Megkongatták a vészharangot: alávág a klímacéloknak a túl sok napelem miatti negatív áramár
Gazdaság

Megkongatták a vészharangot: alávág a klímacéloknak a túl sok napelem miatti negatív áramár

Portfolio
A túl gyorsan növekvő nap- és szélerőművi kapacitások drasztikusan megnövelték a negatív áras órák darabszámát Európában, ami alávág a további megújuló energiás kapacitások telepítésének, és végső soron a 2030-as klímavédelmi célok teljesíthetőségének is – mutatnak rá az Aurora Energy elemzői a Bloomberg összefoglalója szerint. Emiatt az Apxo Holding szakértője azt vetette fel: a megújuló energiás támogatási rendszerek átalakítására is szükség lehet, hogy például ne érje meg akkor is termelni az áramot a naperőműveknek, amikor negatív a nagykereskedelmi áramár. A megszaporodó negatív áras órák miatt drasztikusan romló naperőművi megtérülési kérdésekről, és a támogatási politikák átalakításának lehetőségeiről a Portfolio átfogó elemzést írt az ősszel, hasonló következtetést felvetve, év végi összefoglalónkban pedig arra mutattunk rá, hogy megfelelő méretű energiatároló kapacitások kiépüléséig a negatív áras órák darabszáma várhatóan csak tovább fog nőni, ami a naperőművi telípítési hajlandóságra is rányomhatja a bélyegét.
Energiahatékonyság, energiabeszerzés, megújuló energiatermelés – erről szól a Portfolio Vállalati Energiamenedzsment 2025, jöjjön el Ön is! Részletek:

Az Aurora Energy elemzése szerint az EU nap- és szélenergia-kapacitása 2030-ra várhatóan 850 gigawattra nő, ami jelentősen elmarad a nemzeti energia- és klímatervekben meghatározott 1100 gigawattos céltól.

A lemaradás egyik fő oka az elavult támogatási rendszerekben keresendő.

Jannik Carl, az Aurora Energy elemzője rámutatott a probléma gyökerére:

Néhány évvel ezelőtt a kormányok elárasztották a piacokat, és nagyon vonzóvá tették a megújuló energiaforrások kiépítését. Mostanra az emberek rájöttek, hogy mivel liberális piacaink vannak, ez azt eredményezi, hogy a megújulók ésszerűtlenül viselkednek.

A helyzet paradoxona, hogy a napos vagy szeles napokon túlkínálat alakulhat ki az árampiacon, ami negatív árakat eredményez. Ilyenkor a fogyasztóknak fizetniük kellene az áram felhasználásáért. A jelenlegi támogatási rendszer azonban arra ösztönzi a megújuló energia termelőit, hogy akkor is folytassák a termelést, amikor az árak nulla alá csökkennek, ami tovább torzítja a piacot.

Christoph Brand, az Axpo Holding AG svájci energiatermelő és kereskedő cég vezérigazgatója kritikusan nyilatkozott a jelenlegi helyzetről:

Nincs értelme a fotovoltaikus termelést olyan mértékben támogatni, hogy a nyári fotovoltaikus villamos energia egyszerűen "belefulladjon". A különböző országokban még mindig vannak olyan ösztönzők, amelyek nem a PV differenciáltabb kiépítésére irányulnak, így függetlenül attól, hogy mikor termelünk, támogatást kapunk.

A negatív árak problémája egyre súlyosbodik. Tavaly az európai villamosenergia-piacokon rekordidejű negatív árakat regisztráltak. Németországban az Epex Spot adatai szerint az egy évvel korábbihoz képest 2024-ben 60%-kal nőtt, és elérte a 468 órát a negatív árak darabszáma. Franciaországban a nulla alatti órák száma több mint kétszeresére, 356-ra emelkedett tavaly.

Az Aurora Energy szerint a hálózati infrastruktúra szűk keresztmetszete is akadályozza a megújuló energiaforrások terjedését. A korlátozás, amikor az energiatermelést le kell állítani, mert nincs elég infrastruktúra az energia szállítására, különösen az Egyesült Királyságot és Németországot érinti. Ez megnehezíti a nagyobb kapacitás kiépítését, főleg a szélerőművek esetében, amelyek jellemzően távolabb helyezkednek el a keresleti központoktól.

A szakértők sürgetik a kormányokat, hogy igazítsák ki a támogatási mechanizmusokat, és segítsenek csökkenteni a negatív árak jelenségét.

Ez kulcsfontosságú lehet ahhoz, hogy Európa visszatérjen a 2030-as tiszta energia célkitűzések teljesítésének útjára, és fenntartható módon bővítse megújuló energiaforrásait.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio

Holdblog

Cash is king! (feat. Zsiday)

Fejhallgatóval, feministákkal és ciklustetővel kezdjük az évet, amelyben már Viktortól is elhatárolódunk, viszont Kanada felőlünk maradhat szuverén. Jó szórakozást! Milyen platformokon tal

KonyhaKontrolling

Hogyan kerülhetsz hitelspirálba?

Mindig szomorú leszek, amikor hitelspirálban, vagy annak a határán levő ügyfelekkel beszélek. Ennek az egyik legfőbb oka, hogy általában nem tudok segíteni. Nemcsak azért, mert mire felismerik

Kiszámoló

Rendszeres havi megtakarítás ETF-be

A K&H Bank brókercége új lehetőséget indított, havi rendszeres megtakarítás ETF-ekbe. Hasonlóan működik, mint a bankoknál elérhető rendszeres megtakarítás, a különbség annyi, hogy ne

RSM Blog

Bérszámfejtés 2025

Az RSM szakértői összefoglalták, hogy a vállalatoknak, a munkáltatóknak milyen, 2025 januárjától érvényben levő változásokkal kell tisztában lenniük, a bérszámfejtéshez kapcsolódó ad

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Elkérte Nagy Márton a bankok 1300 milliárdját, mínusz 70 milliárd lett belőle

Multi asset portfólió menedzser

Multi asset portfólió menedzser
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?

Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
vonat-vasut-este-vonatkozlekedes-vonatozas-járat-jegy-közlekedés-menetidő-pályaudvar-személyszállítás-utazás-vasút-vasútállomás-vonat