Így áll Magyarország a klímacéljaival a szomszéd országokhoz képest
Gazdaság

Így áll Magyarország a klímacéljaival a szomszéd országokhoz képest

Három kiemelt mutató - a kibocsátáscsökkentésre, a megújuló energia végső energiafelhasználáson belüli részarányának növelésére, valamint az energiahatékonyság javítására vonatkozó, a nemzeti NEKT-ekben rögzített 2030-as célszámok - alapján vetettük össze Magyarország, Ausztria, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Románia, Szlovákia és Szlovénia vállalásait.

Amint arról korábban beszámoltunk, októberben a magyar kormány is benyújtotta az Európai Bizottságnak az EU minden tagállama által kötelezően elkészítendő saját aktualizált végleges Nemzeti Energia- és Klímatervét (NEKT), amely tartalmazza a kabinet 2030-ig terjedő időszakra - 2040-ig, illetve 2050-ig terjedő kitekintéssel - vonatkozó friss energia- és klímapolitikai célkitűzéseit. A dokumentum alapja a 2019-es első NEKT, illetve ennek a körülmények és az európai uniós keretek változására tekintettel 2023-ben elvégzett felülvizsgálata,

és célszámaiban a korábbiakhoz képest jelentős eltérések is felfedezhetőek.

Mivel a NEKT-ek a kormányok legfontosabb energia- és klímapolitikai stratégiai céljait rögzítő dokumentumai, amelyek teljesülése vagy elvétése összefügg az országok versenyképességének alakulásával, és a nemzetközi éghajlatvédelmi célok szempontjából sem mellékes, ezért érdemes lehet összevetni Magyarország és a térség más országainak e téren tett vállalásait. Kiemelendő azonban, hogy bár 2024. június 30-áig az összes EU-tagállamnak be kellett volna nyújtania végleges aktualizált NEKT-jét, az országok közel fele (13 tagállam) ezt még november második feléig sem tette meg, és ebbe a csoportba tartozik az régiós országok jelentős része is, így esetükben csak a 2023-as tervezetből származó számok szerepelnek az összevetésben. Ahogy Magyarország példája is jelzi, a végleges dokumentumok célszámai akár több ponton is jelentősen eltérhetnek a 2023-as tervezetben szereplő értékektől, amit a célkitűzések összehasonlítása során is érdemes szem előtt tartani.

Így állunk

Mivel a zöldátállás legfontosabb célja a klímaváltozás megfékezése, ezért a leglényegesebb mutató az üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátásának csökkentésére vonatkozik. Az uniós energiapolitika 1990-es bázishoz viszonyítva határozza meg a központi, 40%-ról 55%-ra emelt kibocsátáscsökkentési célkitűzést, és többnyire ehhez igazodnak a nemzeti célszámok is. Ezek összevetése során azonban érdemes figyelembe venni, hogy míg a volt szocialista országok esetében 1990-ben már többnyire ereszkedőben volt az emisszió, addig máshol, például Ausztriában csak a 2000-es évek közepén tetőzött, mielőtt csökkenni kezdett volna.

Amint az alábbi grafikonról leolvasható, pusztán a %-ban kifejezett 2030-as kibocsátáscsökkentési célt tekintve Magyarország a kiválasztott régiós országok középmezőnyében tartózkodik. Az új, 50%-os hazai célszámot és ambíciót annak tükrében érdemes vizsgálni, hogy a 2023-ban már 43%-kal volt alacsonyabb Magyarország karbonemissziója, mint 1990-ben. A fentieken túl a célszámok értékelését az is árnyalja, hogy az egyes országokban az egy főre jutó, valamint az egységnyi bruttó hazai termék megtermelése során kibocsátott ÜHG-szennyezés is jelentős eltéréseket mutat.

Magyarország mindkét mutató tekintetben a jobban teljesítők, vagyis az alacsonyabb kibocsátású államok közé tartozik a vizsgált országcsoportban.

üvegházhatású gázok kibocsátása

A kibocsátáscsökkentés szempontjából szintén lényeges, hogy az országok végső energiafelhasználásának fedezésében mekkora a megújuló energiaforrások részaránya, és hogy ezt a mutatót meddig tervezik emelni 2030-ig. Bizonyos megújuló energiaforrások, különösen a biomassza felhasználásának karbonlábnyoma ugyanakkor nem egyértelmű, különösen, ha kétségek merülnek fel a forrás fenntarthatóságával kapcsolatban, ezért az alábbi arányszámokba a hagyományos biomassza-használat nem is értendő bele.

A hazai forrásokra támaszkodó megújulók az energiafüggetlenség és az ellátásbiztonság erősítésében is jelentős szerepet tölthetnek be, mivel nem kapcsolódik hozzájuk energiahordozó-import szükséglet. A hagyományos termelési módokhoz képest kisebb kapacitásfaktoruk (kihasználtságuk) miatt azonban jókora technológia-import szükséglet fűződik az időjárásfüggő megújulókhoz, a kapacitás az optimálisnál gyorsabb, és nem kellően diverzifikált telepítése pedig ellátásbiztonsági aggályokhoz is vezethet. Megjegyzendő, hogy ha az energiamix átalakítása területén rendelkezésre álló lehetőségeiket nézzük, az országok a nukleáris energia szerepének fokozásával is csökkenthetik emissziójukat - ahogyan ezt a vizsgált országok többsége, nem csak Magyarország tervezi -, az erre vonatkozó szándékot azonban értelemszerűen nem foglalja magába a megújuló energia célszám.

Magyarország 2030-as megújuló-célszámának 30%-ra emelése 1 százalékpontos előrelépés a 2023-as tervezethez képest, és 9 százalékponttal nagyobb a 2019-es célnál. A magyar célszám az uniós átlagtól elmaradó régióban sem számít kiemelkedőnek, különösen, ha az ezzel még adós országok végleges NEKT-jeikben szintén emelik az erre irányuló ambíciójukat - ahogyan ez egyébként várható is. Az EU új közös célja a minimum 42,5%-os, de lehetőleg 45%-os arány elérése, míg a korábbi cél 32% volt.

megújulók aránya

A kibocsátáscsökkentéshez, az ellátásbiztonság növeléséhez és a megfizethető energiaköltségek biztosításához szintén elengedhetetlen az energiahatékonyság javítása is, ami az energiafelhasználás (gazdasági aktivitáshoz viszonyított) csökkentésével érhető el, így ez is a fő energia- és klímapolitikai célok közé tartozik. Ennek megfelelően az uniós országoknak a 2030-ig elérni tervezett energiamegtakarításra vonatkozóan is célokat kellett megfogalmazniuk Nemzeti Energia- és Klímaterveikben, annak figyelembevételével, hogy az EU végső energiafelhasználásának 11,7%-os csökkentését tűzi ki célul 2030-ra a 2020-as referencia-forgatókönyvben 2030-ra előre jelzett energiafelhasználáshoz képest.

A könnyebb értelmezhetőség érdekében az alábbi grafikon az országok 2030-as energiahatékonysági céljait a 2022-es végső energiafelhasználási értékeikhez képest elérendő százalékos csökkenésként mutatja be. Amint az ábráról leolvasható, a vizsgált többi ország nagyobb arányú csökkenéssel számol, mint Magyarország.

A végleges NEKT szerint Magyarország végsőenergia-felhasználása 2030-ban nem haladhatja meg a 740 petajoule-t (PJ), amely csak alig több, mint 1%-kal kisebb a 2022-es felhasználásnál (748 PJ). A 2019-es első NEKT célkitűzése még az volt, hogy az ország végsőenergia-felhasználása 2030-ban ne haladja meg a 2005-ös 785 PJ-t, a 2023-as tervezet pedig 750 PJ-os célt tartalmazott, vagyis még a tavalyi verzióhoz képest is jelentősen tovább csökkent a cél - igaz, maga a tényadat is, a 2021-es 785 PJ-ról 2022-ben 748 PJ-ra.

energiafelhasználás csökkenése

A fentieken túl azt is érdemes megjegyezni, hogy a célszámok csak igazodásul szolgálnak, és a körülmények változása miatt ezektől akár jelentős eltérések is elképzelhetőek, így a célok pontos teljesítésére várhatóan igen ritkán fog sor kerülni, sokkal inkább az alul- vagy túlteljesítésük valószínűsíthető. Mivel a kibocsátáscsökkentés, a megújuló energiaforrások részarányának növelése és az energiahatékonyság javítása egymással - és olyan egyéb célokkal, mint az elektrifikáció is - szorosan összefügg, a valamely mutatóban jól teljesítő országok jó eséllyel a többi folyamatot tekintve is eredményesek lesznek, de ez nem szükségszerű, lásd például a nem megújuló nukleáris energia szerepét. Az összehasonlítás során az eltérő földrajzi, történelmi, gazdasági adottságokra is érdemes tekintettel lenni, ezzel együtt a célszámok így is sokat elmondanak az egyes országok energiapolitikai céljairól és klímavédelmi ambícióiról.

Címlapkép forrása: Shutterstock

Kasza Elliott-tal

PepsiCo Inc - kereskedés

Folyamatosan keresek olyan osztalékfizetőket, amiket nem örök tartásra, hanem pár hónapos kereskedésre vennék meg. Azért osztalékfizetőket, mert ha nem jön be az elképzelésem és nem emelked

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ledobták a cafeteriabombát: így robbanthatja fel a lakáspiacot az új kormánydöntés

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
áruforgalom-kereskedelem-kikötő-konténer-külkereskedelem-logisztika-szállítás