A Kpler adat- és elemző cég műholdas képei és kikötői adatai szerint a franciaországi Brestben található Damen hajógyár és a dániai Fayard A/S a 15-ből összesen 14 darab orosz speciális Arc7 tartályhajót tartott karban az elmúlt időszakban.
Ezek a hajók az orosz Jamal LNG-üzemből szállítanak gázt, főként az északi félteke téli időszakában, amikor a gázárak a legmagasabbak.
Malte Humpert, a High North News sarkvidéki hajózási szakértője szerint ezek a karbantartási munkálatok létfontosságúak az orosz gázszállítások szempontjából.
Ha ez a két hajógyár nem végezhetné ezeket a műveleteket, az az egész logisztikai műveletet kétségessé tenné
- nyilatkozta a lapnak Malte Humpert, a High North News sarkvidéki hajózási szakértője, aki nyomon követte a hajók mozgását. Hozzátette: "Máshol is kaphatnának szolgáltatást, de ez azt jelentené, hogy jóval letérnének az útvonalukról."
A Damen hajógyár megerősítette, hogy javított "több olyan hajót, amely orosz LNG szállításában részt vett", de hangsúlyozta, hogy
szigorúan betartotta az európai szankciós jogszabályokat.
A 14 szóban forgó hajóból 8 tartályhajó a Damenhez fordult, míg a Fayard kilencet szolgált ki azóta, hogy Oroszország 2022 februárjában teljes körűen megszállta Ukrajnát. Fontos adalék, hogy
a hajók többsége energia- és hajózási társaságok tulajdonában van, köztük a görög Dynagas.
Emiatt tehát explicit nem sértenek oroszellenes szankciókat a hajógyárak, de ezzel együtt a Damen azt közölte a lappal, hogy
a jövőben nem tervezik ezen LNG-hajók további javítását.
A cikk emlékeztet rá, hogy az Európai Bizottság egyik fő célkitűzése az orosz gáz fokozatos kivezetése az uniós piacról. Ennek ellenére az orosz LNG-behozatal, főként a Jamal LNG-ből származó gáz mennyisége növekedett, és például tavaly csaknem 18 millió tonnára ugrott az EU orosz LNG-importja. Részben emiatt a lengyel soros elnökség alatt újra erősödik az a szándék, hogy betiltsák az orosz LNG-importot.
A lap emlékeztet rá, hogy az uniós tagállamok tavaly decemberben hoztak először olyan szankciót, amely közvetlenül érinti a Jamal LNG tevékenységét, amikor az orosz szankciós listán lévő Sovcomflot tulajdonában álló, Christophe de Margerie nevű hajót szankciós listára helyezték. Ez a hajó egyébként egyetlenként a 15 darabos flottából se a francia, se a dán hajógyárhoz nem fordult előtte karbantartási segítségért.
Az Arc7 típusú LNG-hajók rendkívül speciális, Dél-Koreában gyártott járművek, amelyek egyenként darabonként mintegy 333 millió dollárba kerültek. Ezek a több mint 200 méter hosszú hajók körülbelül 170 000 köbméter földgázt tudnak szállítani, és speciális meghajtási rendszerrel rendelkeznek a vastag jégen való navigáláshoz.
Egy európai hajóközvetítő szakértő szerint a francia és a dán hajógyárak
az egyetlenek, amelyek képesek az Arc7-ek kezelésére, és ugyanakkor földrajzilag a megfelelő helyen vannak.
Ez magyarázza, miért olyan fontos szerepük van az orosz gázszállítások fenntartásában.
Az EU tavaly júniusban megállapodott arról, hogy idén márciustól megtiltja az orosz cseppfolyósított földgáz átrakodását uniós kikötőkben.
Ez az első lépés a szállított gáz behozatalának fokozatos megszüntetése felé
- jegyzi meg a lap.
Azt, hogy az átrakodási tiltás milyen jelentőségű, jól mutatja az, hogy az Oxford Institute for Energy Studies adatai szerint a Jamal LNG 2023-ban 20,9 milliárd köbméter cseppfolyósított földgázt exportált Európába, amelynek körülbelül egynegyedét a blokkon kívüli célállomásokra küldték tovább. A Bond Beter Leefmilieu agytröszt szerint a Jamalból származó szállítások az EU orosz LNG-importjának mintegy 85-90 százalékát tették ki.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images