Az elmúlt bő évtizedben (2012 és 2023 között) 1 677 vasúti baleset történt Magyarországon az Eurostat szerint. Ebbe beletartoznak a más járművel való ütközések, gázolások, de a kisiklások és tűzesetek is. Utóbbiból nincs sok.
A hazai vasúti pálya hossza az elmúlt 10 évben átlagosan 7 600 kilométer volt, ehhez képest pedig az 1 677 baleset nagyon sok. Ez kilométerre vetítve ez a második legmagasabb érték Európában, ennél csak Szlovákia áll rosszabbul.
Jó hír ugyanakkor, hogy 2012 és 2023 között ez a szám csökkent itthon.
Olyannyira, hogy míg a Covid előtt Magyarország rendre a sereghajtók között volt Európában (ez nem meglepő az átlagot látva), 2023-ban azonban már csak a felső harmadba sorolja hazánkat ez az adat. Látható az is, hogy Európában a járvány után nőtt a balesetek száma, bár az elmúlt évtizedet nézve, összességében csökkent. Ebbe az adatsorba természetesen a koronavírus-járvány bezavar, ugyanis az egyes országok lezárási gyakorlatának függvényében változhatott a vasúti közlekedés intenzitása.
Az országok közül kiemelkedik Luxemburg, ahol a vasúti pálya hozzához képest feltűnően sok baleset történt az elmúlt években.
Halálos áldozatok
Az Eurostat adatai szerint 2012 és 2023 között 969 ember halt meg vasúti balesetben Magyarországon, a súlyos sérültek száma pedig 632. Súlyosan sérült személynek tekintenek mindenkit, aki 24 óránál hosszabb ideig kórházban volt a baleset következtében. Ezekben az adatsorokban nem szerepelnek az öngyilkosságok, vagy öngyilkossági kísérletek.
A vasútvonal hosszát figyelembe véve a halálos áldozatokat tekintve is a második helyen áll Magyarország Szlovákia mögött, ha a 2012-2023-as időszakot nézzük. A súlyos sérülteket nézve "csak" a negyedik legrosszabb helyezés a miénk.
A 2024-es balesetekről még nincs teljes képünk, de azt a MÁV év végi közlése alapján tudjuk, hogy tavaly legalább 70 vasúti átjárós baleset történt, amelyek során tizenöten életüket vesztették. Ez a baleseteknek csak egy kis szelete, vagyis nem vethető össze a fenti számokkal, de a MÁV az adat kapcsán növekedésről ír, vagyis 2024-ben elakadhatott a balesetek csökkenő trendje.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images