Az iráni olaj Kínába szállítása általában két szakaszban zajlik: először szankcionált vagy iráni tulajdonú hajók indulnak az iráni kikötőkből, majd Délkelet-Ázsiában – leggyakrabban Malajzia közelében – egy hajó-hajó közötti átrakodás során más tankerek viszik tovább a rakományt Kínába.
Az amerikai büntetőintézkedések azonban jelentősen szűkítették az elérhető hajók számát, így több üzemeltető kénytelen volt felhagyni az ilyen szankciósértő szállításokkal.
Az amerikai pénzügyminisztérium október 11-én 20 újabb tankerhajót vett fel a szankciós listára, majd a következő hetekben további 12-t. A büntetőintézkedések nyomán egyes hajók tulajdonosai nevet és zászlót változtattak, hogy elkerüljék a kikötői ellenőrzéseket. Például a Shanaye Queen, amelyet novemberben átneveztek Marigoldra, jelenleg Guyana zászlaja alatt hajózik. A Dimitria II szintén új nevet kapott – Hong Lu –, és transzponderét is kikapcsolta, hogy mozgását ne lehessen nyomon követni.
A szankciók hatására a kínai finomítók alternatív források felé fordulnak, például afrikai és közel-keleti olajmezőkről importálnak.
Ugyanakkor a kereskedelem lassulása és a magasabb árak továbbra is jelentős kihívást jelentenek mindkét fél számára, különösen az iráni export számára, amely Kína nélkül kulcsfontosságú piacot veszíthet.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images