A 12 százalék gondot okozott volna, a magánszemélyeknél 15 százalék és céges rendezvények esetében 20 százalék szervizdíj már rendben van. Ebbe bele tudnak férni a cégek
– mondta a Portfolio megkeresésére Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke. Alapvetően ezt a szintet alkalmazzák egyébként most is a kiemeltebb vendéglátóipari vállalkozások – tette hozzá.
Szerinte ez segít abban, hogy meg tudják tartani tartani a jól képzett munkavállalókat. Nem véletlenül volt egyébként a korábbi tervvel szemben ellenvetés. Az éttermek nettó árbevételük 25-30 százalékát bérköltségekre és járulékaikra fordítják. Ezért nagyon nem mindegy, hogy mekkora adó- és járulékfizetési kötelezettség mellett tudják ezt odaadni – fogalmazott.
A borravaló készpénzes fizetés esetén már eddig is adómentes volt, bankkártyás fizetéskor pedig némely esetben. Most a bankoknak kell kidolgozniuk egy olyan rendszert, hogy ez mindenképpen adómentesen jusson oda az éttermi dolgozók számláira.
Megkérdeztük az Eventrend csoport két alapítótulajdonosát is a szervizdíj maximalizálásnak változásáról. Körössy Zoltán és Nagy Gábor úgy nyilatkozott, hogy „örömteli kompromisszum eredménye a változás”.
Az eredeti véleményünk az volt, hogy nem kellene semmilyen plafon. De ez így megfelelő kompromisszum
– mondta el Nagy Gábor. „Van 1-2 vállalkozásunk, ahol a maximalizált összeg feletti a szervizdíj, de ez beépített és nem felszámított. Ezeken a helyeken majd átgondoljuk a továbbiakat.”
Reális kompromisszummal jött létre
– reagált Körössy Zoltán. Nem vagyunk szuperboldogok, de a nagy-nagy többségnek inkább megfelelő. Értelmes újragondolásra sarkallja a cégeket - tette hozzá.
Zsidai Roy, a Magyar Éttermi Szövetség elnöke a Portfolio megkeresésére úgy reagált, hogy „ez jó megoldás és jó példa arra, hogy kommunikál egymással a kormány és a szakmai szervezetek. „Üdvözüljük ezt a megoldást és azt a folyamatot, ami ide vezetett. Mindenki meg tudta ismerni a kormány szakmai érveit és a vendéglátósok is elmondták a sajátjaikat, így született ez a kompromisszum” – mondta el meglátásait Zsidai Roy.
A Magyar Éttermi Szövetség elnöke hozzátette: „a szervizdíjból bevallott, kifehérített jövedelmet tudnak biztosítani a legjobb szakemberek számára. A piaci átlaghoz képest 3-szoros a fizetésük. Ez alkalmas arra, hogy kitisztítsa a piacot. Csak még kevesen alkalmazzák. A vidéken és Budapesten vezető és nemzetközileg látogatottabb helyek körülbelül eszerint a 15 százalék körül működnek szervizdíjjal. A céges rendezvények pedig 20 százalékkal” – összegzett.
A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében megerősítette, hogy elkötelezett a borravaló adómentes kifizetési lehetősége mellett, bankkártyás számlarendezés esetén is. A részleteket ezzel kapcsolatban a kormány azonban még nem közölte. Egyelőre két kártyaelfogadó tudja elkülöníteni a bankkártyás borravaló fizetéseket, így amely éttermes vállalkozók velük állnak szerződésben, számukra most is megoldott, hogy a borravalót bankkártyás fizetés után tovább utalják a dolgozóik számláira.
A 0. lépés az, hogy a bankkártya-elfogadó tegye lehetővé, hogy külön gyűjtsék a borravalót
– mondta Zsidai Roy. Egy adott időszakban be lehessen azonosítani, hogy mennyit adtak így a vendégek. Ezt az összeget pedig el kell juttatni a dolgozók számára. Ezt eddig is számos szereplő megoldotta, de csak az, akinek erre lehetőséget adott az elfogadója Kiemelte: bízunk benne, hogy a jogszabály-módosítással, a társadalmi egyeztetésben a legjobb gyakorlatokat megvalósítják.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio