánkban újonnan regisztrált autók közel felét (46,1%) a hibrid autók adták. A fosszilis alapú - benzin és dízel - autók még mindig jelentős mértéket tesznek ki, a kettő összesen 41,9%-ot, míg a
A tisztán elektromos autók (BEV) a beregisztrált új autók 7%-át adták.
Utóbbi járművek száma tavaly 70 ezer fölé nőtt hazánkban, ez több mint kilencszeres bővülést jelent 2020 eleje óta. A kormány két programban összesen 60 milliárd forinttal támogatja a klímabarát autózás térnyerését. A vállalatok 30 milliárd forintos keretből március végéig igényelhetnek állami hozzájárulást tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz beszerzéséhez. Emellett a vidéki elektromos töltőhálózat fehér foltjainak felszámolását 28 milliárd forintos program ösztönzi az országos lefedettség fokozatos elérése érdekében.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio