Az amerikai pénzügyminisztérium két hete pénteken jelentette be az új szankciókat, amelyek két orosz olajtermelőt és 183 olajszállító tartályhajót érintenek; a lépés célja, hogy tovább korlátozza Oroszország bevételeit. A szankcionált hajók március 12-ig még kirakodhatják rakományukat.
Ez azért lehet nagy probléma India számára, mert az ázsiai ország az elmúlt időszakban jelentősen növelte orosz olajimportját: a Kpler adatai szerint
az ország olajbehozatalának mintegy 40%-a származott Oroszországból.
Bob McNally, a Rapidan Energy Group elnöke szerint "Indiát jobban érintik majd a szankciók, mint Kínát, mivel India sokkal nagyobb mennyiségű olajat importál Oroszországból, mint Kína".
A most szankcionált 183 tankhajó közül 75 szállított korábban orosz olajat Indiába. Aldo Spanier, a BNP Paribas vezető árupiaci stratégája szerint
ezeknek a hordóknak a nagy része indiai finomítókhoz került, ezért a hatás valószínűleg ott lesz a legnagyobb.
Az új helyzet azért is különösen érzékenyen érintheti Indiát, mivel az ország olajfogyasztása dinamikusan növekszik: az amerikai Energiainformációs Hivatal előrejelzése szerint
India 2025-re megelőzheti Kínát, és a világ első számú olajfogyasztójává válhat.
A növekvő kereslet idén napi 330 000 hordóval ösztönözheti a globális olajfogyasztást.
A szakértők szerint az új amerikai szankciók komoly ellátási zavarokat okozhatnak Indiában, és bár az ország igyekezhet alternatív beszállítókat találni, de ez időbe telhet és jóval drágább lehet. Az olajárak emelkedése pedig jelentős hatással lehet az indiai gazdaságra és inflációra, ugyanis egy 2023-as kutatás szerint az indiai gazdaság jelentősen kitett az olajárak ingadozásának. Az Indiai Központi Bank 2019-es elemzése alapján
az olajárak minden egyes hordónkénti 10 dolláros emelkedése 0,4%-os növekedést eredményezhet az általános inflációban.
Dhiraj Nim, az ANZ közgazdásza figyelmeztet: "A magas olajárak, ha áthárulnak a fogyasztókra, tovább ronthatják vásárlóerejüket egy olyan időszakban, amikor a jövedelem és a GDP növekedése lelassult."
A helyzetet súlyosbítja, hogy az olajszállítás költségei is emelkedtek. Andy Lipow, a Lipow Oil Associates elnöke szerint Indiának nemcsak az olajért kell többet fizetnie, hanem annak szállításáért is. Az erősebb dollár és a gyengülő rúpia tovább nehezíti az ország helyzetét.
Címlapkép forrása: Shutterstock