Kutatás készült a magyar fiatalokról: tarol a TikTok és a YouTube
Gazdaság

Kutatás készült a magyar fiatalokról: tarol a TikTok és a YouTube

MTI
A TikTok és a YouTube a tinédzserek első számú mobilos platformja - derült ki az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatásából, amely részleteit kedden közölték az MTI-vel.

Az NMHH kommunikációs igazgatóságának közleménye szerint mintegy

négy órát töltenek telefonjuk képernyője előtt egy átlagos napon a 16–35 évesek,

ennek csaknem felét közösségi médiumok alkalmazásai teszik ki. A fiatal felnőttek digitáliseszköz-használati szokásait vizsgáló reprezentatív tanulmány a megszokott online kérdőíves felmérés mellett szoftveres adatgyűjtéssel, objektív készülékhasználati adatok elemzésével is dolgozott a minél megbízhatóbb eredmények érdekében - jelezték.

Hozzátették, hogy a tanulmány online kérdőíves felmérésében több mint ezer fiatal vett részt, az androidos felhasználók ezenkívül készülékhasználati adataik önkéntes szoftveres megosztásával is hozzájárulhattak a kutatás sikeréhez. Az eredmények alapján a 16–35 évesek átlagos napi képernyőideje 3 óra 49 perc, amely 60 képernyő be- és kikapcsolási ciklushoz kötődik.

A vizsgált telefonokat általában 22 óra körül használták a legtöbben, ilyenkor az eszközök mintegy negyede aktív volt.

A résztvevők a kutatás időtartama alatt átlagosan 58 különböző alkalmazást indítottak el okostelefonjukon, de képernyőidejük mintegy felét a legnépszerűbb közösségimédia-platformok tették ki:

  • a Facebook és üzenetküldő alkalmazása,
  • a TikTok,
  • a YouTube
  • és az Instagram.

Úgy folytatták, hogy a 16–19 éves lányok első számú közösségimédia-felülete egyértelműen a TikTok, a fiúk körében azonban a YouTube bizonyult népszerűbbnek.

A tinédzserlányok képernyőidejük 37 százalékát a TikTokon, 9 százalékát pedig a YouTube-on töltötték, ezzel szemben a fiúk képernyőidejének 19 százalékát a YouTube tette ki, és „csupán” 15 százalékát a TikTok.

Platformhasználati szokásaik alapján a fiatalok két generációra oszthatók:

  • a 16–24 évesek körében elsősorban a TikTok,
  • míg a 25–35 éveseknél a Facebook a favorit;

az életkor előrehaladtával a közösségi platformokon töltött idő jellemzően csökken.

A kutatás négy fő felhasználói csoportot is azonosított az alapján, hogy milyen jellegű alkalmazások határozzák meg leginkább az eszközhasználatukat:

  • a mérésben részt vevők 43 százaléka került a közösségimédia-használók csoportjába,
  • míg 25 százalékuknál a böngészőhasználat,
  • 22 százalékuknál a mobiljátékok,
  • 10 százalékuk estében pedig a videótartalmak fogyasztása volt a legmeghatározóbb használati mód.

Általánosságban elmondható, hogy minél idősebb valaki, annál inkább jellemző rá a böngészőalapú készülékhasználat, illetve minél fiatalabb valaki, annál inkább dominál a közösségimédia-alapú felhasználás - írták.

Érdekes adatnak nevezték, hogy a közhelyszerű sztereotípiákkal ellentétben a nők közül többen tartoznak a játékhasználók kategóriájába (26 százalék), mint a férfiak közül (18 százalék), illetve a 25 éven felüliek között is több a játékközpontú felhasználó (25 százalék), mint a 16–19 évesek között (10 százalék). A kérdőíves felmérésben

a válaszadók kétharmada nyilatkozott úgy, hogy rendszeresen találkozik álhírekkel az online és a közösségi médiában.

Kiemelték, hogy azok, akik nem fogyasztanak napi rendszerességgel politikai tartalmakat, hozzávetőleg ugyanakkora arányban nyilatkozták, hogy rendszeresen találkoznak álhírekkel az interneten, mint a politika iránt kifejezetten érdeklődők.

Hozzátették, hogy bár általában lenne lehetőség az álhírek jelentésére, ezzel a válaszadók csupán 27 százaléka szokott élni, 60 százalékuk pedig úgy nyilatkozott, hogy általában csak továbbgörget, ha félrevezető információval találkozik, csupán 35 százalékuk szokta ellenőrzi a bizonytalan információkat megbízható források segítségével, 13 százalékuk pedig másokkal beszéli meg a problémás tartalmakat.

A teljes kutatás és összefoglalója az onlineplatformok.hu oldalon érhető el, valamint Németh Gábor Sándor, az NMHH online platformok főosztályának jogi szakértője is megszólalt a témában.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Kasza Elliott-tal

AT&T - elemzés

Három hónapja írtam róla, akkor abban reménykedtem, hogy menni fog fölfelé 28 dollárig. Ment is, na nem addig, és nem túl meredeken, de ma csinált egy +4%-os napot. Ránéztem a honlapjukra, ma

Holdblog

Zsiday Viktor: Mekkora kamat kell??

A gazdasági csúcsminiszter szereti hangoztatni, hogy alacsonyabb kamatszint kell Magyarországon, mert akkor nagyobb lesz a növekedés. Eközben azt is el szokták mondani a kormány tisztvise

Holdblog

Mi várhat 1700 milliárdnyi PMÁP-pénzre?

Nagyjából 1700 milliárd forint szabadul fel a PMÁP-ból jövőre, a teljes pénzügyi szektor erre az összegre utazik. De mit kezdenek a kisbefektetők a pénzzel, kiveszik... The post Mi várhat 1700

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Három nap alatt elesett egy kétmilliós nagyváros – Itt mégis mi történik?

Vezető modellező – Piaci kockázat

Vezető modellező – Piaci kockázat
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Ez is érdekelhet
újvidék