Tíz nagy vállalást tesz 2025-re Lázár János
Gazdaság

Tíz nagy vállalást tesz 2025-re Lázár János

Portfolio
Lázár János építési és közlekedési miniszter tegnap hirdette ma december 8-án 11 órától a KözlekedésInfó nevű sajtótájékoztatóját. Több fontos téma, így a MÁV és a Volán fejlesztései, valamint a beígért sztrádafejlesztések és a KRESZ-változások is szóba kerülhetnek. Cikkünk folyamatosan frissül.
Megosztás

Vége a KözlekedésInfónak

Lázár János közel két és fél órát követően befejezi a sajtótájékoztatóját.

Megosztás

Minél több tapasztalatot szeretnének azoknál, akik jogosítványt szereznek

Lázár János szerint ma Magyarországon viszonylag kevés tapasztalattal meg lehet szerezni a jogosítványt, ezért azt kezdeményezi, hogy minél több vezetéssel legyen megszerezhető az okmány. Ez egyelőre még csak felvetésként merült fel, részleteket nem osztott meg a miniszter.

Megosztás

Gondolkodnak, hogy biztonsági emberek jelenjenek meg a MÁV-járatain

Felmerült, hogy a növekvő biztonsági kihívások miatt biztonsági személyzet jelenjen meg a vasúti közlekedés bizonyos járatain, ennek megvalósíthatóságát egyelőre vizsgálják.

Megosztás

Nyugat-Magyarország teljes vasúti hálózata a GySEV-hez kerül

A magyar többségű tulajdonba kerülő társaság megkapja Zala és Vas vármegye egész hálózatát, valamint Veszprém vármegyében is több vonalat. A jövőben vannak tervek arra vonatkozóan, hogy további szakaszokat vegyen át a GySEV a MÁV-tól, ezek a Dunától nyugatra eső részeket érinthetik. Az elmondás szerint erről egyelőre még nincs döntés.

Lázár János megígérte, hogy nem fogják privatizálni a társaságot, a személyszállítás továbbra is "állami biznisz" marad.

A teherforgalom tekintetében más a helyzet, ott megoszlik a tulajdonviszony a magánszektor és az állami szféra között.

Megosztás

Nem lett elég pénz fordítva a vasútra az elmúlt 14 évben

Lázár János elismerte, hogy a kormányzat nem fordított elegendő összeget az elmúlt 14 évben a vasúti közlekedésre, de ezen a hiányosságon változtatni szeretnének. Hozzátette viszont, hogy a gyorsforgalmi úthálózat jelentős mértékben bővült, a források elköltése és a fejlesztések itt szerinte mindenki számára érezhetőek.

Megosztás

Nem lesz jegyáremelés és járatcsökkentés

Lázár János elmondása szerint 2025-ben nem lesz járatritkítás, vagy jegyáremelés. Ezt a tavalyi számok is alátámasztják, szerinte a jegybevételek alakulása nem teszi indokolttá a változtatásokat.

Megosztás

Jöhet a közlekedési múzeumi ezrelék

A Közlekedési Múzeum Debrecenbe költöztetése kapcsán merült fel, hogy a járműipari szereplők egy úgynevezett múzeumi alaphoz járulnának hozzá, amely elősegítené az új intézmény létrehozását. A lehetséges helyszínről is szó esett, vélhetően a BMW-gyár melletti állami területen, az M35-ös autópálya mellett létrehozandó intézményben gondolkodnak.

Megosztás

A műemléki előírások megmaradnak a pályaudvarok esetén

Lázár János szerint a vasútüzem fenntartásához szükséges területek nem kerülnek magánkézbe, az marad a MÁV-nál. A miniszter elmondta, hogy a műemléki védelem alatt álló épületekre vonatkoznak az érvényes jogszabályok, szerinte ezek garantálják, hogy nem lesznek radikális változtatások az épületeken, azok maximum a felújításokra vonatkoznak.

Megosztás

Március végig érkezik az új KRESZ-tervezet

A kérdésekre válaszolva Lázár János elmondta, hogy a következő három hónapban érkezik az új KRESZ-tervezet. Az új javaslat nem fogja tartalmazni, hogy a gyorshajtás esetén el kellene kobozni a tulajdonostól a járművét.

Megosztás

Elmondta Lázár János, hogy mikor mond le

Lázár János azonnal lemond, ha olyan közlekedési baleset történik a vasúti közlekedésben, amely súlyos személyi sérüléssel, esetleg halálos áldozattal jár. A miniszter szerint egy ilyen eset az ő felelőssége lenne, ezért pedig vállalni fogja a következményeket.

Megosztás

Az utasok lefotózhatják a problémákat

A tíz vállalás között elhangzó ígéretek nagymértékben foglalkoznak a tisztasági kérdésekkel. Lázár szerint az utasoknak menet közben is lehetséges lesz jelezni a problémákat, képet tudnak küldeni az applikáción belül az észlelt gondokról.

Megosztás

Lázár útalapot hozna létre

Lázár János szerint korábban sikertelenül kezdeményezte a pénzügyminisztériumnál, hogy az autópályán befizetett díjak egy részét fordítsák az alsóbbrendű útvonalak felújítására. Az elképzelését továbbra is fenntartja, ezért ismét fel fogja vetni az új miniszternél.

Megosztás

Dolgoznak azon, hogy a vármegyebérletek a megyei jogú városok helyi tömegközlekedésén is elfogadott legyen

Részletek egyelőre nem hangzottak el azzal kapcsolatban hogy a vármegye- vagy országbérletek mikor lesznek használhatóak a megyei jogú városok helyi tömegközlekedésein is, de az elmondások alapján már folynak a tárgyalások. Az elmondások szerint már idén előrelépések várhatóak a kérdésben.

Megosztás

A MÁV járműparkjának 80%-át le lehetne azonnal cserélni

Lázár János elmondása szerint a hazai vasúti járműpark 80 százaléka kiöregedettnek számít, ezért akár már holnap le lehetne azokat cserélni. Hozzátette, hogy ennek a költsége minimum több milliárd dollárra rúgna, ezért nem reális egy ilyen volumenű beruházás. A jelenlegi helyzetben ezért a felújításokra nagy figyelmet kell helyezni, ezekkel tartható fenn a szolgáltatás. A ÉKM minisztere szerint a magyar ipari szereplők is szerepet vállalhatnak abban, hogy megújuljon a géppark, jelenleg csak a mozdonyok gyártása nem lehetséges az országban.

Megosztás

Egyelőre nem valósul meg a Városligetben a Nemzeti Galéria

A miniszter szerint a költségvetésben jelenleg nem áll rendelkezésre a Nemzeti Galéria felépítéséhez szükséges összeg, ezért a beruházás egyelőre nem valósul meg. Lázár hozzátette, hogy ez a kérdés egyelőre nem lerendezett, még nem született meg a végleges döntés.

Megosztás

Magyarországon nem reálisak a 200 km/h-val közlekedő vonatok

Lázár János szerint Magyarországon egyelőre nem reálisak a 200 km/h-val közlekedő vonatok, mivel ehhez egyelőre a szükséges infrastrukturális elemek hiányoznak. Először erre Budapest és Debrecen között mutatkozik lehetőség, másutt a 160 km/h lesz a maximum. A miniszer elmondta, hogy a vasúti pályaszakaszokat nem tervezik privatizálni, mivel az az állami törzsvagyon része. Elmondta továbbá, hogy mintegy 1200 milliárd forint elköltése lenne szükséges 600 kilométernyi vasút felújításához.

Megosztás

Szeged körül vasúti fejlesztések várhatóak

Lázár János szerint a szegedi BYD-gyár megindulásával több vasúti pályaszakasz is megújulhat, mivel a megnövekedett kapacitás miatt nagyobb lehet a terhelés a térségi vonalakon. A miniszter hozzátette, hogy Szerbia felé is növekedhet a kapacitás, mivel innen is érkezhet munkaerő, akik a tömegközlekedést választhatják a napi ingázáshoz.

Megosztás

Január 31-ig várják a pályázatokat a legnagyobb vasúti pályaudvarok felúítására

Az előző kérdéshez kapcsolódóan az ÉKM a hónap végéig várja a magánszektor pályázatait a vasúti pályaudvarokra vonatkozóan.

Megosztás

A magyar államnak nincs elég pénze a legnagyobb pályaudvarok felújítására

Az elmúlt időszakban nagy vihart kavart a kérdés, hogy a legnagyobb magyar pályaudvarokat magánbefektetők részére adnának át. Lázár János szerint ezzel kapcsolatban sok téves információ keringett a sajtóban.

Szerinte a létrejövő új társaságban 25 százalékban a MÁV marad a tulajdonos, a fennmaradó részre vonnák be a magánszektort.

Erre azért van szükség Lázár elmondása alapján, mivel a magyar államnak jelenleg nincs elegendő forrása a megfelelő felújításra. A felújítások és az újonnan megjelenő funkciók után a MÁV is részesülne a keletkező profitból az konstrukcióban.

Az ÉKM megállapítása az, hogy a magánszektor hatalmas lehetőséget láthat majd ebben, mivel megnyílhat az út a lakossági és szolgáltatási fejlesztések előtt. Lázár a budapesti WestEnd bevásárlóközpontot hozza fel pozitív példaként. Szerinte a pályaudvarok működése ettől átalakulhat és jobban hasonlíthatnak a jövőben egy bevásárlóközponthoz.

Hasonló témákról részletesen is szó lesz a Portfolio Építőipar 2025 konferencián.
Megosztás

Hamarosan megkezdik a Gubacsi-híd felújítását

Az ÉKM minisztere szerint 2025 második felében vagy 2026 elején megindulhatnak a felújítási munkák a stratégiai fontosságú Gubacsi-hídon. Korábban ezt az Európai Unió finanszírozásával akarták megoldani, ám ezt a fejlesztési pénzek késedelmei megakadályozták szerinte.

Megosztás

A kérdések következnek: a mohácsi Duna-híd létjogosultságát firtatják

Lázár János szerint a mohácsi Duna-híd megépítésének jogosultságát az adja, hogy hamarosan létrejön egy olyan autópálya-szakasz, amely ezen keresztül fogja garantálni a forgalmat Nyugat-Európa felé Szerbia felől.

Megosztás

Új applikáció indul

2025 második felére készen fog állni az új applikáció, addig a MÁV + fog működni. Ebben szerepelni fognak azok a funkciók is, amelyeket az első vállalásánál már elmondott Lázár.

Megosztás

Klímavállalást tesz a miniszter

A jegyvásárláskor tudni lehet majd, hogy a járaton működik-e a klíma, vagy sem, ehhez az applikációban, az interneten és a jegypénztáraknál is rendelkezésre fog állni a szükséges információ. Ha a közlekedő vonaton ilyen nem áll majd rendelkezésre, akkor a mentesítő járatként induló MÁV-buszon mindenképpen elérhető lesz majd a szolgáltatás.

Megosztás

Megoldaná a nyári bajokat Lázár: érkezik a MÁV-busz

A nyári főszezonban a csúcsforgalmat az újonnan megjelenő szolgáltatás, a MÁV-busz fogja kisegíteni. Ez azt jelenti, hogy betelt vonatok esetén kisegítő buszos járat fogja kisegíteni a járatot, amely az eredeti jeggyel lesz igénybe vehető.

Megosztás

Növekszik a GySEV által kezelt pályaszakaszok hossza

A GySEV felvásárlásával egy olyan vállalat jött létre, amelyben négyötödös magyar tulajdonrész jött létre. Lázár szerint ez lehetővé teszi, hogy további pályaszakaszokat adjanak át a társaságnak Nyugat-Magyarországon. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi 400 kilométer mellett további 500 kilométer hálózatot kap meg a társaság. Az érintett pályaszakaszokon mávos munkavállalók átkerülnek a másik társasághoz

11 új Stadler motorvonat érkezik GySEV-hez, ezek 3000 férőhelyet biztosítanak az utazóközönség számára, amelyeket az ország más területen is hasznosítanak, így például a Budapest-Belgrád vonalon is mehetnek ezek.

A miniszter elmondta, hogy a szolgáltatásokat ezt követően is fenntartják az ausztriai területeken is.

Megosztás

Csökkentik az IC-kocsik hiányát

Az ÉKM csökkentené az IC-kocsik esetén jelentkező hiányosságokat, ezt azzal akarják elérni, hogy mintegy 330 milliárd forint értékben összesen 285 IC-kocsit fognak felújítani. Ezen felül már idén júliusra 100 új kocsi áll majd a MÁV rendelkezésére, ezek fele teljesen új lesz, a másik fele felújított jármű.

Megosztás

Megerősítik a mozdonyflottát

Jelenleg 50 korszerű mozdony van MÁV-ban a 200-ból, ezek közül minden második megújul 2026 közepére. Az IC-k szinte ilyenekkel közlekednek majd, 90 százalékosra emelik az új beszerzésekkel vontatott járatok arányát ebben. Idén 40 darab új villanymozdony, a többi 15 dízelmozdony érkezik, majd 2026 elején további 15 villanymozdony. A konstrukció bérléssel valósul majd meg, ennek a keretei már kialakulóban vannak. A következő hónapokban folyamatosan érkeznek majd az új járművek.

Megosztás

Ezer új busz érkezik

Negyedik vállalás az, hogy 1000 darab új autóbuszt vásárolnak 2026 közepére. Idén ez 500 darabot jelent, jövő év első felében újabb 500 érkezik meg. Ezzel az állomány átlagéletkora a jelenlegi 10 évről 7-8 évre csökkenhet.

Megosztás

Jön az IC-takarítószolgálat

A harmadik vállalás az, hogy az IC-ken takarítószolgálat fog működni, amely menet közben is működni fog, az összes helyiséget tisztán tartva.

Megosztás

A második vállalás a mosdókra vonatkozik

Lázár János azt ígéri, hogy 2026 az összes vasútállomáson és a buszpályaudvarokon felújítják az összes mosdót, ez 1100 mellékhelyiséget érint. A felújított helyiségek fizetősek lesznek, kivéve azoknak, akik rendelkeznek érvényes jeggyel vagy bérlettel.

Megosztás

Vállalásokról beszél, az első a késéseket érinti

Lázár János példátlan támadásokról beszél, hogy bérmegállapodást kötöttek a közlekedési szervezetek 53 ezer dolgozójával, összesen 28 százalékos emelést kapnak a dolgozók a következő három évben.

Tíz vállalást tesz a miniszter, ezek közül az első: Létrejön a késési problémák elleni intézet. Június 1-től új rendszer érkezik, amelynek a lényege, hogy a jegyár felét visszaadják a közlekedési társaságok, ha az eszköz legalább 20 percet késik. A miniszter arról beszél, hogy ezek visszatérítés egyszerű lesz, az applikáción keresztül azonnali visszautalás formájában, de más típusú vásárlás esetén is. A bérletesek számára akkor érvényes a kedvezmény, ha egy hónapban legalább 5 alkalommal jelentenek ilyen mértékű késést, az a jövő hónapban 10 százalékos kedvezményt kap. Az applikációban megjelenik egy új funkció, amely a késések miatt riaszt.

Megosztás

A miniszter a 2024-es eredményekről beszél először

Néhány perc késéssel kezdi a tájékoztatóját Lázár János. Hamarosan arról fog beszélni, hogy milyen kihívásokat és megoldásokat lát idén a miniszter. A kezdetekben a tavalyi év eredményeinek felsorolásával nyit:

  • 2024-ben összesen 114 milliárd forintnyi jegybevétel érkezett be. Ez megegyezik az egy évvel korábbi összeggel, ám a miniszter kiemelte, hogy közben egy jelentős reform zajlott az árképzésben.
  • Rekordszámú utazás volt a magyar tömegközlekedési eszközökön, a Volánon, a HÉV-en és MÁV-on, először lépte át a 1 milliárdot.
  • 2024-ben összesen 10 millió bérletet adtak el.
  • 13,5 millió helyjegy kelt el tavaly az intercity-járatokra.
  • Az ÉKM adatai szerint 20 százalékkal nőtt a tömegközlekedést használók száma, ezzel jelentősen hozzájárultak a környezeti terhelés csökkentéséhez.
Megosztás

Bejelentéseket tesz Lázár János

Arról, hogy mi várható ma, tegnap írtunk egy előzetes összefoglalót:

Címlapkép forrása: Portfolio

RSM Blog

Áfa 2025 - a legfontosabb változások

2025 számos változást hoz az általános forgalmi adó (ÁFA) szabályozásában is. Íme a legfontosabb módosítások, amelyre a vállalatoknak érdemes figyelni az általános forgalmi adóval kapcso

Holdblog

275 ezer év az Wikipedia előtt

2,4 milliárd óra, közel 275 ezer év - ennyi időt töltöttek 2024-ben a látogatók a Wikipedia angol nyelvű oldalán. Az ingyenes, szabad felhasználású online lexikon... The post 275 ezer év az

Kiszámoló

Ingyen Apple TV a hétvégén

Az Apple bejelentette, hogy ingyenesen elérhetővé teszi az Apple TV kínálatát most péntektől vasárnapig. Apple ID kell hozzá, de ha jól sejtem, azt egy egyszerű regisztrációval is kapsz. (Ha

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Elkérte Nagy Márton a bankok 1300 milliárdját, mínusz 70 milliárd lett belőle

Multi asset portfólió menedzser

Multi asset portfólió menedzser
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?

Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
federal reserve, fomc, dollár, dollár kötvény