Megjött a döntés!
A Moody's Ratings a mai napon stabilról negatívra változtatta a magyar szuverén adósbesoroláshoz tartozó kilátást. Ezzel egyidejűleg megerősítette a hosszú távú deviza- és helyi valuta kibocsátói, valamint a deviza- és helyi valuta elsőbbségi fedezetlen besorolást Baa2 szinten - áll a hitelminősítő közleményében.
A kilátás negatívra változtatására vonatkozó döntésünk a magyar intézmények és kormányzás minőségével kapcsolatos lefelé mutató kockázatokat tükrözi,
ami azt jelenti, hogy az ország végül elveszítheti a tervezett európai uniós (EU, Aaa stabil) források jelentős részét, mivel nem teljesíti a források felszabadításának feltételeit - írták magyarázatként. "Ez viszont csökkentheti a trendszerű GDP-növekedést, és gyengítheti a költségvetési és adósságmutatókat. Ez a helyzet a Magyarország egyik legfontosabb kereskedelmi partnerének, Németországnak (Aaa stabil) gyenge növekedésével is összefügg, ami felerősítheti a magyar gazdaságra nehezedő negatív nyomást; míg a 2026-os parlamenti választások előtt a kormányzati kiadások esetleges erőteljes növekedése súlyosbíthatja a negatív költségvetési tendenciákat" - fogalmaz a hitelminősítő, amely azt is részletezte, hogy miért erősítette meg a meglévő besorolásunkat.
Azt írják: "Magyarország Baa2 besorolásának megerősítése a fent említett kockázatok ellenére is a szilárd gazdasági erőt tükrözi". "Magyarország gazdasági erejét a viszonylag magas jövedelmi szint és a diverzifikált gazdaság támogatja, mérsékelt trendszerű GDP-növekedéssel. Ugyanakkor Magyarország költségvetési erejét negatívan befolyásolja a viszonylag magas államadósságteher. Ennek ellenére arra számítunk, hogy az adósságteher elmúlt két évben megfigyelt jelentős drágulása 2025-re részben megfordul. Magyarország hitelképességét intézményi gyengeségek terhelik, többek között a jogállamiság betartása, a civil társadalommal szembeni beavatkozás, valamint a központi bank függetlenségével és a monetáris finanszírozással kapcsolatos aggályok - tették hozzá a hitelminősítő szakemberei, akik azt is megemlítik a közleményükben, hogy a mai napon a Magyar Nemzeti Bank (MNB) kilátását is stabilról negatívra módosították. "Ezzel egyidejűleg megerősítettük a Magyar Nemzeti Bank (NBH) hosszú távú kibocsátói besorolását Baa2 szinten. Az MNB hitelprofilja szorosan összefonódik a kormányéval, és ugyanazok a hitelezési fundamentumok befolyásolják. Ezért besorolása és kilátása összhangban van a kormányéval" - tették hozzá.
A kellemetlen meglepetést jelentő döntés okai: elmaradó EU-források és a német gazdaság
A negatív kilátás hátterében a Magyarország gazdasági, költségvetési és adósságkilátásait érintő, az intézményi és kormányzati gyengeségekből eredő lefelé mutató kockázatok állnak - szerepel a közleményben.
"Ha a magyar intézmények nem képesek vagy nem hajlandók teljesíteni az EU által a források felszabadításához előírt fennmaradó feltételeket, Magyarország végül jelentős összegű támogatástól és kedvező kamatozású hiteltől eshet el. Közép- és kelet-európai társaihoz hasonlóan Magyarország a múltban jelentős uniós forrásokhoz jutott, amelyek fellendítették a GDP növekedését és támogatták a költségvetési és adósságmutatókat" - emlékeztetnek a hitelminősítő szakemberei. Majd úgy folytatják: a 2021-27-es időszakra Magyarországnak juttatott összes uniós forrás a 2023-as GDP 24%-át, azaz a GDP évi 3,4%-át teszi ki, beleértve a gazdaságélénkítési és alkalmazkodóképességi eszközt (RRF), a kohéziós politikai alapokat, a közös agrárpolitikai alapokat és további kisebb alapokat. A 24%-ból Magyarország hozzáfér a GDP 14%-ának megfelelő összegű forrásokhoz, míg a fennmaradó 10% a meghatározott célok teljesítésétől függ - idézik fel. "A fennmaradó RRF- és REPowerEU-alapok (együttesen a GDP 5%-a) felszabadításához Magyarországnak mind a 27 úgynevezett szuper-követelményt teljesítenie kell. Tekintettel a Magyarország és az EU közötti nehéz tárgyalásokra, valamint a kifizetési kérelmek 2026. augusztusi határidejére, megnövekedett kockázatot látunk arra, hogy Magyarország lemarad e források jelentős részéről" - állapítják meg.
"Ráadásul a fennmaradó kohéziós források (a GDP 5%-a) jelenleg különböző feltételek, különösen a jogállamiság betartásával kapcsolatos feltételek miatt, zárolva vannak" - mutatnak rá az elemzők. Magyarország 2024 végén valószínűleg véglegesen elveszíti a felfüggesztett kohéziós források mintegy 1 milliárd euróját (a GDP 0,5%-át), hacsak nem születik megállapodás az EU-val még az év vége előtt - vetítik előre a Moody's-nál.
A hitelminősítő szemében van még egy jelentős kockázati tényező, ez pedig a német gazdaság szenvedése. "Az uniós források áramlásával kapcsolatos kockázatok a kulcsfontosságú kereskedelmi partner Németország gyenge növekedése miatt megnövekedtek" - fogalmaznak. "A magyar gazdaság nagymértékben integrálódott a német értékláncokba, és a németországi kereslettől leginkább függő uniós országok közé tartozik. Miközben arra számítunk, hogy az elektromos jármű- és akkumulátorgyártó iparba irányuló jelentős közvetlen külföldi beruházások az elkövetkező években fellendítik Magyarország exportkapacitásait, a gyengébb külső kereslet az
új gyártóüzemek vártnál lényegesen alacsonyabb kapacitáskihasználtsági szintjét eredményezheti, ami gyengébb középtávú gazdasági kilátásokhoz vezethet
- vetítik előre a komor jövőképet.
Ezek a negatív gazdasági kockázatok Magyarország költségvetési erejét érintő veszélyeket is hordoznak a Moody's szerint.
A strukturálisan gyengébb növekedés csökkenő bevételtermelő képességet és növekvő állami kiadásokat eredményezhet - figyelmeztetnek.
"A közvetlen hatás, hogy az uniós források elmaradása finanszírozási hiányt okozna (feltéve, hogy a kormány folytatja az adott projekteket), ami magasabb adósságterhet eredményezne. Emellett a 2026-os parlamenti választások előtt élesedő politikai verseny miatt fennáll a kiadások növelésének esélye, ami visszafordíthatja a költségvetési konszolidációt" - vázolják a forgatókönyveket. A jövő évi költségvetés elemzésében a Portfolio is rámutatott ezekre a kockázatokra:
De miért maradtunk akkor a Baa2 szinten?
A hitelminősítő külön részletezi azt is, hogy miért nem változtatott Magyarország adósbesorolásának szintjén. "Magyarország Baa2 besorolásának megerősítése összességében továbbra is a szilárd gazdasági erőt tükrözi, amelyet a viszonylag magas jövedelmi szint és a diverzifikált gazdaság támogat, a GDP mérsékelt, 2,3%-os trendszerű növekedésével 2019-28 között".
Előrejelzésük szerint a GDP-növekedés 2026-28-ban átlagosan 3%-ra gyorsulhat, amit az elektromos jármű- és akkumulátorgyártó iparban megvalósuló nagyszabású közvetlen külföldi tőkebefektetések támogatnak.
2025-ben 1,9%-os, 2024-ben 0,7%-os GDP-növekedést valószínűsítenek a Moody's elemzői a magyar gazdaság számára.
Előbbi jelentősen rosszabb a kormány jövő évre vonatkozó 3,4%-os prognózisánál.
Magyarország költségvetési erejét a viszonylag magas, a GDP 73,4%-át kitevő államadósság hátráltatja az elemzők szerint. Emellett az adósság finanszírozása jelentősen drágult 2023-24-ben az inflációhoz kötött állampapírok késleltetett kamathatása miatt - írták. Előrejelzésük szerint az adósság finanszírozásának költsége 2025-ben részben helyreáll, mivel az infláció a 2023-as 17%-ról 2024-ben 4% alá csökken. "A Prémium Magyar Állampapírok (PMÁP) néven ismert magyar inflációhoz kötött kötvények kamatszelvénye az előző évi átlagos magyar fogyasztói árindexhez kötött, és 2024 októberében a teljes központi államadósság közel 13%-át tették ki" - részletezték.
Majd ezen a ponton megismétlik: "Magyarország hitelképességét intézményi gyengeségek terhelik, többek között a jogállamiság betartása, a civil társadalommal szembeni beavatkozás, valamint a központi bank függetlenségével és a monetáris finanszírozással kapcsolatos aggályok".
A Moody's oldalán idősorosan visszakereshető, hogy mikor hol állt hazánk adósbesorolása.
Mikor, hogyan változhat a besorolás?
A Moody's közleménye felhívja a figyelmet arra is, hogy
a negatív kilátás azt jelzi, hogy a besorolás rövid távon valószínűleg nem kerül felminősítésre.
Előrevetítik: "a kilátás valószínűleg visszaáll stabilra, ha az EU-val való kapcsolat jelentős és tartós javulást mutat, és további előrelépés történik az EU által a tárgyalásokon elvárt szuper mérföldkövek teljesítése tekintetében". "A feltételrendszer teljes körű teljesítése jelentős uniós forrásokat szabadítana fel, ami Magyarország gazdasági, költségvetési és intézményi erősségére gyakorolt kedvező hatása miatt kedvező hatással lenne a hitelminősítésre" - írják. "Emellett a vártnál lényegesen jobb költségvetési és adósságmutatókat eredményező erősebb költségvetési konszolidáció megvalósítása is javulást eredményezne. Továbbá a vártnál lényegesen erősebb gazdasági trendnövekedés, amely a vártnál gyorsabb jövedelmi konvergenciát eredményez az uniós átlaghoz, szintén pozitív lenne" - sorolják, hogy milyen szcenáriók esetén jöhetnek javítás az adósbesorolásunkban.
Azt is számba veszik ugyanakkor, hogy milyen feltételek esetén kaphat leminősítést Magyarország. "A Magyarország és az EU közötti, a szükséges reformok végrehajtásáról szóló megállapodás jelentős késedelme az uniós források jelentős részét veszélyeztetné, ami a minősítést rontaná" - figyelmeztetnek. "Ha Magyarország intézményei nem lennének képesek vagy nem lennének hajlandóak maradéktalanul végrehajtani a hátralévő reformokat, az negatívan befolyásolná az ország intézményi keretrendszerének minőségét, ami a hitelminősítés szempontjából negatív esemény lenne. Általánosabban, a költségvetési konszolidáció megfordulásának jelei és a vártnál lényegesen gyengébb trendnövekedés negatívan hatna a hitelminősítésre" - sorolták.
Kitérnek arra is, hogy "mivel Magyarország még mindig nagymértékben függ az Oroszországból származó energiaimporttól, az energiaellátás elhúzódó zavara szintén negatív hitelminősítői lépést vonna maga után". "Emellett Magyarország Baa2-es besorolása nyomás alá kerülne, ha az "eseménykockázatra" való érzékenysége jelentősen megnövekedne, esetleg az orosz-ukrán háború NATO részvételével történő eszkalálódásával összefüggésben" - zárul a közlemény.
Mit is jelent a negatív kilátás?
A negatív kilátás általában azt üzeni a szuverén adósról (jelen esetben a magyar államról), hogy a hitelminősítő várakozásai szerint nagyobb a valószínűsége annak, hogy a minősítés rontásra kerül a közeljövőben (jellemzően a következő 6-24 hónap), mint annak, hogy változatlan marad vagy javul.
Ettől még egyáltalán nem biztos az sem, hogy ez alatt az idő alatt rontani fogja az adósbesorolást, csak a negatív irányú kockázatok növekedését tükrözi.
Mit mond a PM és az NGM?
Péntek este a Moody's közleményének megjelenését követően a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Pénzügyminisztérium is közzétette reakcióját.
Az NGM közleményében azt írja, hogy a Moody's negatív kilátás mellett, de a Standard and Poor’s-hoz és a Fitch Ratings-hez hasonlóan a Moody’s is megerősítette Magyarország államadósságának befektetésre ajánlott besorolását. Azt is hozzáteszi a minisztérium, hogy "a három legjelentősebb hitelminősítő jelentései egyaránt nagyfokú bizalmat tükröznek hazánk iránt, köszönhetően annak, hogy a magyar gazdaság stabil és válságálló". Hangsúlyozza, hogy "hazánk finanszírozási helyzete stabil és biztonságos, a kormány elkötelezett a szigorú költségvetési gazdálkodás, a költségvetési hiány és az államadósság csökkentése mellett". Ezt követően a közlemény részletezi a magyar gazdaság legfontosabb adatait, valamint a kormány akciótervét.
A Pénzügyminisztérium közleményében azt emelte ki, hogy továbbra is befektetésre ajánlja Magyarországot a Moody’s. "Ugyanakkor a bizonytalan nemzetközi környezet és a brüsszeli politikai viták miatt stabilról negatívra változtatta az adósbesoroláshoz tartozó kilátást" - értékelte a pénzügyi tárca. "A hitelminősítő a magyar gazdaság erősödő növekedésére számít, jövőre 2% körüli, 2026 és 2028 között 3%-os bővülést vár. A Moody’s pozitívan értékeli a csökkenő inflációt és az államadósság további mérséklését is" - emelt ki egy részletet a Pénzügyminisztérium a hitelminősítő átfogó elemzéséből. Azt is megállapítja a PM, hogy "az orosz-ukrán háború kitörése óta lefolytatott több mint 20 hitelminősítői vizsgálat után minden alkalommal, minden hitelminősítő befektetésre ajánlott kategóriában tartotta Magyarországot".
A két minisztériumi közlemény érdekessége, hogy azok szinte teljesen figyelmen kívül hagyják a Moody's hitelminősítő által azonosított legfőbb kockázatokat, a hitelminősítő által azonosított, magyar adósbesorolásra leselkedő veszélyekre (EU-források vesztése, gyengébb növekedés, megforduló fiskális konszolidáció) érdemben nem reagálnak.
Eddig megúszta a magyar adósbesorolás idén
A Moody's mostani felülvizsgálatának lezárultával már csak egy hitelminősítői bejelentést várunk Magyarország kapcsán. Egy hét múlva ugyanis a Fitch Ratins közleménye jelenhet meg.
Az idei felülvizsgálatok eredményeiről ezekben a korábbi cikkeinkben számoltunk be:
Címlapkép forrása: Jeenah Moon/Bloomberg via Getty Images