Értelmetlenné váltak a 10 évnél távolabb tekintő áramfogyasztási előrejelzések
Gazdaság

Értelmetlenné váltak a 10 évnél távolabb tekintő áramfogyasztási előrejelzések

Nyilvános egyeztetés indult a rendszerhasználókkal a magyar villamosenergia-hálózat 2024-es fejlesztési tervéről. A HFT egyik újdonsága a korábbi évekhez képest, hogy a jelentős bizonytalanságokra tekintettel a 15. sarokév, vagyis a 2039 vizsgálatát elhagyta, így csak 2034-ig terjedő előrejelzéseket és fejlesztési stratégiákat tartalmaz.

A villamos energiáról szóló törvény alapján az átviteli rendszert irányító MAVIR évente köteles elkészíteni a villamosenergia-rendszer 132 kV-os és annál nagyobb feszültségű hálózatokra vonatkozó hálózatfejlesztési tervét (HFT) - emlékeztet a MEKH. A dokumentum többek között tartalmazza az átviteli hálózat következő tizenöt évben megépítendő vagy felújítandó elemeit, a már jóváhagyott fejlesztéseket, illetve az elosztói hálózat tekintetében a következő tíz évben megvalósítandó, a MAVIR által vezetett Iparági Bizottság által megvalósításra javasolt beruházásokat.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) közlése szerint az érdekeltek 2025. január 31-ig küldhetik meg észrevételeiket a Hivatal elektronikus levelezési címére. A MEKH a nyilvános konzultációt követően közzéteszi az egyeztetés eredményét, majd határozatban dönt a terv jóváhagyásáról.

A MEKH az új hálózatfejlesztési tervet is mellékelte letölthető formában a nyilvános egyeztetés elindításáról szóló január 7-i hír mellé, de a korábbi évek gyakorlatához képest változás, hogy az anyag a MAVIR oldalára nem került ki, viszont a rendszerirányító elérhetővé tette honlapján a HFT-hez tartozó háttérdokumentumokat (A magyar VER lehetséges fejlesztési stratégiái, A magyar villamosenergia-rendszer természetviselkedései és mellékletei, A magyar VER fejlesztési politikái).

Csak rendkívül nagy bizonytalansággal lehetne elkészíteni a prognózisokat

A terv és a kapcsolódó dokumentumok a szokásos módon tartalmazzák a javasolt, illetve tervezett hálózatfejlesztések meghatározásának alapját képező fogyasztási, rendszerterhelési és forrásoldali (az erőműkapacitások és az import várható alakulására vonatkozó) prognózisokat, valamint egyebek mellett a rendszerterhelést befolyásoló technológiák - elektromos járművek, e-töltők, klímaberendezések és egyéb hőszivattyúk - várható hazai elterjedését több lehetséges forgatókönyv mentén bemutató előrejelzéseket is.

A 2024-es terv egyik újdonsága, hogy a 15. sarokév vizsgálatát elhagyta, így a korábbiakkal ellentétben nem tartalmaz 15 évre előre tekintő prognózisokat sem, hanem csak a 10. sarokévig (2034-ig) terjedő előrejelzéseket és fejlesztési stratégiákat ismertet.

A terv elkészítését megelőzően, 2024 februárjában született döntés fő oka, hogy forrás- és fogyasztásoldali prognózisok 15 éves időtávon csak rendkívül nagy bizonytalansággal készíthetők

 - áll a dokumentum kifejezetten ezt a változást indokló fejezetében.

A terv két, úgynevezett természetviselkedési koncepció keretében mutatja be a magyar villamosenergia-rendszer várható alternatív jövőképeit, amelyek szintén közös iparági munka keretében kerültek kialakításra.

Míg az #1 természetviselkedési koncepció egy esetleges kedvezőtlenebb gazdasági, szakpolitikai forgatókönyv mentén („Szorító gazdasági kényszerek által hátráltatott energiaátmenet”) ismerteti a magyar villamosenergia-rendszer lehetséges jövőképét, addig az #2 természetviselkedési koncepcióként egy olyan forgatókönyv került kialakításra, amelyben a polikrízisből (pénzügyi válság, energiaválság, klímaváltozás, nyersanyaghiány, a háborúk okozta ellátási problémák) való kilábalás gyorsabb ütemű, a lakossági és üzleti beruházásokat célzott támogatások növelik és fókuszban marad a hazai és uniós dekarbonizációs célok megvalósítása („Gazdaságélénkítés fenntartható beruházási környezettel”).

Ennek megfelelően az #1 természetviselkedési koncepció alacsonyabb várható éves fogyasztást, csúcsterhelést, kisebb mértékű megújuló penetrációt és alacsonyabb villamosenergia-tároló felfutást tartalmaz, míg az #2 természetviselkedési koncepció esetében magasabb a várható fogyasztás, a csúcsterhelés, kisebb a megújuló penetráció és alacsonyabb a villamosenergia-tárolók felfutása.

Mivel a természetviselkedések a várható jövőképek lehető legszélesebb spektrumát hivatottak lefedni, így a 15. sarokévig, 2039-ig folyamatosan növekvő bizonytalanság egyre nagyobbra nyitotta volna a két koherens jövőkép közötti különbséget. Ez egyrészt a többi sarokévhez képest nagyobb mértékben vezethetett volna olyan hálózatfejlesztések meghatározásához, melyekről később, - az adott évre vonatkozó előrejelzések pontosabbá válásával - a gördülő tervezés keretében kiderül, hogy nem szükségesek. Másrészt megkérdőjelezhető a természetviselkedéseket megalapozó trendek 15 éven keresztül történő folyamatos fennmaradása, és ezáltal a koherens jövőképek ilyen időtávú validitása, ez 5-10 éves időtávon sokkal nagyobb valószínűséggel bír

 - fogalmaz a HFT.

Kormányrendeletek lehetetlenítették el a prognóziskészítést

A dokumentum szerint a bizonytalanságot növelték a közelmúlt szabályozási és szakpolitikai változásai, melyek közül kiemelkedik a közzétételi és együttes igényvizsgálati eljárás második ciklusának jelentős csúszása, hiszen ez a forrásoldali prognóziskészítés egyik legfontosabb bemeneti információforrása. (A közzétételi és együttes igényvizsgálati eljárás során a rendszerirányító az elosztókkal konzultálva lényegében felméri és ismerteti az új erőmű-beruházások - ezen belül az időjárásfüggő erőművek, valamint energiatárolók - számára rendelkezésre álló szabad hálózati csatlakozási kapacitás nagyságát, elbírálva az erőműfejlesztők által benyújtott vonatkozó igényeket is.)

Már az eljárás 526/2022. (XII. 16.) kormányrendelet szerinti eredeti, 2023. 09. 11-i igénybejelentési határideje is a prognóziskészítés időbeli eltolódását okozta volna, azonban a 426/2023. (IX.13.), valamint az 500/2023. (XI.09.) kormányrendeletek további határidő-módosítása ellehetetlenítette az érdemi prognóziskészítést a 15. sarokévre - áll a szövegben. Végül az 54/2024. (III.6.) kormányrendelet zárta el az eljárást, mely során a benyújtott igények nagy részére nem került kiadásra műszaki-gazdasági tájékoztató, egyúttal új eljárásrend kidolgozását írta elő év végi határidővel - mutat rá a dokumentum. (Az új eljárásrend kidolgozásáról cikkünk születéséig - január 10-éig - nem érkezett információ - a szerk.)

Széttartó és megfelelően alá nem támasztható előrejelzések születtek volna

A 15. sarokév elhagyásának indokoltságát a HFT az 5 és 10 évre előre tekintő modellek eredményeivel is alátámasztja:

A primer energiaforrás (erőművi technológiák) szerinti beépített teljesítőképesség várható alakulása tekintetében a két természetviselkedés közötti legnagyobb különbség a naperőművek esetében mutatkozik, a differencia közel 1 GW a 2029-es., míg közel 2 GW a 2034-es prognózisban. Az #1 természetviselkedési koncepció szerint a hazai naperőművek beépített teljesítőképessége 2029-ben 12 629 MW, 2034-ben pedig 14 078 MW lehet, míg az #2 természetviselkedési koncepció alapján ezek az értékek várhatóan 13 598, illetve 16 025 MW körül alakulnának. Amint a hálózatfejlesztési terv rámutat, az eltérés 2039-re tovább fokozódott volna, elsősorban a háztartási méretű kiserőművekre (HMKE) és a saját célra termelő visszwattos erőművekre (SCTE) vonatkozó prognózisok széttartása miatt.

Szintén a 15 évre előre tekintő forgatókönyv elhagyása mellett szól, hogy a magyar villamosenergia-rendszer várható téli csúcsterhelése az elosztói prognózisok alapján már 2029-ben 1388 MW-tal (8684 MW, illetve 10 072 MW), 2034-ben pedig 2365 MW-tal tér el (9320 MW, illetve 11 685 MW) a két különböző szcenárióban, amely 2039-ben jó eséllyel elérte volna a 3000 MW-ot is - derül ki a tervből. Ez rendkívül jelentős, a 2024 novemberi 7450 MW-os rendszerterhelési rekord mintegy 40%-ának megfelelő érték.

Az előrejelzés bizonytalansága a várható éves villamosenergia-felhasználás tekintetében is nagy. A MAVIR által készített top-down terhelésprognózis alapján kiadódó várható éves fogyasztás 2029-ben 57,6 és 64,8 TWh a két eltérő szcenárió szerint, míg 2034-ben 63,4 és 77,7 TWh, tehát a különbség a 2029-es 7,2 TWh-ról 2034-re 14,3 TWh-ra nőtt, amely tendenciát a 15. sarokévre, 2039-re kivetítve 20 TWh feletti különbség adódott volna a két természetviselkedés között. Az extrapolációt tovább nehezítette volna, hogy koncentrált nagyfogyasztói csatlakozási igényekről a hálózati engedélyeseknek nincs tudomása ilyen időtávon.

A számadatokból látható, hogy a két természetviselkedés közötti olló az időtáv növekedésével folyamatosan nyílik, ez a 15. sarokévben, 2039-ben rendkívül széttartó és megfelelően alá nem támasztható prognózisokat, bizonytalan, és ezáltal valódi jelentéssel nem bíró hálózatfejlesztési igényeket, bonyolultabb döntési folyamatot eredményezett volna

 - áll az indoklásban, amely hozzáteszi, Európa más országainak hálózatfejlesztési terveiben - beleértve a szomszédos országokat - sem jellemző a 15 éves időtáv vizsgálata, a legtöbb esetben maximum 10 évre tekintenek előre, és határozzák meg a szükséges fejlesztéseket.

A HFT megfogalmazása szerint a következő tervciklusokban a mindenkori prognózisok alapján célszerű döntést hozni a 15. sarokévi vizsgálatok szerepeltetése kapcsán.

A dokumentumban ismét külön fejezetekként kap helyet Budapest kiemelt ellátásbiztonsága, újdonság viszont, hogy szintén külön fejezetben mutatja be a kelet-magyarországi térség villamosenergia-ellátásának jövőképét, egyebek mellett a várható terhelési és forrásoldali prognózisokat, valamint a lehetséges fejlesztések megvalósítását nehezítő körülményeket tekintettel arra, hogy a régió a következő években jelentős ipari és gazdasági fejlődésen fog keresztül menni, amelyhez szorosan kapcsolódik a térség villamosenergia-igényének növekedése - áll a dokumentumban.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Fegyverkezik a világ

Működött a fenyegetés. 2021-ben a harminckét NATO-tag közül csak öt állam volt hajlandó teljesíteni a GDP-arányosan kétszázalékos védelmi büdzsét, amit a szövetség előír. Ma ez... The

Holdblog

Köpködős lány a tőkepiacon

December 4.-én indított $HAWK token az egyik legjobb példája annak, hogy mennyire befolyásolhatják a véleményvezérek, influencerek a mindennapi döntéseinket, legyen annak pozitív vagy negatív

Kiszámoló

Az kevés, hogy valami olcsó

Nagyon sok ember egyetlen kritérium alapján választ bankot vagy brókercéget: minél olcsóbb legyen. Ez még egy élelmiszervásárlásnál is rossz szempont, mert vajon miért olcsóbb ez a termék,

Holdblog

Cash is king! (feat. Zsiday)

Fejhallgatóval, feministákkal és ciklustetővel kezdjük az évet, amelyben már Viktortól is elhatárolódunk, viszont Kanada felőlünk maradhat szuverén. Jó szórakozást! Milyen platformokon tal

RSM Blog

Bérszámfejtés 2025

Az RSM szakértői összefoglalták, hogy a vállalatoknak, a munkáltatóknak milyen, 2025 januárjától érvényben levő változásokkal kell tisztában lenniük, a bérszámfejtéshez kapcsolódó ad

KonyhaKontrolling

Hogyan kerülhetsz hitelspirálba?

Mindig szomorú leszek, amikor hitelspirálban, vagy annak a határán levő ügyfelekkel beszélek. Ennek az egyik legfőbb oka, hogy általában nem tudok segíteni. Nemcsak azért, mert mire felismerik

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Jelzáloghitel-elengedés 2025: milliókkal csökkentheted a tartozásodat, szinte csak igényelni kell

Multi asset portfólió menedzser

Multi asset portfólió menedzser
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?

Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
GettyImages-1387481074(1)