Vége a KözlekedésInfónak
Lázár János közel két és fél órát követően befejezi a sajtótájékoztatóját.
Minél több tapasztalatot szeretnének azoknál, akik jogosítványt szereznek
Lázár János szerint ma Magyarországon viszonylag kevés tapasztalattal meg lehet szerezni a jogosítványt, ezért azt kezdeményezi, hogy minél több vezetéssel legyen megszerezhető az okmány. Ez egyelőre még csak felvetésként merült fel, részleteket nem osztott meg a miniszter.
Gondolkodnak, hogy biztonsági emberek jelenjenek meg a MÁV-járatain
Felmerült, hogy a növekvő biztonsági kihívások miatt biztonsági személyzet jelenjen meg a vasúti közlekedés bizonyos járatain, ennek megvalósíthatóságát egyelőre vizsgálják.
Nyugat-Magyarország teljes vasúti hálózata a GySEV-hez kerül
A magyar többségű tulajdonba kerülő társaság megkapja Zala és Vas vármegye egész hálózatát, valamint Veszprém vármegyében is több vonalat. A jövőben vannak tervek arra vonatkozóan, hogy további szakaszokat vegyen át a GySEV a MÁV-tól, ezek a Dunától nyugatra eső részeket érinthetik. Az elmondás szerint erről egyelőre még nincs döntés.
Lázár János megígérte, hogy nem fogják privatizálni a társaságot, a személyszállítás továbbra is "állami biznisz" marad.
A teherforgalom tekintetében más a helyzet, ott megoszlik a tulajdonviszony a magánszektor és az állami szféra között.
Nem lett elég pénz fordítva a vasútra az elmúlt 14 évben
Lázár János elismerte, hogy a kormányzat nem fordított elegendő összeget az elmúlt 14 évben a vasúti közlekedésre, de ezen a hiányosságon változtatni szeretnének. Hozzátette viszont, hogy a gyorsforgalmi úthálózat jelentős mértékben bővült, a források elköltése és a fejlesztések itt szerinte mindenki számára érezhetőek.
Nem lesz jegyáremelés és járatcsökkentés
Lázár János elmondása szerint 2025-ben nem lesz járatritkítás, vagy jegyáremelés. Ezt a tavalyi számok is alátámasztják, szerinte a jegybevételek alakulása nem teszi indokolttá a változtatásokat.
Jöhet a közlekedési múzeumi ezrelék
A Közlekedési Múzeum Debrecenbe költöztetése kapcsán merült fel, hogy a járműipari szereplők egy úgynevezett múzeumi alaphoz járulnának hozzá, amely elősegítené az új intézmény létrehozását. A lehetséges helyszínről is szó esett, vélhetően a BMW-gyár melletti állami területen, az M35-ös autópálya mellett létrehozandó intézményben gondolkodnak.
A műemléki előírások megmaradnak a pályaudvarok esetén
Lázár János szerint a vasútüzem fenntartásához szükséges területek nem kerülnek magánkézbe, az marad a MÁV-nál. A miniszter elmondta, hogy a műemléki védelem alatt álló épületekre vonatkoznak az érvényes jogszabályok, szerinte ezek garantálják, hogy nem lesznek radikális változtatások az épületeken, azok maximum a felújításokra vonatkoznak.
Március végig érkezik az új KRESZ-tervezet
A kérdésekre válaszolva Lázár János elmondta, hogy a következő három hónapban érkezik az új KRESZ-tervezet. Az új javaslat nem fogja tartalmazni, hogy a gyorshajtás esetén el kellene kobozni a tulajdonostól a járművét.
Elmondta Lázár János, hogy mikor mond le
Lázár János azonnal lemond, ha olyan közlekedési baleset történik a vasúti közlekedésben, amely súlyos személyi sérüléssel, esetleg halálos áldozattal jár. A miniszter szerint egy ilyen eset az ő felelőssége lenne, ezért pedig vállalni fogja a következményeket.
Az utasok lefotózhatják a problémákat
A tíz vállalás között elhangzó ígéretek nagymértékben foglalkoznak a tisztasági kérdésekkel. Lázár szerint az utasoknak menet közben is lehetséges lesz jelezni a problémákat, képet tudnak küldeni az applikáción belül az észlelt gondokról.
Lázár útalapot hozna létre
Lázár János szerint korábban sikertelenül kezdeményezte a pénzügyminisztériumnál, hogy az autópályán befizetett díjak egy részét fordítsák az alsóbbrendű útvonalak felújítására. Az elképzelését továbbra is fenntartja, ezért ismét fel fogja vetni az új miniszternél.
Dolgoznak azon, hogy a vármegyebérletek a megyei jogú városok helyi tömegközlekedésén is elfogadott legyen
Részletek egyelőre nem hangzottak el azzal kapcsolatban hogy a vármegye- vagy országbérletek mikor lesznek használhatóak a megyei jogú városok helyi tömegközlekedésein is, de az elmondások alapján már folynak a tárgyalások. Az elmondások szerint már idén előrelépések várhatóak a kérdésben.
A MÁV járműparkjának 80%-át le lehetne azonnal cserélni
Lázár János elmondása szerint a hazai vasúti járműpark 80 százaléka kiöregedettnek számít, ezért akár már holnap le lehetne azokat cserélni. Hozzátette, hogy ennek a költsége minimum több milliárd dollárra rúgna, ezért nem reális egy ilyen volumenű beruházás. A jelenlegi helyzetben ezért a felújításokra nagy figyelmet kell helyezni, ezekkel tartható fenn a szolgáltatás. A ÉKM minisztere szerint a magyar ipari szereplők is szerepet vállalhatnak abban, hogy megújuljon a géppark, jelenleg csak a mozdonyok gyártása nem lehetséges az országban.
Egyelőre nem valósul meg a Városligetben a Nemzeti Galéria
A miniszter szerint a költségvetésben jelenleg nem áll rendelkezésre a Nemzeti Galéria felépítéséhez szükséges összeg, ezért a beruházás egyelőre nem valósul meg. Lázár hozzátette, hogy ez a kérdés egyelőre nem lerendezett, még nem született meg a végleges döntés.
Magyarországon nem reálisak a 200 km/h-val közlekedő vonatok
Lázár János szerint Magyarországon egyelőre nem reálisak a 200 km/h-val közlekedő vonatok, mivel ehhez egyelőre a szükséges infrastrukturális elemek hiányoznak. Először erre Budapest és Debrecen között mutatkozik lehetőség, másutt a 160 km/h lesz a maximum. A miniszer elmondta, hogy a vasúti pályaszakaszokat nem tervezik privatizálni, mivel az az állami törzsvagyon része. Elmondta továbbá, hogy mintegy 1200 milliárd forint elköltése lenne szükséges 600 kilométernyi vasút felújításához.
Szeged körül vasúti fejlesztések várhatóak
Lázár János szerint a szegedi BYD-gyár megindulásával több vasúti pályaszakasz is megújulhat, mivel a megnövekedett kapacitás miatt nagyobb lehet a terhelés a térségi vonalakon. A miniszter hozzátette, hogy Szerbia felé is növekedhet a kapacitás, mivel innen is érkezhet munkaerő, akik a tömegközlekedést választhatják a napi ingázáshoz.
Január 31-ig várják a pályázatokat a legnagyobb vasúti pályaudvarok felúítására
Az előző kérdéshez kapcsolódóan az ÉKM a hónap végéig várja a magánszektor pályázatait a vasúti pályaudvarokra vonatkozóan.
A magyar államnak nincs elég pénze a legnagyobb pályaudvarok felújítására
Az elmúlt időszakban nagy vihart kavart a kérdés, hogy a legnagyobb magyar pályaudvarokat magánbefektetők részére adnának át. Lázár János szerint ezzel kapcsolatban sok téves információ keringett a sajtóban.
Szerinte a létrejövő új társaságban 25 százalékban a MÁV marad a tulajdonos, a fennmaradó részre vonnák be a magánszektort.
Erre azért van szükség Lázár elmondása alapján, mivel a magyar államnak jelenleg nincs elegendő forrása a megfelelő felújításra. A felújítások és az újonnan megjelenő funkciók után a MÁV is részesülne a keletkező profitból az konstrukcióban.
Az ÉKM megállapítása az, hogy a magánszektor hatalmas lehetőséget láthat majd ebben, mivel megnyílhat az út a lakossági és szolgáltatási fejlesztések előtt. Lázár a budapesti WestEnd bevásárlóközpontot hozza fel pozitív példaként. Szerinte a pályaudvarok működése ettől átalakulhat és jobban hasonlíthatnak a jövőben egy bevásárlóközponthoz.
Hamarosan megkezdik a Gubacsi-híd felújítását
Az ÉKM minisztere szerint 2025 második felében vagy 2026 elején megindulhatnak a felújítási munkák a stratégiai fontosságú Gubacsi-hídon. Korábban ezt az Európai Unió finanszírozásával akarták megoldani, ám ezt a fejlesztési pénzek késedelmei megakadályozták szerinte.
A kérdések következnek: a mohácsi Duna-híd létjogosultságát firtatják
Lázár János szerint a mohácsi Duna-híd megépítésének jogosultságát az adja, hogy hamarosan létrejön egy olyan autópálya-szakasz, amely ezen keresztül fogja garantálni a forgalmat Nyugat-Európa felé Szerbia felől.
Új applikáció indul
2025 második felére készen fog állni az új applikáció, addig a MÁV + fog működni. Ebben szerepelni fognak azok a funkciók is, amelyeket az első vállalásánál már elmondott Lázár.
Klímavállalást tesz a miniszter
A jegyvásárláskor tudni lehet majd, hogy a járaton működik-e a klíma, vagy sem, ehhez az applikációban, az interneten és a jegypénztáraknál is rendelkezésre fog állni a szükséges információ. Ha a közlekedő vonaton ilyen nem áll majd rendelkezésre, akkor a mentesítő járatként induló MÁV-buszon mindenképpen elérhető lesz majd a szolgáltatás.
Megoldaná a nyári bajokat Lázár: érkezik a MÁV-busz
A nyári főszezonban a csúcsforgalmat az újonnan megjelenő szolgáltatás, a MÁV-busz fogja kisegíteni. Ez azt jelenti, hogy betelt vonatok esetén kisegítő buszos járat fogja kisegíteni a járatot, amely az eredeti jeggyel lesz igénybe vehető.
Növekszik a GySEV által kezelt pályaszakaszok hossza
A GySEV felvásárlásával egy olyan vállalat jött létre, amelyben négyötödös magyar tulajdonrész jött létre. Lázár szerint ez lehetővé teszi, hogy további pályaszakaszokat adjanak át a társaságnak Nyugat-Magyarországon. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi 400 kilométer mellett további 500 kilométer hálózatot kap meg a társaság. Az érintett pályaszakaszokon mávos munkavállalók átkerülnek a másik társasághoz
11 új Stadler motorvonat érkezik GySEV-hez, ezek 3000 férőhelyet biztosítanak az utazóközönség számára, amelyeket az ország más területen is hasznosítanak, így például a Budapest-Belgrád vonalon is mehetnek ezek.
A miniszter elmondta, hogy a szolgáltatásokat ezt követően is fenntartják az ausztriai területeken is.
Csökkentik az IC-kocsik hiányát
Az ÉKM csökkentené az IC-kocsik esetén jelentkező hiányosságokat, ezt azzal akarják elérni, hogy mintegy 330 milliárd forint értékben összesen 285 IC-kocsit fognak felújítani. Ezen felül már idén júliusra 100 új kocsi áll majd a MÁV rendelkezésére, ezek fele teljesen új lesz, a másik fele felújított jármű.
Megerősítik a mozdonyflottát
Jelenleg 50 korszerű mozdony van MÁV-ban a 200-ból, ezek közül minden második megújul 2026 közepére. Az IC-k szinte ilyenekkel közlekednek majd, 90 százalékosra emelik az új beszerzésekkel vontatott járatok arányát ebben. Idén 40 darab új villanymozdony, a többi 15 dízelmozdony érkezik, majd 2026 elején további 15 villanymozdony. A konstrukció bérléssel valósul majd meg, ennek a keretei már kialakulóban vannak. A következő hónapokban folyamatosan érkeznek majd az új járművek.
Ezer új busz érkezik
Negyedik vállalás az, hogy 1000 darab új autóbuszt vásárolnak 2026 közepére. Idén ez 500 darabot jelent, jövő év első felében újabb 500 érkezik meg. Ezzel az állomány átlagéletkora a jelenlegi 10 évről 7-8 évre csökkenhet.
Jön az IC-takarítószolgálat
A harmadik vállalás az, hogy az IC-ken takarítószolgálat fog működni, amely menet közben is működni fog, az összes helyiséget tisztán tartva.
A második vállalás a mosdókra vonatkozik
Lázár János azt ígéri, hogy 2026 az összes vasútállomáson és a buszpályaudvarokon felújítják az összes mosdót, ez 1100 mellékhelyiséget érint. A felújított helyiségek fizetősek lesznek, kivéve azoknak, akik rendelkeznek érvényes jeggyel vagy bérlettel.
Vállalásokról beszél, az első a késéseket érinti
Lázár János példátlan támadásokról beszél, hogy bérmegállapodást kötöttek a közlekedési szervezetek 53 ezer dolgozójával, összesen 28 százalékos emelést kapnak a dolgozók a következő három évben.
Tíz vállalást tesz a miniszter, ezek közül az első: Létrejön a késési problémák elleni intézet. Június 1-től új rendszer érkezik, amelynek a lényege, hogy a jegyár felét visszaadják a közlekedési társaságok, ha az eszköz legalább 20 percet késik. A miniszter arról beszél, hogy ezek visszatérítés egyszerű lesz, az applikáción keresztül azonnali visszautalás formájában, de más típusú vásárlás esetén is. A bérletesek számára akkor érvényes a kedvezmény, ha egy hónapban legalább 5 alkalommal jelentenek ilyen mértékű késést, az a jövő hónapban 10 százalékos kedvezményt kap. Az applikációban megjelenik egy új funkció, amely a késések miatt riaszt.
A miniszter a 2024-es eredményekről beszél először
Néhány perc késéssel kezdi a tájékoztatóját Lázár János. Hamarosan arról fog beszélni, hogy milyen kihívásokat és megoldásokat lát idén a miniszter. A kezdetekben a tavalyi év eredményeinek felsorolásával nyit:
- 2024-ben összesen 114 milliárd forintnyi jegybevétel érkezett be. Ez megegyezik az egy évvel korábbi összeggel, ám a miniszter kiemelte, hogy közben egy jelentős reform zajlott az árképzésben.
- Rekordszámú utazás volt a magyar tömegközlekedési eszközökön, a Volánon, a HÉV-en és MÁV-on, először lépte át a 1 milliárdot.
- 2024-ben összesen 10 millió bérletet adtak el.
- 13,5 millió helyjegy kelt el tavaly az intercity-járatokra.
- Az ÉKM adatai szerint 20 százalékkal nőtt a tömegközlekedést használók száma, ezzel jelentősen hozzájárultak a környezeti terhelés csökkentéséhez.
Bejelentéseket tesz Lázár János
Arról, hogy mi várható ma, tegnap írtunk egy előzetes összefoglalót:
Címlapkép forrása: Portfolio