Az iparág hajókapacitása novemberben 8,4 millió 20 lábas konténerre emelkedett, ami a legmagasabb szint a Braemar adatai szerint 2000 óta. A megrendelések nagysága meghaladja a Covid-19 világjárvány idején látott kiugró szinteket, annak ellenére, hogy a globális kereskedelmi kilátások bizonytalanok – írja a Financial Times.
Bár az egyes hajótulajdonosok számára a bővítés logikus döntés lehet, az iparág összességében túlkínálattal szembesülhet, különösen, ha a húszi lázadók támadásai okozta profitnövekedés megszűnik.
Az olasz tulajdonú Mediterranean Shipping Company (MSC) vezet a megrendelésekkel, 107 új hajóval, míg a francia CMA-CGM 103 hajót rendelt.
Ugyanakkor az MSC új stratégiájának, az önálló működésnek köszönhetően a flotta bővítése érthető, hiszen megszünteti együttműködését a Maersk-kel. A szakértők szerint azonban a hajókapacitás
2026-ra 46%-kal fog nőni, míg a kereslet csak 22%-os bővülést mutat, ami túlkínálatot eredményezhet.
A globális kereskedelemre Donald Trump új amerikai elnök protekcionista politikája is nyomást gyakorolhat, ami tovább csökkentheti a konténerszállítás iránti keresletet. Emellett a Hong Kongi Egyezmény 2025-ben életbe lépő szigorú újrahasznosítási előírásai miatt a régi hajók kivonása lassú folyamat lehet, tovább fokozva a kapacitásproblémákat. A Maersk, amely nemrég profitot jelentett, még mindig számít a Vörös-tengeri konfliktus következményeire, amelyek elhúzódhatnak 2025-ig.
A szakértők figyelmeztetnek, hogy az iparágnak rugalmasabbá kell válnia az egyre kiszámíthatatlanabb világban. Míg a hajótulajdonosok rövid távú haszonra számítanak, a hosszú távú kihívások, mint a kapacitás és a kereslet egyensúlya, továbbra is meghatározóak lesznek.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images