Ebrard egy szerdai sajtótájékoztatón élesen bírálta Donald Trump megválasztott amerikai elnök vámpolitikai terveit. "Ez egy lövés a lábunkba" - fogalmazott a miniszter, hozzátéve, hogy a lépés a mexikói exportnak is ártana. Ehelyett több regionális együttműködést és integrációt sürgetett a megtorló importadók háborúja helyett.
A gazdasági miniszter rámutatott, hogy a javasolt vámok gyakorlatilag megdupláznák a Mexikóban termelő amerikai cégek által fizetett adókat.
A vállalatokra gyakorolt hatás óriási
- hangsúlyozta. Különösen az autóipari ágazat legnagyobb határon átnyúló exportcégei, köztük a Ford, a General Motors és a Stellantis szenvednének a vámoktól, amelyek több ezer dollárral emelnék a járművek árát a fogyasztók számára.
Mexikó az Egyesült Államok legfontosabb kereskedelmi partnere, és az autópar az ország legjelentősebb feldolgozóipari ágazata, amely elsősorban az USA-ba exportál. Az észak-amerikai járműgyártás közel 25%-át teszi ki a mexikói termelés.
A Barclays elemzői szerint a kanadai és mexikói importra javasolt 25%-os vámok "gyakorlatilag az összes nyereséget megsemmisíthetik" a detroiti három autógyártó cégnél. Az elemzők figyelmeztetnek, hogy
a befektetők alábecsülik, mennyire bomlasztó hatású lehet ez az intézkedés.
Claudia Sheinbaum mexikói elnök párbeszédre és együttműködésre szólított fel a két kereskedelmi partner között, miután Trump bejelentette az intézkedést. Az elnök utalt arra, hogy Mexikó saját megtorló vámokkal fog válaszolni, miközben elemzők egy új kereskedelmi háború lehetőségét latolgatják Trump esetleges következő elnöksége alatt.
Katia Goya, a Grupo Financiero Banorte nemzetközi gazdasági igazgatója szerint valószínű, hogy a három USMCA-ország a paktum teljes körű újratárgyalására törekszik majd 2026-ban, a felülvizsgálat évében.
A kereskedelmi konfliktushelyzet hatása az, hogy alacsonyabb gazdasági növekedést jelent az Egyesült Államokban, magasabb munkanélküliséget és magasabb inflációt
- mondta Goya.
Forrás: Reuters
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images