A kínai és indiai finomítók kénytelenek alternatív üzemanyag-ellátási forrásokat keresni, miután az Egyesült Államok szigorította az orosz olajtermelőkkel és tartályhajókkal szembeni szankcióit. Az intézkedések célja, hogy visszafogják a világ második legnagyobb olajexportőrének bevételeit.
Az új szankciók számos olyan hajót érintenek, amelyek az úgynevezett "árnyékflotta" részét képezik. Ezeket a hajókat korábban arra használták, hogy olajat szállítsanak Indiába és Kínába, amelyek az ukrajnai invázió után Európában betiltott olcsó orosz kínálatot vásárolták fel. Egyes tartályhajók a szintén szankciók alatt álló Iránból is szállítottak olajat.
A Very Large Crude Carrier (VLCC) típusú hajók, amelyek akár 2 millió hordó nyersolajat is képesek szállítani, fuvardíjai jelentősen megemelkedtek.
Az iparági források szerint ez annak köszönhető, hogy az Unipec, Ázsia legnagyobb finomítójának, a Sinopecnek a kereskedelmi ága pénteken több szupertankert bérelt.
A Közel-Kelet-Kína útvonalon, amelyet TD3C néven ismernek, péntek óta 39%-kal, 37 800 dollárra emelkedett a napi fuvardíj, ami október óta a legmagasabb érték
- nyilatkozta egy hajóközvetítő.
A szankciók hatására a Kínába irányuló orosz olajszállítmányok szállítási díjai is meredeken emelkedtek. Az S&P Global Commodity Insights adatai szerint az ESPO keverékű nyersolaj szállítására szolgáló Aframax méretű tartályhajók fuvardíjai az oroszországi Kozmino csendes-óceáni kikötőből Észak-Kínába történő szállításra hétfőn több mint kétszeresére, 3,5 millió dollárra nőttek.
A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a szankciókkal sújtott tartályhajók Kína keleti részén, Shandong tartományon kívül rekedtek. Ennek oka, hogy a Shandong Port Group pénteken, még a washingtoni bejelentés előtt, tilalmat rendelt el a kirakodásukra.
Az elemzők szerint a tartályhajók rendelkezésre állnakása tovább szűkülhet, mivel a kereskedők szankciók nélküli hajókat keresnek az orosz és iráni nyersolaj szállítására.
Arra számítunk, hogy az elkövetkező hónapokban új hajók kerülnek be az árnyékflottába, ez pedig szűkíti majd a kínálatot a nem szankcionált fuvarozási piacon is
- írták a Kpler elemzői.
A fuvardíjak emelkedése más útvonalakat érint is. A Közel-Keletről Szingapúrba tartó VLCC hajók ára péntekhez képest 11,15 világméretű (WS) ponttal WS61,35-re emelkedett. A Közel-Kelet-Kína útvonalon a fuvardíj WS59,70-re ugrott, ami WS10,40-es emelkedést jelent, míg a nyugat-afrikai olajat Kínába szállító VLCC-k tarifája WS9,55-tel WS61,44-re emelkedett.
Az amerikai öbölből Kínába történő nyersolajszállítás költsége szintén jelentősen megnőtt. Jelenleg 6,82 millió dollárba kerül, ami 360 ezer dollárral több, mint a múlt héten.
Forrás: Reuters
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images