Kezdjük talán azzal, hogy milyen szolgáltatást kínál jelenleg a Semmelweis HELP alkalmazás, és honnan hová fejlődött az elmúlt 1,5 évben.
Valóban most már 1,5 éves működés van mögöttünk, ugyanis 2023 nyarán mutattuk be az alkalmazás gyerekekre vonatkozó modulját, amely 220 gyerekbetegséget, helyzetet és balesetet tartalmazott.
Az volt az elsődleges célunk, hogy segítsünk a családoknak eldönteni, milyen gyorsan kell orvoshoz fordulniuk.
Az applikáció tanácsot ad, hogy a begépelt tünetek és a megadott válaszok alapján maradjanak otthon és enyhítsék a tüneteket, ha nincs nagy baj, vagy keressék a háziorvos rendelési időben, menjenek szakorvoshoz pl. szemészhez, sürgősségi ellátásra van szükségük, ha pedig a felhasználók válaszai alapján indokolt, megszakítjuk a tünetellenőrzést, és felugrik egy ablak a 112-es hívószámmal, hogy közvetlenül beszélhessenek az Országos Mentőszolgálat munkatársaival.
Mivel ingyenes és nagyon hasznos alkalmazásról beszélünk, gondolom sok felhasználóval találkoztak, és érkeztek is a visszajelzések. Mondana ezek közül néhány tipikusat, még az elejéről?
Két markáns visszajelzést kaptunk.
Az egyik, hogy segítsünk abban, hogy pontosan hova kell menniük sürgősségi ellátásért. Ez egyfajta betegút-menedzsment,
ami pl. belföldi nyaralások alkalmával is jól jöhet. A surgossegi.info weboldal üzemeltetőivel megegyezve, átlinkelünk egymás felületére, így ez az információ a Semmelweis HELP-en keresztül is elérhető már és egy irányítószám beírásával pontos segítséget kaphatnak a felhasználóink. A másik visszajelzés az volt, hogy mikor lesz elérhető a felnőtt betegségekre vonatkozó rész. A legértékesebb tapasztalat pedig az volt, hogy 99%-ban csak pozitív visszajelzéseket kaptunk, a maradék 1 százalék azért értékelte le az alkalmazást, mert 18 pluszosan nem tudta használni a gyermekmodult, mert nem fogadta el a születési évszámát a rendszer.
Tehát akkor reagáltak a legfontosabb visszajelzésekre, és a legutóbbi hírek szerint élesedett a felnőtteknek szóló modul is.
Igen, két hónapja, október 14-én elindítottuk a felnőtt modult. Most már 740 betegséget vagy egészségügyi helyzetet tartalmaz az applikáció, beleértve sürgősségi helyzeteket és olyan állapotokat is, mint a várandósság.
Milyen változtatásokat eszközöltek a felnőtt modul bevezetésével?
Fontos megemlítenem ezen a ponton, hogy anonim adatokkal dolgozunk, csak az életkort és a nemet kérjük a felhasználóktól, azt is azért, hogy a számukra releváns betegségekkel dolgozzon az algoritmus. A felnőtt modullal bekerült egy csempés állapotválasztó, ahol meg lehet adni, ha valaki cukorbeteg, immungyengített, várandós, gyermekágyi időszakban van, vagy szoptatós édesanya. Ezek tovább szűkítik a válaszlehetőségeket. Például más válaszokat és sürgősségi kimeneteket kap egy cukorbeteg, aki elrontotta a gyomrát, vagy egy várandós nő, aki lázas. Ezt a betegbiztonság növelése érdekében alakítottuk ki így.
A Semmelweis HELP-et akut helyzetekben érdemes használni,
vagyis ha valaki ismerten diabetes beteg és például gyógyszerbeállítási gondjai vannak, akkor neki ebben nem tud segíteni az applikáció, de ha a torka fáj, vagy baleset érte, akkor számukra is alkalmas már a rendszer, hogy lefuttassák a tünetellenőrzést.
Ahogy említette, az egyik oldalról az alkalmazás nyilván a felhasználóknak segít, a betegeknek a tünetellenőrzésben és hogy minél gyorsabban kapják meg a megfelelő választ hiteles forrásból. A másik oldalról megközelítve viszont talán azt is mondhatjuk, hogy segít a szűkös és egyre szűkösebb orvosi, háziorvosi, családorvosi kapacitások tehermentesítésében is. Jól gondolom?
A Semmelweis Egyetem hármas alapfunkciója - az oktatás, kutatás és gyógyítás - mellett immár
több mint tíz-tizenöt éve kiemelt feladatának tekinti a lakossági edukációt is.
2006 óta hetente adunk ki sajtóanyagokat edukációs tartalommal, vagy szervezünk sajtóeseményt. Éves sajtómegjelenéseink reklámértéke közel 9 milliárd forint, és ez egy organikus folyamat, nem marketingtevékenység eredménye. Az alkalmazás is tulajdonképpen ebbe a sorba illeszkedik bele. Minden lépésünk azt a célt szolgálta, hogy hiteles, közérthető és online is elérhető információt biztosítsunk a lakosság számára az egészségükkel kapcsolatosan.
Azt gondoljuk, hogy az alkalmazás képes javítani a betegbiztonságot is.
Hiteles válaszokat kaphatnak a betegek és a kritikus helyzetekben gyorsabb felismerésre van lehetőség. Az Eurostat 2024-es felmérése szerint az EU lakosságának 56 százaléka, a magyar lakosságnak pedig körülbelül 70 százaléka azonnal az okoskészülékekhez nyúl bármiféle egészségügyi panasz esetén. Ezért is fontos, hogy számukra kínáljunk hiteles tájékozódási pontot, olyat, amely sokkal biztonságosabb, mint egy internetes keresés.
Mindemellett a betegútmenedzsment támogatására is alkalmas az app,
hiszen egyik fő célunk volt, hogy az akut helyzetek mihamarabb felismerés kerüljenek, ugyanakkor ütemezhető panaszokkal a háziorvost, vagy szakorvost keressék a felhasználók, rendelési időben.
Hogy fogadták a különböző szervezetek, vagy akár az orvosok? Nem kaptak olyan kritikát, hogy na már csak ez hiányzott, mostantól még okosabb akar lenni a beteg az orvosánál?
Nagyon jól fogadta az orvosszakma az applikáció hírét és sok pozitív visszajelzést kaptunk. Az Országos Mentőszolgálat, a Magyar Orvosi Kamara, a Magyar Gyermekorvosok Társasága hiánypótló alkalmazásként ajánlja a Semmelweis HELP-t. Az akkori OGYÉI (most NNGYK) validálta a terméket a megjelenés előtt. Rengeteg háziorvostól, gyógyszertártól, óvótától, védőnőtől kaptunk visszajelzést és javaslatot a fejlesztésre vonatkozóan. Tudjuk, hogy sokan ajánlják a pácienseiknek, különösen a tudástár menüt, ahol 740 egészségügyi helyzet vagy betegség leírása érhető el különböző segédletekkel.
Ha meg akarok győzni egy, az alkalmazással kapcsolatban szkeptikus embert, akkor hogyan győzzem meg arról, hogy megbízhat a használatában.
A felnőtt modulban 16-an dolgoztunk, ebből velem együtt még egy kommunikációs szakember van, a többiek orvosok.
A Szemészeti Klinika munkatársai, a Családorvosi Tanszék, illetve a gyerekgyógyászok, akikkel az elején is kezdtük a munkát, valamint a Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika munkatársai vettek részt a fejlesztésben. A legfontosabb, leggyakoribb akut felnőtt és gyermek balesetek és betegségek vannak jelenleg leprogramozva az applikációban. Minden almodulunknak van orvosszakmai vezetője, a fő profilnak pedig Kriváncsy Péter, aki a Semmelweis Egyetem Gyermekklinikájának sürgősségi osztályát vezeti. Összesen 10 hónapig teszteltük 100-100 fő részvételével. Mivel reklámköltségek nélkül is
229 ezren használják az alkalmazást, szerintem nem kell nagyon győzködni a felhasználókat, hogy biztonságosabb egy olyan online felület használata, amely mögött a Semmelweis Egyetem szakemberi vannak,
mint egy ad hoc internetes keresés.
Voltak egyedi visszajelzések, amire gyorsan reagáltak a fejlesztés során?
Előkerült az a kérés is, hogy a szamárköhögést programozzuk le, vagy a lúdtalpat, amire elsőre nem gondoltunk. Például a szamárköhögés legutóbb nagyobb erőre kapott, akkor gyakorlatilag néhány órán belül megcsináltuk ezt a betegségsort. Gyorsan tudunk alkalmazkodni a váratlan helyzetekhez.
Vannak-e távlati fejlesztési terveik az alkalmazással kapcsolatban?
Gondolkodunk rajta, hogy mesterséges intelligenciát is valahogy összekapcsoljuk a rendszerrel, sőt ilyen megkeresést is kaptunk.
Nyilván ezt nem lehet elvetni, mert előbb-utóbb eljön ez az idő, de ez holnap, holnaputánra biztosan nem valósul meg. Akár egy következő feladat is lehetne, hogy megvizsgáljuk, hányféle módon lehet ráereszteni a mesterséges intelligenciát erre a rendszerre, ami egy nagyon bonyolult algoritmus. A Semmelweis HELP-ben egyrészt van egy informatikusok által lefejlesztett algoritmus, és van az az egészségkommunikációs algoritmus, amit mi raktunk össze az orvosokkal. Van licenc érdeklődésünk is, úgyhogy majd a közeljövőben ülünk le, és akkor határozzuk meg a 2025-ös év feladatait.
Ez mit jelent pontosan?
Hazai és külföldi érdeklődés is van a mögöttes rendszer átvételére, de erről most többet nem mondhatok.
Mennyire használható az applikáció az idősebb korosztály számára? Vannak ezzel kapcsolatban visszajelzések?
A célunk az volt, hogy felhasználóbarát legyen az alkalmazás, a legidősebb tesztelőnk 86 éves volt és egyedül használta az appot. De jellemzően arról számolnak be nekünk, hogy inkább az unokák vagy a gyerekek töltik le a nagyszülőnek vagy a szülőnek. Törekedtünk arra, hogy könnyen, gyorsan értelmezhető képeket, kevés szöveget kapjon a felhasználó, és vezetjük a kezét ilyen módon. De a tesztelésnél is törekedtünk arra, hogy lehetőleg minden korosztály tesztelje, mielőtt bemutatjuk ezt a lakosságnak.
Van-e olyan terv, ami prevenciós, megelőző jellegű szolgáltatásokat, figyelmeztetéseket, javaslatokat tenne az alkalmazáson belül? Illetve van-e tervben még szakterület, betegség bővítése?
Sok mindenről gondolkodunk, többek között ezeken is, de most kell megnéznünk azt, hogy mire van piaci igény. Illetve azt gondoljuk, hogy ez a 740 betegség a leggyakoribb helyzeteket lefedi, de természetesen vég nélkül lehetne fejleszteni az applikációt, a lehetőség megvan benne. Itt kapacitás függvénye, hogy mit tudunk felvállalni, hiszen
ez teljesen ingyenes a lakosság számára, ami abszolút kuriózum.
Vagyis nemzetközi szinten sincs hasonló megoldás?
Mielőtt elkezdtük ezt a munkát, hazai és nemzetközi kitekintést végeztünk. Gyermek tünetellenőrzéssel kapcsolatos alkalmazást egyébként nem találtunk, bár lehet, hogy létezik, csak mi nem akadtunk rá. A felnőtt betegségekkel kapcsolatban ami a Semmelweis HELP-hez némileg hasonlított, az mind piaci alapon működött, általában biztosítói, vagy magán egészségügyi finanszírozással.
A teljes lakosság számára ingyenesen elérhető, ilyen felkészültségű alkalmazást nem találtunk.
Címlapkép forrása: Semmelweis Egyetem
A cikk elkészítésében a magyar nyelvre optimalizált Alrite online diktáló és videó feliratozó alkalmazás támogatta a munkánkat.