Az uniós tagállamok közül Németország, Olaszország és Csehország, tehát lényegében az európai autóipar vezető szereplői, határozott ellenvéleményüket fejezték ki az uniós CO2-kibocsátási célértékeket nem teljesítő autógyártókra kirótt pénzbírságokról - írta meg a Reuters.
Az Európai Unió 2019-ben szigorú CO2-kibocsátási előírásokat állapított meg az új személygépkocsikra és könnyű haszongépjárművekre vonatkozóan, hogy előmozdítsa az éghajlatvédelmi célkitűzéseit. Az előírásokat úgy alkották meg, hogy azok folyamatosan az idő előrehaladtával szigorodnak. A következő ugrás 2025-ben lesz, ez alapján
a gyártóknak a 2021-es szinthez képest 15%-kal kell csökkenteniük az új személygépkocsik és kisteherautók átlagos CO2-kibocsátását flotta szinten.
Iparági becslések szerint az európai autógyártókra akár 15 milliárd eurós büntetés is várhat a célok elmulasztása miatt, aminek legnagyobb vesztese a Volkswagen lehet. Ez a szám úgy jön össze, hogy a szén-dioxid kibocsátási célértéket túllépő gyártók 95 eurós többletkibocsátási díjat fizetnek be az EU-s kasszába minden egyes nyilvántartásba vett jármű után (CO2/km-ként). Márpedig az elektromos autók eladásának visszaesése megnöveli a gyártók autóflottájának átlagos kibocsátását, ami miatt az érintett gyártók képtelenek elérni a célszámot.
Olaf Scholz német kancellár az EU-csúcstalálkozó előtt kijelentette:
A Bizottságnak meg kell találnia a módját annak, hogy a bírságok ne befolyásolják a vállalatok pénzügyi likviditását, amelyeknek most az elektormobilitásba kell befektetniük.
Az autógyártók figyelmeztetek, gyárbezárásokra és több ezer munkahely megszűnésére kell felkészülni az uniónak, mivel a gyenge kereslettel, a kínai versennyel és a vártnál alacsonyabb elektromos járműeladásokkal küzdenek. A kedvezőtlen autóipari folyamatokat érzékelve egyre nagyobb támogató kört tudhat maga mögött a kezdeményezés: időközben már Franciaország, Ausztria, Bulgária, Románia és Szlovákia is jelezte, hogy érdemes lenne megvizsgálni a jövő évi előírásokat. Agnes Pannier-Runacher francia éghajlatvédelmi miniszter egy uniós miniszteri ülésen kijelentette:
A valóság, amellyel most szembesülünk, nem az, amire készültünk.
Bár Párizs nem akarja lerombolni a klímavédelmi célokat szolgáló előírásokat, de az európai autóipar gyengélkedése miatt támogatja azt a megoldást, hogy időlegesen mentesüljenek az autógyártók a büntetések alól.
Mindeközben Ursula von der Leyen bejelentette, hogy
2025. januárjában indul a korábban meghirdetett stratégiai párbeszéd az európai autóipar jövőjéről.
A Bizottság honlapján most megjelent információk szerint az ágazat kulcsfontosságú szereplői vesznek részt, köztük európai autóipari vállalatok, infrastruktúra-szolgáltatók, szakszervezetek és üzleti szövetségek, valamint az autóipari értéklánc egyes részei és más érdekeltek.
Az autóipar Európa büszkesége, és kulcsfontosságú Európa jóléte szempontjából
- mondta Ursula von der Leyen.
Az egyeztetések célja, hogy európai autógyártás globális versenyképességének támogatása érdekében létrehozzanak egy egységes EU-s stratégiát, aminek a következő főbb pontjai lesznek:
- Az adatvezérelt innováció és a digitalizáció fellendítése, amely olyan előremutató technológiákon alapul, mint a mesterséges intelligencia és az autonóm vezetés.
- Az ágazat szén-dioxid-mentesítésének támogatása nyílt technológiai megközelítéssel, tekintettel az ágazat szerepére Európa ambiciózus éghajlati céljainak elérésében.
- A munkahelyek és a munkaerő fejlesztése az autóipari ágazatban.
- A szabályozási keret egyszerűsítése és korszerűsítése.
- A versenyképesség növelése és a kereslet növelése, az ágazat pénzügyi forrásainak, valamint értékláncának megerősítése.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images