A vizsgálat, amely tavaly júliusban indult, az EU által a kínai elektromosjármű-iparra vonatkozó támogatások vizsgálatára adott válasz volt. Bár Kína nem jelentett be konkrét lépéseket, a minisztérium szerint a következő lépések lehetnek kétoldalú tárgyalások kezdeményezése, multilaterális viták indítása – például a Kereskedelmi Világszervezet előtt – vagy egyéb megfelelő intézkedések, beleértve a megtorló lépéseket is – írja a Bloomberg.
A konfliktus hátterében az EU által kínai elektromos autókra kivetett, akár 45%-os mértékű büntetővámok állnak, amelyeket azzal indokoltak, hogy a kínai állami támogatások tisztességtelen előnyhöz juttatják a gyártókat.
Kína szerint az EU szabályozása főként kínai cégekre irányul, például meglepetésszerű ellenőrzésekkel és szigorúbb szabályokkal korlátozva őket az európai közbeszerzésekben.
Az EU szabályozását az Európai Unió Kereskedelmi Kamarájának kínai származású elnöke, Jens Eskelund védelmébe vette, hangsúlyozva, hogy a szabály „országsemleges” és a piaci torzulások ellen irányul. A szabályozás felhatalmazza Brüsszelt, hogy bírságokat szabjon ki, közbeszerzési tendereket függesszen fel, vagy állami felvásárlásokat akadályozzon meg.
Ennek keretében az EU tavaly vizsgálatot indított egy kínai vonatgyártó ellen, ami miatt a cég visszavonta bolgárországi terveit.
Mindeközben egy friss felmérés szerint az Európában működő kínai cégek szintén nyomás alatt érzik magukat, hogy tevékenységüket a helyi szabályoknak megfelelően alakítsák át, ami csökkenti hatékonyságukat és globális versenyképességüket.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio