Újabb pofont kaphat az európai autóipar: milliárdos büntetések és gyárbezárások jöhetnek 2025-ben
Gazdaság

Újabb pofont kaphat az európai autóipar: milliárdos büntetések és gyárbezárások jöhetnek 2025-ben

Portfolio
Az Európai Unió autóipari szén-dioxid kibocsátási célértékeinek teljesítése körül kialakult feszültség egyre inkább fokozódik. A legnagyobb autóipari gyártókat is felvonultató tagállami vezetők arra kérik Brüsszelt, hogy tekintsen el a bírságok kiszabásától. A problémán segíthet az európai autógyártás jövőjéről szóló, januárban induló stratégiai megbeszélés, aminek célja egy versenyképes uniós autóipar megalapozása.
Március 6-án minden az ESG-szempontokról, az azoknak való megfelelésről, a zöld átállás gyakorlatairól fog szólni. A legújabb ESG konferenciánk részletei a linken.

Az uniós tagállamok közül Németország, Olaszország és Csehország, tehát lényegében az európai autóipar vezető szereplői, határozott ellenvéleményüket fejezték ki az uniós CO2-kibocsátási célértékeket nem teljesítő autógyártókra kirótt pénzbírságokról - írta meg a Reuters.

Az Európai Unió 2019-ben szigorú CO2-kibocsátási előírásokat állapított meg az új személygépkocsikra és könnyű haszongépjárművekre vonatkozóan, hogy előmozdítsa az éghajlatvédelmi célkitűzéseit. Az előírásokat úgy alkották meg, hogy azok folyamatosan az idő előrehaladtával szigorodnak. A következő ugrás 2025-ben lesz, ez alapján

a gyártóknak a 2021-es szinthez képest 15%-kal kell csökkenteniük az új személygépkocsik és kisteherautók átlagos CO2-kibocsátását flotta szinten.

Iparági becslések szerint az európai autógyártókra akár 15 milliárd eurós büntetés is várhat a célok elmulasztása miatt, aminek legnagyobb vesztese a Volkswagen lehet. Ez a szám úgy jön össze, hogy a szén-dioxid kibocsátási célértéket túllépő gyártók 95 eurós többletkibocsátási díjat fizetnek be az EU-s kasszába minden egyes nyilvántartásba vett jármű után (CO2/km-ként). Márpedig az elektromos autók eladásának visszaesése megnöveli a gyártók autóflottájának átlagos kibocsátását, ami miatt az érintett gyártók képtelenek elérni a célszámot.

Olaf Scholz német kancellár az EU-csúcstalálkozó előtt kijelentette:

A Bizottságnak meg kell találnia a módját annak, hogy a bírságok ne befolyásolják a vállalatok pénzügyi likviditását, amelyeknek most az elektormobilitásba kell befektetniük.

Az autógyártók figyelmeztetek, gyárbezárásokra és több ezer munkahely megszűnésére kell felkészülni az uniónak, mivel a gyenge kereslettel, a kínai versennyel és a vártnál alacsonyabb elektromos járműeladásokkal küzdenek. A kedvezőtlen autóipari folyamatokat érzékelve egyre nagyobb támogató kört tudhat maga mögött a kezdeményezés: időközben már Franciaország, Ausztria, Bulgária, Románia és Szlovákia is jelezte, hogy érdemes lenne megvizsgálni a jövő évi előírásokat. Agnes Pannier-Runacher francia éghajlatvédelmi miniszter egy uniós miniszteri ülésen kijelentette:

A valóság, amellyel most szembesülünk, nem az, amire készültünk.

Bár Párizs nem akarja lerombolni a klímavédelmi célokat szolgáló előírásokat, de az európai autóipar gyengélkedése miatt támogatja azt a megoldást, hogy időlegesen mentesüljenek az autógyártók a büntetések alól.

Mindeközben Ursula von der Leyen bejelentette, hogy

2025. januárjában indul a korábban meghirdetett stratégiai párbeszéd az európai autóipar jövőjéről.

A Bizottság honlapján most megjelent információk szerint az ágazat kulcsfontosságú szereplői vesznek részt, köztük európai autóipari vállalatok, infrastruktúra-szolgáltatók, szakszervezetek és üzleti szövetségek, valamint az autóipari értéklánc egyes részei és más érdekeltek.

Az autóipar Európa büszkesége, és kulcsfontosságú Európa jóléte szempontjából

- mondta Ursula von der Leyen.

Az egyeztetések célja, hogy európai autógyártás globális versenyképességének támogatása érdekében létrehozzanak egy egységes EU-s stratégiát, aminek a következő főbb pontjai lesznek:

  • Az adatvezérelt innováció és a digitalizáció fellendítése, amely olyan előremutató technológiákon alapul, mint a mesterséges intelligencia és az autonóm vezetés.
  • Az ágazat szén-dioxid-mentesítésének támogatása nyílt technológiai megközelítéssel, tekintettel az ágazat szerepére Európa ambiciózus éghajlati céljainak elérésében.
  • A munkahelyek és a munkaerő fejlesztése az autóipari ágazatban.
  • A szabályozási keret egyszerűsítése és korszerűsítése.
  • A versenyképesség növelése és a kereslet növelése, az ágazat pénzügyi forrásainak, valamint értékláncának megerősítése.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

A világ legjobban fizetett rabszolgái

Ma egy 25 éves játékos akár több percet tölthet a pályán, mint korábban egy 30 feletti veterán. A ’90-es évek elején egy sztárjátékos 40-42 meccset... The post A világ legjobban fizet

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ügyfélkapu-mizéria: egy újabb szolgáltatás kiesése fenyeget ügyintézési káosszal
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
Varsó Párizs mellé állt az olimpia-csatában