A határig vezető útszakasz átadása azt is jelenti, hogy a Sopron belvárosa végre "fellélegezhet" az áthaladó teherforgalom terhe alól, egy olyan körgyűrű jön létre a város körül, amely a közlekedési nehézségeket is számottevően enyhíti.
Az avatóünnepségen az alagútpár bejáratánál Orbán Viktor miniszterelnök, Molnár Ágnes (Fidesz) és Barcza Attila (Fidesz) országgyűlési képviselőkkel, valamint Farkas Ciprián polgármesterel közösen vágta át nemzeti színű szalagot, a létesítményt Veres András győri megyéspüspök áldotta meg.
Az M85-os autóút a fertőrákosi csomópont - Sopron országhatár közötti 4,12 kilométer hosszúságú szakasza,
bruttó 67,2 milliárd forintnyi, teljes mértékben állami forrásból valósult megvalósult meg.
A kivitelezést az SDD konzorcium végezte, a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. közreműködésével.
A projekt részeként megépült egy 780 méter hosszú közúti alagút, valamint két felüljáró a Sopron-nyugat különszintű csomópontnál és a Sopron-északnyugati elkerülő út kereszteződésében.
Sopron északnyugati elkerülőjének 3,6 kilométer hosszúságú szakaszát májusban adták át, felújították a 84-es főút már eddig is használt irányonként két sávos szakaszát egészen a határátkelőig. A 780 méter hosszú alagútpár építése 2020 októberében indult és 1360 napig tartott. A bányászati munka során több tíz méterrel a föld alatt dolgoztak a szakemberek.
Az alagútban a biztonságos és balesetmentes közlekedést 34 kamera, segélykérő és tűzjelző nyomógombok, a forgalomirányítás LED táblái, burkolathőmérséklet jelzők, forgalomszámláló eszközök, útburkolati aktív prizmák, fénysűrűségmérő szenzorok, szellőztető ventilátorok, hang -és fényjelző készülékek és hangszórók szolgálják. A próbaüzem során - amely 2024 júliusában kezdődött - több mint 120 forgalmi helyzetet teszteltek az alagútban a forgalombiztonság érdekében.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images