Mi a változtatás lényege?
A nagyon rövid javaslat egyrészt jócskán kibővíti a 2015-ben hatályba lépett törvény preambulumát, amely a Paks II. beruházást megalapozta, másrészt egy kövér bekezdéssel módosítja a tíz évvel ezelőtti törvényt.
A preambulum hosszú felsorolásának az a lényege:
annyira fontos a kormánynak a Paks II. beruházás energiaszuverenitási, fenntarthatósági, és ellátásbiztonsági szempontok miatt, hogy ez felülírja a menetközben felmerült egyéb, gazdasági, költségvetési, geopolitikai szempontokat, amelyek késleltették, és drágították a projektet.
Rögzíti is a preambulum egyik módosító mondata azt, hogy
A beruházás meghiúsulása nagyobb kárt okozna, mint annak esetlegesen módosult feltételekkel történő befejezése.
Mindezek után az alább beidézett kövér bekezdés kiegészíti az eredeti törvényt, és az a lényege, hogy a magyar kormány felhatalmazás esetén a beruházás megrendelője (a Paks II. Zrt.) az orosz fővállalkozó Roszatommal egyeztetve az eredeti fővállalkozási szerződés tartalmától függetlenül (!) növelheti a kivitelezési árat, vagy megváltoztathat egyéb paramétereket.
A 2015. évi VII. törvény 3. §-át ezzel a kövér bekezdéssel javasolja kiegészíteni a kormány: "A létrejöttének napjától számított tíz év elteltét követően a Beruházás megvalósítására vonatkozó fővállalkozási szerződést (a továbbiakban: EPC szerződés) a tulajdonosi jogokat gyakorló szervezet előzetes hozzájárulásával a Megrendelő úgy is módosíthatja, hogy az EPC szerződés feltételeinek, illetve ellenértékének megváltoztatásakor - a hatályos EPC szerződésben foglaltaktól függetlenül - elsődlegesen a Beruházás megvalósítását késleltető, hátráltató bármely körülmény elhárításához fűződő érdeket, vagy az EPC szerződés megkötésétől eltelt időtartam vagy más, a Beruházást közvetlenül, illetve - a Fővállalkozó vagy az alvállalkozó tevékenységét érintően - közvetett módon hátrányosan befolyásoló hazai vagy nemzetközi gazdasági hatás következtében az EPC szerződésben meghatározott ellenérték növelését indokoló, Fővállalkozó által bemutatott vagy a Megrendelőnek más módon tudomására jutott, körülményt veszi figyelembe."
Mivel indokolja a kormány a kivitelezési ár növelésének lehetőségét?
A törvényjavaslat általános indoklása rögzíti: "A jelen törvényjavalat célja azon lehetőség megteremtése, hogy a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásával kapcsolatos két új 5-6. atomerőművi blokkok tervezésére, beszerzésére, létesítésére, üzembe helyezésére és üzemeltetésére irányuló beruházás megvalósítása továbbra is zökkenőmentesen történhessen."
A törvénymódosítás részletes indoklása szerint a változtatás célja az, hogy "A lakosság alapvető villamosenergia-ellátásának biztosítása érdekében a tulajdonosi jogokat gyakorló szervezet előzetes hozzájárulásával lehetőséget nyújtson a megrendelő számára a beruházás megvalósítására vonatkozó fővállalkozási szerződés módosítására annak érdekében, hogy a gazdasági és nemzetközi helyzetben bekövetkezett változások beruházást érintő hátrányos hatásai elháríthatóak legyenek oly módon, hogy az ellenérték és a módosítás egyéb feltételeinek meghatározása során csak a törvényben meghatározott szempontok legyenek mérvadók, minden egyéb körülmény mérlegeléstől függetlenül."
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Mivel az eredeti törvény törzsszövege 2015. március 27-én lépett hatályba, így annak tíz éves letelte jövő tavasszal történik meg, így ezt követően nyílhat meg ténylegesen a fővállalkozói szerződés és benne a 12,5 milliárd eurós "kulcsrakész" kivitelezési ár, illetve egyéb feltételek módosítása. Ez nem lenne derült égből a villámcsapás, hiszen a tíz évvel ezelőtt elképzelt gazdasági és inflációs pályához képest sok minden változott, és csúszások is bekövetkeztek részben az Európai Bizottság állami támogatásról szóló jóváhagyásának két éve, részben a COVID-járvány, részben az orosz-ukrán háború és a szankciós környezet miatt. Az idén áprilisi exkluzív nagyinterjúban Jákli Gergely, a Paks II. vezérigazgatója már jelezte a Portfolio-nak: változhat a kivitelezési ár.
A fenti célok után a kulcsfontosságú kövér bekezdés gyakorlatilag megteremti annak a lehetőségét, hogy a kivitelezési ár 12,5 milliárd euróról megemelkedhessen, és egyéb szerződéses paraméterek is módosulhassanak annak érdekében, hogy a projekt a meghiúsulás helyett mindenképpen a megvalósítás felé mozduljon.
A jövő tavasszal várható kivitelezési szerződésmódosítás éppen a februárra tervezett első betonöntést követné, így tehát még inkább "bebetonozná" a kormány azt, hogy a Paks II. projekt megvalósulhasson.
Címlapkép forrása: Paks II. Zrt. Facebook-oldala