A Volkswagen kilenc németországi autó- és alkatrészgyárában álltak le a szerelőszalagok hétfőn. A wolfsburgi központban több ezren gyűltek össze, de a tüntetések zajlottak a hannoveri, emdeni, salzgitteri és braunschweigi üzemekben is.
A szakszervezeti források szerint csak a wolfsburgi fő üzemben a kétórás sztrájk miatt több száz autó, köztük az ikonikus Golf gyártása maradt el.
A munkabeszüntetés akár 24 órássá vagy korlátlan idejűvé is válhat, ha a bértárgyalások következő fordulójában nem sikerül megegyezni. Thorsten Groeger, az IG Metall szakszervezet tárgyalócsoportjának vezetője kijelentette:
Hogy milyen hosszú és intenzív legyen ez a konfrontáció, az a Volkswagen felelőssége a tárgyalóasztalnál.
A Volkswagen szóvivője közölte, hogy a vállalat tiszteletben tartja a dolgozók sztrájkjogát, és lépéseket tett a vásárlók alapvető ellátásának biztosítására, valamint a sztrájk hatásainak minimalizálására.
A szakszervezet a múlt héten olyan intézkedéseket javasolt, amelyek szerintük 1,5 milliárd eurós megtakarítást eredményeznének, beleértve a 2025-re és 2026-ra vonatkozó bónuszokról való lemondást.
Az autógyártó azonban elutasította ezt a javaslatot, és 10%-os bércsökkentést követelt, arra hivatkozva, hogy a piaci részesedés védelme érdekében csökkenteni kell a költségeket és növelni a nyereséget.
A vállalat azzal is fenyegetőzik, hogy 87 éves története során először zárja be németországi üzemeit.
A munkabeszüntetések mellőzéséről szóló megállapodás szombaton lejárt, így a dolgozók vasárnaptól sztrájkolhatnak a VW AG németországi üzemeiben. A szakszervezet hétfőn és kedden is sztrájkra szólította fel a Volkswagen Sachsen GmbH leányvállalat alá tartozó üzemek dolgozóit, beleértve a kizárólag elektromos járműveket gyártó zwickaui üzemet is.
A tárgyalások december 9-én folytatódnak az új munkaszerződésről.
A szakszervezetek kijelentették, hogy ellenállnak minden olyan javaslatnak, amely nem biztosít hosszú távú tervet minden VW-gyár számára.
Forrás: Reuters