A kínai fogyasztók továbbra is óvatosak a kiadásokkal kapcsolatban, mivel a kormány legutóbbi ösztönző intézkedései még nem hoztak érdemi javulást a megingott bizalmukban – állítja a Boston Consulting Group. A bizalom helyreállását jelentős mértékben befolyásolják a gazdasági és geopolitikai aggodalmak is.
„A fogyasztói bizalom semleges, enyhén negatív szinten maradt”
– írta a BCG, hozzátéve, hogy az ösztönző csomag még nem javította érdemben a fogyasztók jövedelmét.
Kína szeptember végi intézkedései kezdetben biztató jeleket hoztak a fogyasztás terén, októberben a kiskereskedelmi forgalom nyolc hónapja nem látott ütemben nőtt. A jelentés szerint a friss élelmiszerek és az oktatás azok a kiadási kategóriák, amelyek idén észrevehető növekedést mutattak. Ugyanakkor valószínűleg több időre – és esetleg további ösztönző intézkedésekre – lesz szükség ahhoz, hogy teljesen helyreálljon a bizalom, amelyet Kína gyenge gazdasági fellendülése és ingatag ingatlanpiaca megrendített.
Azok a fogyasztók, akik korábban luxustáskákra és utazásokra költöttek, most megtakarításaikat növelik,
hogy felkészüljenek a jövő bizonytalanságaira – állítja a jelentés. Ez a trend akadályozhatja a fogyasztás tartós fellendülését. A BCG szerint 27%-kal csökkent azok aránya, akik jövedelemnövekedést tapasztalnak, ami negatívan befolyásolja a következő hat hónapra vonatkozó jövedelmi várakozásokat.
A kiskereskedők abban reménykedtek, hogy az ösztönzők segítenek a takarékosabb vásárlókat visszacsábítani korábbi bőséges költekezési szokásaikhoz. Kína kormánya számos ösztönző intézkedést vezetett be, köztük kamatcsökkentéseket, valamint az ingatlan- és tőkepiacok támogatását, hogy a lassuló gazdaságot élénkítse. Ezek az intézkedések kiegészítették az év elején hozott egyéb lépéseket, mint például a háztartási gépek és autóvásárlásokra vonatkozó támogatási programokat.
A BCG jelentése szerint az elektronikai cikkek, háztartási gépek és az autóipar tudtak a legjobban profitálni a kormányzati intézkedések hatására. Ugyanakkor a diszkrecionális kiadások visszafogásával összhangban a bőrápolási és kozmetikai termékek esetében a fogyasztás további csökkenése várható a következő hat hónapban.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images