Portfolio signature

Az elektromos autók állami támogatása - Feneketlen kútba dobott pénz az egész?!

A belső égésű motorokkal ellátott járművekhez képest az elektromos hajtásláncú modellek még mindig drágábbak, az ár pedig korlátozó tényezőként hat a zöldebb technológia térnyerésében. Az autóipar zöldítése kapcsán gyakran olvasni olyan javaslatokról (például itt), amelyek az elektromos autók elterjedését állami támogatásokkal segítenék, enyhítve ezáltal a hagyományos és az elektromos modellek közötti árkülönbséget. Ilyen állami támogatásokra Európában és Magyarországon is volt példa az utóbbi években, azonban ahogy azt a következő cikkben is bemutatom, az elektromos autók állami támogatása számos más problémát generál, amelyek tükrében kérdésessé válik, hogy valóban megéri-e hasonló támogatásokat nyújtani.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata.
Ez itt az on the other hand, a portfolio vélemény rovata. A cikkek a szerzők véleményét tükrözik, amelyek nem feltétlenül esnek egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával. Ha hozzászólna a témához, küldje el cikkét a velemeny@portfolio.hu címre. A megjelent cikkek itt olvashatók.




Állami beavatkozás: jó vagy rossz?

A közgazdaságtanban az egyik örök kérdés, hogy vajon az államnak be kell-e avatkoznia a piaci folyamatokba, avagy sem. A közgazdaságtant és elmélettörténetet tanulók emlékezhetnek a 20. század egyik legnagyobb szembenállására, amely két híres közgazdász, John Maynard Keynes és Friedrich Hayek között bontakozott ki.

Keynes azon az állásponton volt – az 1929-es világgazdasági válság hatásait tapasztalva –, hogy az államnak nagymértékben költekeznie kell válság idején, például infrastrukturális beruházások végrehajtásával. A nagy munkanélküliséggel járó időkben az sem gond, ha emiatt az állam jelentősen eladósodik, ugyanis konjunktúra idején lehetőség van az adósság leszorítására.

Ezzel szemben Hayek úgy érvelt, hogy az állami szerepvállalás erősödése eltorzítja a piaci folyamatokat, azok nem tudnak hatékonyan érvényesülni, következésképpen az állami beavatkozás végső soron rosszabb eredményre fog vezetni, mintha magára hagyták volna a piacokat.

Amire választ kaphat cikkünkben:

  • Jó vagy rossz az állami beavatkozás?
  • Az elektormos autók támogatása kapcsán milyen nehézségek adódnak?
  • Hogyan hat mindez a járműipar ciklikusságára?
  • Milyen hatással van a szegények és a gazdagok közötti szakadékra?

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés