Az ASD, az európai repülőgépipari, biztonsági és védelmi vállalatokat képviselő lobbicsoport jelentése szerint
a szektor 2023-ban 17%-kal növelte árbevételét, elérve a 159 milliárd eurót.
Ez a növekedés a légi, tengeri és szárazföldi szegmensekben egyaránt megfigyelhető, tükrözve a kormányok fokozott erőfeszítéseit az ukrajnai háború és a kontinens védelmi képességeinek megerősítése érdekében – írja az Euronews.
Micael Johansson, a Saab vezérigazgatója üdvözölte a határokon átnyúló európai védelmi kezdeményezéseket, kiemelve a dróntechnológia, a kis méretű technológiák, valamint az integrált lég- és rakétavédelmi rendszerek fontosságát.
Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a konzorciumok jogosultsági szabályait és a finanszírozáshoz való hozzáférést még tisztázni kell.
Az európai légvédelem terén a Németország által javasolt European Sky Shield Initiative (ESSI) vegyes fogadtatásban részesült. Bár a kezdeményezés célja egy izraeli Iron Dome-hoz hasonló védelmi rendszer kifejlesztése és kiépítése Európában, kritikák érték az amerikai és izraeli beszállítókra, például a Patriot rakétákat gyártó Raytheonra való támaszkodás miatt. Emellett a projekt költségei is jelentősek, és a közös adósságfinanszírozás politikai akadályokba ütközik.
Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója és az ASD elnöke szerint a védelmi szektor növekedése meglepően erős, de figyelmeztetett, hogy a politikai fókusz túlságosan a rövid távú fenyegetésekre irányul.
Hangsúlyozta a hosszú távú tervezés és az európai szuverenitás erősítésének fontosságát a fenntartható fejlődés érdekében.
Az iparági vezetők egyetértenek abban, hogy a jelenlegi geopolitikai helyzetben elengedhetetlen az európai védelmi szektor hosszú távú tervezése és együttműködése. Az Európai Unióra is számítanak: a Bizottság ugyanis a védelmi ipari szektor fejlesztését is előtérbe helyezte, valamint engedélyezi a védelmi célú közös beszerzéseket, amelyekre akár uniós forrásokat is biztosítanak.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio