Az új hatóság célja a fogyasztóvédelem hatékonyságának növelése - mondta az új vezető, aki szerint fontos az is, hogy tevékenységük láthatóbbá váljon a nyilvánosság számára, és a fogyasztók bizalmát erősítse. Ezt célzott kampányokkal tervezik elérni, de iskolákba is ellátogatnak.
Azt tervezik, hogy a jól működő cégek pozitív tanúsítást kapjanak, ezzel is ösztönözve a vállalkozásokat a fogyasztóbarát hozzáállásra. A szabályozási háttér is átláthatóbbá válik, például a felügyeleti díjak kezelésében:
a korábban a NÉBIH által beszedett díjak a NAV-hoz kerülnek, ugyanakkor a díjak mértéke nem változik.
A Fogyasztóvédelmi Hatóság idén 38 vizsgálati témakört határozott meg, ez 2025-ben 50-re emelkedik. A kiemelt szempontjai között szerepelnek a beérkező fogyasztói panaszok és a széles fogyasztói kört érintő problémák, a hagyományosan ismétlődő, kiemelten fontos vizsgálatok, az újonnan megjelenő, nem várt problémák, valamint a kormányhivatali, civil szervezeti vagy békéltető testületi jelzések - mondta Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztési stratégiáért és kifektetésért, fogyasztóvédelemért, valamint kereskedelemért felelős helyettes államtitkár.
A 2025-ös témakörök négy fő csoportba sorolhatók:
- kormányzati szempontból kiemelt vizsgálatok (17),
- alapvizsgálatok (17),
- szezonális vizsgálatok (7),
- és innovatív, nemzetközi vagy saját fejlesztésű vizsgálatok (9).
Év közben indokolt esetekben rendkívüli témavizsgálatot rendelhet el a miniszter.
Lehet szankcionálni a nagy külföldi kereskedőket is?
A magyar kormány számára kiemelt kérdés a Temuhoz, Shienhez és más hasonló webshopokhoz kapcsolódó problémák kezelése. A tervek szerint nemcsak a gyártók és forgalmazók, hanem maguk a platformok is szankciók alá eshetnek. A fogyasztóvédelem keretében olyan eszközöket alkalmaznak, mint például a próbavásárlások és a rendszeres megfigyelés.
Amennyiben bejelentés érkezik, a kormányhivatal vizsgálatot indít, és szükség esetén bírói úton szigorú bírságot szabhat ki. A probléma nem csak Magyarországot érinti, az ország aktívan részt vesz uniós szintű akciókban is - mondta Csákiné Gyuris Krisztina, a tárca főosztályvezetője.
Gerlaki Bence hozzátette, hogy a hatóság eszköztárában
akár a problémás oldalak elérhetetlenné tétele is benne van, erre abban az esetben kerül sor, ha a fogyasztók széles körét érintik a feltárt panaszok.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images