Az EU elektromos autópiaca az elmúlt időszakban komoly nehézségekkel szembesült. Az új autók eladásai az év első kilenc hónapjában 6%-kal csökkentek az előző év azonos időszakához képest,
Németországban pedig 28%-os visszaesést tapasztaltak, miután a kormány megszüntette a vásárlási támogatásokat.
Az elektromos autók magas ára és az olcsóbb kínai alternatívák megjelenése tovább növelte a piac bizonytalanságát – írja a Financial Times.
Az elektromos járművek szélesebb körű elfogadásának egyik fő akadálya az infrastruktúra hiányossága. Míg Franciaország viszonylag jól áll a töltőállomások számában, a dél-európai országok, például Spanyolország és Olaszország jelentős lemaradásban vannak.
Ez tovább mélyíti az emberek bizalmatlanságát az elektromos autók megbízhatóságával kapcsolatban, különösen a vidéki régiókban, ahol a közösségi közlekedés sem nyújt megfelelő alternatívát.
Franciaország déli részén, a Côte d’Azur térségében indított autómegosztó program azonban azt mutatja, hogy a kezdeti bizalmatlanság leküzdhető. A helyi vezetők, például Montauroux polgármestere, fontosnak tartják az ilyen kezdeményezéseket, mivel az alacsony kibocsátású zónák terjedésével egyre nehezebbé válik a hagyományos autók használata a nagyvárosokban.
A program sikere bizonyítja, hogy megfelelő kommunikációval és támogató szolgáltatásokkal az emberek nyitottabbá válhatnak az új technológiákra.
Az elektromos autók elfogadásának bővítése kulcsfontosságú a gyártók számára, mivel az autópiac egésze is visszaesést mutat: az előrejelzések szerint 2024-ben kétmillióval kevesebb autót értékesítenek majd, mint 2019-ben. Különösen fontos lesz, hogy az autógyártók túllépjenek az első generációs, fiatal, technológiabarát vásárlók körén, és szélesebb rétegeket szólítsanak meg.
Az elektromos autók árának csökkentése és a célzott támogatások elérhetősége jelentős hatással lehet az elfogadottság növelésére. Franciaországban a kormány által kínált, alacsony jövedelmű családok számára elérhető, erősen támogatott havi 100 eurós bérleti program túljelentkezést hozott.
Bár ez a program megújulhat 2025-ben, a szigorodó francia költségvetési politika veszélyeztetheti az ehhez hasonló kezdeményezéseket.
A vidéki régiók, mint Fayence, még előnyt is jelenthetnek az elektromos autók elterjedésében. A városi lakások sűrűsége és a töltőinfrastruktúra kiépítésének bonyolultsága hátráltatja az átállást, míg a vidéki háztartások, amelyek garázzsal rendelkeznek, könnyebben alkalmazkodhatnak az elektromos járművek használatához.
Ugyanakkor az elektromos autók hatótávja és a töltési idő továbbra is komoly akadályt jelent. A programban részt vevők, mint például a Fayence-i virágbolt tulajdonosa, arról számolnak be, hogy az akkumulátor kapacitása sokszor nem elegendő egy teljes napi használatra. Ez különösen problémás, amikor az európai gyártók által kínált modellek technológiailag elmaradnak az olcsóbb kínai versenytársaktól, amelyek jelentős hatótávbeli előnyöket kínálnak.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images