A Gas Infrastructure Europe adatai szerint szeptember vége óta az EU gáztárolóiban lévő mennyiség mintegy 19 százalékkal csökkent. Ez jelentős változás az előző két évhez képest, amikor ugyanebben az időszakban csak egyszámjegyű csökkenés volt tapasztalható.
Natasha Fielding, az Argus Media európai gázárképzésért felelős vezetője szerint
Európának ezen a télen eddig sokkal jobban kellett támaszkodnia földalatti tárolóira,
mint az elmúlt két évben, hogy ellensúlyozza az alacsonyabb cseppfolyósított földgázimportot és kielégítse az erősebb keresletet".
Az LNG-import lassulásának egyik oka, hogy Európának nagyobb versenyben kell helytállnia az ázsiai vevőkkel szemben. Ez vezetett a tárolt tartalékok fokozott felhasználásához.
Jelenleg az EU tárolási szintje 75 százalékon áll, ami alig haladja meg az előző 10 év átlagát. Ez jelentős csökkenés a tavalyi év azonos időszakához képest, amikor a tárolási szintek megközelítették a 90 százalékot.
Daily EU NG inventory by year. Dec 21 Europe NG storage is at 75.9% of capacity. That is -2.0% vs 5yr avg. #Natgas
— RonH (@Ronh999) December 23, 2024
A gyors kiürülés másik oka az időjárás.
A hidegebb periódusok és az úgynevezett Dunkelflaute - amikor sem a napelemek, sem a szélturbinák nem termelnek áramot - megnövelték a gázigényt az energiatermelésben.
Anne-Sophie Corbeau, a Columbia Egyetem kutatója szerint az ipari gáz iránti kereslet is növekedett. Kilenc északnyugat-európai országban a január-novemberi időszakban 6 százalékkal emelkedett éves szinten.
Az országok között jelentős különbségek mutatkoznak a gázkészletek felhasználásában. Hollandiában 33 százalékkal, míg Franciaországban 28 százalékkal csökkent a tárolt gázmennyiség a tél kezdete óta.
A jövőre nézve további kihívást jelent, hogy az Ukrajnán keresztül Európába áramló orosz gáz szállítása várhatóan megszűnik 2024 végén, amikor a tranzitmegállapodás lejár. Ez az útvonal jelenleg az EU gázimportjának mintegy 5 százalékát teszi ki.
Andreas Guth, az Eurogas főtitkára szerint bár "úgy tűnik, hogy nincs nagy aggodalom" az ukrán tranzit esetleges leállítása miatt, "minden egyes marginális mennyiség természetesen különbséget fog tenni a töltési szezonban".
A jelenlegi helyzet hatással lehet a jövő évi gázárakra is. A kereskedők már most magasabb áron kereskednek a jövő nyári szállításra szánt gázzal, mint az azt követő téli szállításra, ami a készletek feltöltésének várhatóan emelkedő költségeit jelzi.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio