Az amerikai pénzügyminisztérium pénteken jelentette be az új szankciókat, amelyek két orosz olajtermelő vállalatot és 183 olajszállító hajót érintenek.
Az intézkedés azokat a bevételeket célozza, amelyeket Moszkva az Ukrajna elleni háború finanszírozására használ fel.
A szankciók különösen érzékenyen érinthetik Kínát és Indiát, amelyek az utóbbi időben jelentős mennyiségű orosz olajat vásároltak.
Matt Wright, a Kpler vezető áruszállítási elemzője szerint a szankcionált hajók tavaly az orosz tengeri nyersolajexport mintegy 42%-át szállították, amelynek nagy része Kínába és Indiába irányult.
Ezek a szankciók rövid távon jelentősen csökkenteni fogják az Oroszországból származó nyersolaj szállítására rendelkezésre álló álló hajóflottát, ami a fuvardíjakat felfelé nyomja
- nyilatkozta Wright.
Az új helyzet arra kényszerítheti Kínát és Indiát, hogy alternatív forrásokat keressenek. Egy indiai olajfinomító tisztviselő szerint nincs más lehetőség, mint hogy közel-keleti, vagy amerikai olajat vásároljanak. o
Harry Tchilinguirian, az Onyx Capital Group kutatási vezetője úgy véli, hogy az indiai finomítók valószínűleg nem várják meg, amíg tisztázódik a helyzet, hanem gyorsan alternatívákat keresnek a közel-keleti és atlanti-medencei nyersolajban.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a Biden-kormányzat nemrég több, iráni nyersolajjal kereskedő hajót is szankcionált. Ennek következtében Kína, az iráni nyersolaj fő vásárlója is kénytelen lehet más források felé fordulni.
Az új szankciók hatása tehát messze túlmutat az orosz olajipar megbüntetésén. A globális olajpiac átrendeződése, az árak emelkedése és a szállítási útvonalak megváltozása várható, ami jelentős kihívások elé állíthatja a világ legnagyobb olajimportőreit.
Forrás: Reuters
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images