A rendelettervezet alapján közúti közlekedés területén jelentős újítás lenne, hogy az új típusjóváhagyási eljárás egyszerűbbé válik. Az olyan új járművek esetében, amelyeket a gyártó vagy annak hazai képviselője értékesít, és amelyek típusát a közlekedési hatóság már regisztrálta az EK típusjóváhagyó rendszerben,
nem lesz szükség külön műszaki vizsgálatra a forgalomba helyezés előtt.
A lépés vélhetően csökkentené az adminisztratív terheket, és felgyorsítja az új járművek forgalomba helyezését.
További változás, hogy a közúti vizsgálatok során egyszerűsödik a képviseleti eljárás.
Az időszakos műszaki vizsgálatokra benyújtott kérelmek esetén az üzembentartó képviseletét elláthatja az a személy, aki rendelkezik a járművel és annak irataival.
A járművilágítás terén újdonság, hogy a rendelet lehetővé teszi minősített LED fényforrások használatát tompított és távolsági fényszórók esetében.
Változás jön a vasúton és a vízi közlekedésben is
A közlekedési táblák és a forgalomszabályozás terén is lesznek újdonságok. A szabályozás kiegészül az emelt sebességű vasúti pályák meghatározásával, amelyekre a megengedett legnagyobb sebesség 120 km/óra fölött van.
Emellett új szabályok lépnek életbe a vasúti járművezetői engedélyek megszerzésére és a tanúsítványok kiadására vonatkozóan, amelyek egyértelműsítik a vizsgáztatási követelményeket.
A vasúti közlekedésben az új rendelet érinti a működési engedélyeket, amelyek módosítása a jövőben szorosabban kötődik a cégbírósági bejegyzéshez és az engedélyköteles tevékenységek feltételeihez.
A vízi közlekedés szabályozása is változik, különösen a hajós képesítések területén.
Az ideiglenes hajós okmányok érvényességi ideje 60 nap lesz.
Az új belvízi képesítések megszerzésére vonatkozó követelmények szigorúbbá váltak, például meghatározzák a hajózási gyakorlat minimális időtartamát és az ehhez szükséges vizsgák típusait.
A légiközlekedésben a biztonsági ellenőrzések és auditok szabályai pontosításra kerülnek. A nagyobb forgalmú repülőterek esetében évente több auditot kell végrehajtani, míg a kisebb légikikötők esetében a vizsgálatok ritkábbak, de célzottak lesznek. Az új szabályozás a nemzetközi és európai előírásokhoz igazodik.
A menetíró készülékekre és a gépkezelői jogosítványokra vonatkozó szabályok is frissülnek. A fuvarozási tevékenységet végzők számára pontosították a menetíró szerelőműhelyek irányításában való részvétel szabályait, valamint új gépcsoportokat adtak hozzá a jogosítvánnyal kezelhető gépek listájához.
A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium társadalmi egyeztetése november 25-ig tart.
Címlapkép forrása: Shutterstock