Frans Timmermans, aki jelenleg a holland Zöld/Munkáspárti szövetséget vezeti, kiemelte, hogy a kormányok eddigi támogatási rendszerei főként a tehetősebbeket segítették, akik a legkorábban fogadták el az új technológiákat, például a napelemeket és elektromos autókat. Szerinte a támogatásokat most az alacsonyabb jövedelmű rétegek felé kell irányítani, akik gyakran kénytelenek csökkenteni szén-dioxid-kibocsátásukat, nem meggyőződésből, hanem szükségből. Szerinte a magas infláció és energiaárak tovább mélyítik ezt a szakadékot – számolt be a Financial Times.
Timmermans a gyors ipari forradalom kihívásaira is figyelmeztetett, különösen az autóipar kapcsán. Élesen bírálta a szektort, amiért éveken át nem készült fel az elektromos járművek térnyerésére, és most lassítani próbálja az átmenetet.
Az EU-nak szerinte az Egyesült Államok példáját kellene követnie, és közös finanszírozási eszközökkel segítenie a gazdasági és társadalmi alkalmazkodást.
Olaf Scholz német kancellár ugyan támogatja az elektromos autók vásárlását ösztönző programokat, de ellenáll a közös eurózóna-kötvények kibocsátásának.
A társadalmi bizonytalanság növekedése az egész nyugati világban a populista pártok megerősödéséhez vezetett, amelyek egyszerű, de félrevezető megoldásokat kínálnak
– hangsúlyozta Timmermans. Szerinte ez a hangulat a migrációellenes retorika növekedését és a múlt nosztalgikus idealizálását eredményezi, amely azonban hosszú távon csalódáshoz vezethet. Hollandiában a Geert Wilders vezette radikális jobboldal kormánykoalíciója eddig nem tudta teljesíteni választási ígéreteit, ami új választások szükségességét vetheti fel.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images