A határozat értelmében több jelentős projekt valósul meg az ország különböző pontjain. Az M34-es gyorsforgalmi út Vásárosnamény és Záhony közötti szakaszának előkészítése a tervezés végső fázisába lép,
míg az M1-es autópálya kétszer három sávosra bővítéséhez szükséges területek megszerzése is megkezdődik.
Emellett a Bucsai úton körforgalmat alakítanak ki, és számos más gyorsforgalmi úthoz kapcsolódó területszerzési és csomópont-fejlesztési munkák is indulnak, többek között az M4 és az M86-os utak mentén.
A fejlesztések finanszírozása több éven keresztül, ütemezett formában valósul meg. A 2025-ös évre 6 milliárd forintot különítenek el, amelyet az Állami beruházások fejezet közútfejlesztési előirányzata fedez. A 2026-os évben további 14,96 milliárd, míg 2027-ben 5,01 milliárd forint áll rendelkezésre a projektek megvalósításához.
A fejlesztések megvalósítása során a veszélyhelyzet idején alkalmazható egyszerűsített beruházási szabályokat használják, hogy gyorsabb ütemben valósuljon meg az előkészítés és a kivitelezés.
Az építési és közlekedési miniszter, valamint a pénzügyminiszter közösen gondoskodik a szükséges források biztosításáról és a feladatok ütemezett végrehajtásáról.
A magyarországi autópálya-hálózat 35 évre szóló koncessziós jogát a Themis Magántőkealap vezette konzorcium nyerte el, amely Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségeit foglalta magában, ebből alakult meg a MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A 2024-es költségvetésben a kormány 200 milliárd forint rendelkezésre állási díjat fizet a koncesszornak az autópályák üzemeltetéséért és karbantartásáért.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images