A Közel-Keletről Kínába irányuló nyersolajszállítás helyi árai idén harmadára estek vissza,
a Bloomberg szerint ez a jelentős csökkenés elsősorban a kínai kereslet lassulásának és az OPEC+ termeléscsökkentési stratégiájának tudható be. Az iparági szakértők rámutattak, hogy ez a tendencia ellentétes a szokásos szezonális mintával, amely alapján az utolsó negyedévben általában emelkednek az árak.
A kínai olajimport az év eddigi részében csaknem 2%-kal maradt el a 2023-as ütemtől. Ez a visszaesés részben a gazdasági lassulásnak, részben pedig az elektromos és a cseppfolyósított földgázzal működő járművek térnyerésének köszönhető. Az OPEC+ erre a helyzetre reagálva már háromszor késleltette a leállított kapacitások fokozatos újraindítását.
Henry Curra, a Braemar brókercég kutatási vezetője így nyilatkozott a helyzetről:
A VLCC-k viselték a kínai nyersolajimport idei meglepő lassulásának a legnagyobb terhét
A Very Large Crude Carrier (VLCC) típusú hajók, amelyek jellemzően körülbelül 2 millió hordó olajat szállítanak, különösen érzékenyen reagáltak a kereslet csökkenésére.
A Balti Tőzsde TD3C indexe, amely a Közel-Kelet és Ázsia közötti útvonalon közlekedő VLCC-k árait tükrözi, múlt pénteken 39,05-re esett, ez az érték 33%-kal alacsonyabb az előző évihez képest, és tonnánként mindössze 8,5 dollárnak felel meg.
A tankerhajó-üzemeltetők helyzetét tovább nehezíti az Irán által támogatott
húszi lázadók hajók elleni támadásai miatt a Vörös-tengeren kialakult bizonytalan helyzet.
Emellett az iráni "árnyéktonnák" növekvő aránya és a Távol-Keletről érkező nyersolajáramok is fokozzák a versenyt a Közel-Kelet-Kína útvonalon.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images