A Heineken és az Oxfordi Egyetem közös kutatása rávilágított, hogy a fogyasztók többsége elfogadhatónak tartja az alkoholmentes vagy alacsony alkoholtartalmú italok fogyasztását szórakozás közben. Az Ipsos által öt országban végzett, közel 12 000 felnőtt megkérdezésén alapuló felmérés szerint a válaszadók 68%-a már kipróbálta ezeket az alternatívákat.
A tanulmány azt is kimutatta, hogy az emberek 80%-a szerint ezeknek az italoknak a fogyasztása elfogadottabb, mint öt évvel ezelőtt. Ennek ellenére a rendszeres alkoholfogyasztók fele azt vallotta, hogy társasági alkalmakkor gyakran alkoholt fogyaszt, még akkor is, ha eredetileg az alkoholmentes változatot tervezte választani.
Charles Spence, az Oxfordi Egyetem kísérleti pszichológiai professzora, a kutatás vezetője rámutatott: "Az emberek beszámolói, amelyek azt sugallják, hogy ki akarják próbálni az alkoholos italok alkoholmentes változatait, nem feltétlenül jelentenek mindig nagyobb eladásokat."
A kutatás több kihívást is azonosított az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú italok piacán. Ezek közé tartozik az ár, az ízelvárások és a társadalmi tényezők. Különösen a Z generáció (27 éves korig) érezte a legnagyobb társadalmi nyomást az alkoholfogyasztásra.
Ebben a korcsoportban a válaszadók több mint egyharmada számolt be arról, hogy társasági helyzetekben nyomást érzett az alkoholfogyasztásra.
A felmérés szerint a Z generációs férfiak érzékenyebbek a társadalmi nyomásra, mint a nők. A megkérdezett fiatal férfiak 38%-a mondta azt, hogy csak akkor iszik alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes italokat, ha a barátaik is így tesznek, míg 30%-uk úgy érzi, indokolnia kell a választását.
Az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú italok piaca az elmúlt öt évben jelentős növekedést mutatott, köszönhetően az egészséges életmód iránti növekvő érdeklődésnek.
A nagy sörgyártók, köztük a Heineken és az AB InBev, jelentős összegeket fektettek be a reklámozásba és az új termékek bevezetésébe, hogy kihasználják ezt a trendet.
Az IWSR italadatszolgáltató szerint míg a globális sörmennyiség 2023-ban 1%-kal csökkent, az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú kategória várhatóan 4%-os összetett éves növekedési ütemet fog mutatni a következő négy évben az ágazat 10 legfontosabb piacán. Az alkoholmentes termékek esetében még magasabb, 7%-os növekedés várható.
A Heineken beszámolója szerint alkoholmentes sörének, a Heineken 0,0-nak a piaci részesedése 18%. A márka eladásai 14%-kal nőttek 2024 első felében, miközben a csoport teljes sörértékesítésének növekedése 2,1%-os volt.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images