Trump a választási kampánya során egyszer olyat mondott, hogy a
német autógyártó óriásokat amerikai vállalatokká kívánja alakítani.
Azt akarom, hogy a német autógyárak amerikai autógyárak legyenek. Azt akarom, hogy itt építsék fel üzemeiket
- mondta egy georgiai kampányrendezvényen. Az elnök a vámokat "az egyik legszebb szónak" nevezte, amit valaha hallott.
A megválasztott elnök már bejelentette, hogy hivatalba lépése után új vámokat tervez bevezetni Kínára, Kanadára és Mexikóra. Bár Európát egyelőre nem említette, az uniós döntéshozók aggódnak, hogy csak idő kérdése, mikor kerül sor az európai autóparra is.
A német autógyártók különösen sebezhetőek lehetnek az esetleges vámokkal szemben. Rico Luman, az ING bank vezető közgazdásza szerint Németország messze a legnagyobb európai személyautó-exportőr az Egyesült Államokba, tavaly 23 milliárd euró értékű exportot bonyolított le, ez az ország teljes amerikai exportjának 15%-át teszi ki.
A német autógyártók pedig már most is nehézségekkel küzdenek: a Volkswagen, a Mercedes-Benz Group és a BMW az elmúlt hónapokban profit warningot adtak ki a gazdasági gyengeség és a kínai piac lassulása miatt, a Volkswagennél ráadásul soha nem látott mértékű sztrájkok bontakoztak ki, miután felmerült a gyárbezárások lehetősége.
Bár egyes elemzők szerint Trump ígérete, miszerint a német autógyárakból amerikai vállalatok lesznek, csak kampányretorika volt, figyelmeztetnek, hogy további vámok bevezetése valószínű. Michael Robinet, az S&P Global Mobility igazgatója szerint
lesz némi nyomás az importra, akár vámtarifa, akár valamilyen más egyoldalú intézkedés révén.
A német autógyártók igyekeznek hangsúlyozni amerikai jelenlétüket: a Volkswagen közölte, hogy az amerikai piacon értékesített járműveinek több mint 90 százaléka Észak-Amerikában készül. A Mercedes Benz több mint 11 000 embert foglalkoztat az Egyesült Államokban, míg a BMW-nek 12 államban vannak telephelyei.
Címlapkép forrása: Shutterstock