A LEAP 71 Dubai-alapú vállalat forradalmasította a rakétahajtómű-tervezést azáltal, hogy mesterséges intelligenciát (AI) alkalmazott egy aerospike típusú hajtómű megalkotásához. Ez a rakétatechnológia az égéstermékek irányítására a levegő természetes nyomásváltozásait alkalmazza, így hatékonyabb működést biztosít különböző magasságokon – írja a New Atlas.
A Noyron nevű, mesterséges intelligencia-alapú tervezőrendszer három hét alatt autonóm módon hozta létre a hajtómű teljes tervét, amelyet 3D nyomtatással állítottak elő rézből.
A hagyományos rakétahajtóművek fix geometriájával szemben az aerospike technológia rugalmasan alkalmazkodik a változó légnyomáshoz, így potenciálisan hatékonyabb teljesítményt nyújt. Bár az aerospike koncepció már az 1950-es évek óta létezik, a LEAP 71 újítása abban rejlik, hogy az AI képes volt gyorsabban és precízebben modellezni a hajtómű fizikai jellemzőit, mint bármely hagyományos tervezési módszer.
A vállalat december 18-i tesztje során a hajtómű első próbafutása sikeres volt, még akkor is, ha a hajtómű extrém, 3500 °C hőmérsékletnek volt kitéve.
A fejlesztés során a LEAP 71 Noyron rendszere nemcsak a hajtómű geometriáját, hanem a gyártási folyamatot, hűtési rendszert és termikus viselkedést is optimalizálta. Az új technológiával a hajtómű hűtését a belső hűtőcsatornákon keresztül áramló kriogén oxigén és a külső felületen áramló kerozin biztosította. Josefine Lissner, a LEAP 71 vezérigazgatója szerint a teszt eredményei igazolták az AI-fókuszú megközelítés életképességét, és új lehetőségeket nyitnak meg az aerospike technológia előtt.
A sikeres teszt a LEAP 71 négy napos, négy hajtóművet érintő kampányának része volt, amelyet az angliai Airborne Engineering központjában végeztek. Az AI által vezérelt hajtóműtervezés nemcsak felgyorsítja a fejlesztési folyamatokat, hanem új szintre emeli az innovációt, ígéretes jövőt vetítve az űrkutatás és az űrhajózás számára.
Címlapkép forrása: Leap71