A Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság pénteki tájékoztatóján elhangzott, hogy a program bővítése része annak az átfogó stratégiának,
amellyel Kína a fogyasztás ösztönzésén keresztül kívánja ellensúlyozni az amerikai vámok hatását az exportra.
A döntés különösen időszerű, mivel a Covid-járvány utáni időszakban a kínai fogyasztók hajlamosak hosszabb ideig megtartani elektronikus eszközeiket.
A befektetők reményei szerint az új ösztönzők nemcsak a hazai márkák, mint a Huawei és a Xiaomi eladásait lendíthetik fel, hanem az olyan népszerű e-kereskedelmi platformok forgalmát is növelhetik, mint az Alibaba és a JD.com. Ez különösen fontos lehet a világ legnagyobb okostelefon-piacának élénkítése szempontjából.
Yuan Da, a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság főtitkárhelyettese kijelentette:
A kormány jelentősen növelni fogja az ultra hosszú lejáratú speciális kincstári kötvények értékesítését a program finanszírozására.
Hozzátette, hogy a kezdeményezés a vállalatok berendezéseinek korszerűsítését is ösztönözni fogja.
Bár több tartomány már 2024 végén elindította saját csereprogramját az elektronikus eszközökre vonatkozóan, egy országos szintű kezdeményezés várhatóan hatékonyabb lesz. A központi kormány júliusban már 300 milliárd jüan (41,1 milliárd dollár) értékű speciális kincstári kötvényt különített el hasonló támogatásokra, ami az autók és háztartási gépek értékesítésének jelentős növekedését eredményezte szeptembertől.
A program kiterjesztése nem csak a fogyasztói elektronikára korlátozódik. Yuan szerint a mezőgazdasági létesítményeket is magában foglaló területekre is ki fogják terjeszteni az üzleti berendezések korszerűsítéséhez nyújtott támogatásokat. A konkrét terveket hamarosan nyilvánosságra hozzák.
Érdemes megjegyezni, hogy Kína már korábban is alkalmazott hasonló stratégiát. 2007 végén indítottak egy átfogó fogyasztásösztönző programot, amely többek között a mobiltelefon-vásárlásokat is támogatta, hogy ellensúlyozza a globális pénzügyi válság hatásait. Ez a program, amely főként a vidéki lakosságot célozta meg, 2013-ban ért véget.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images