Az egyik érintett hajó, a Huihai Pacific eredetileg január 15-én érkezett volna meg a Shandong tartománybeli Dongjiakou kikötőjébe. A Kpler adatrögzítő cég információi szerint a tartályhajó a hónap elején közel 770 ezer hordó ESPO nyersolajat vett fel az orosz Kozmino kikötőjében. A hétvégén azonban irányt változtatott, és jelenleg rakományával a nyílt tengeren várakozik.
A másik két érintett hajó, a Mermar és az Olia szintén jelentős mennyiségű ESPO olajat szállít. A Mermar január 5-én hagyta el Kozminót több mint 755 ezer hordó rakománnyal, míg az Olia január 7-én indult útnak közel 709 ezer hordónyi olajjal. Mindkét hajó eredetileg Yantai kikötőjébe tartott, de most a kínai partok közelében vesztegelnek.
Az amerikai szankciók az ukrajnai invázió óta bevezetett legagresszívebb intézkedéscsomagnak tekinthetők az orosz olajexport ellen. A korlátozások nemcsak számos tartályhajót érintenek, hanem legalább egy olyan kereskedőt is, aki a kínai független finomítók által kedvelt ESPO minőségű olajjal kereskedik.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a Shandong Port Group Co., amely a tartomány több kikötőjét üzemelteti, felszólította a terminálokat, hogy
ne engedjék be a szankciókkal sújtott olajszállító tartályhajókat, és ne tegyék lehetővé rakományuk kirakodását.
Ez a lépés közvetlenül az amerikai intézkedések bejelentése után történt.
Az új szankciók jelentős zavart okoztak az ázsiai olajpiacon, különösen a legnagyobb vásárlók körében. Az elemzők szerint pedig a teljes globális olajpiacot felbolygathatja.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images