Mint ismert, december 5-én lejár a Mol szlovák leányvállalatára, a Slovnaftra vonatkozó EU-s könnyítés, aminek értelmében a cseh piacot kiszolgáló finomító bármiféle megkötés nélkül exportálhatott benzint és gázolajat a szomszédos országba. Iparági forrásunktól tudjuk, hogy az export meghosszabbításáról egyelőre még nem született döntés.
A Mol a pénteki háttérbeszélgetésen közölte, hogy mindkét forgatókönyvre felkészül, a kedvezőtlenebb esetben
a csővezetékes orosz nyersolaj helyett további 500-700 ezer tonna tengeri nyersolajat kell az olajcégnek vásárolnia
- emelte ki Pletser Tamás, az Erste energetikai szakértője.
A Mol Downstream Értéklánc Menedezsment ügyvezető igazgatója, Szabó Szabolcs Pál ezzel a helyzettel kapcsolatban lapunknak most azt nyilatkozta, hogy
A cseh derogációra biztonsági övként kell tekinteni: ha az uniós döntéshozók decemberben kikapcsolják, akkor ellátási kihívásokkal és üzemanyagár-növekedéssel nézhet szembe a cseh piac.
Ezeket a kockázatokat az sem fogja teljesen kizárni, ha jövő év közepéig elkészül a TAL vezeték kapacitásbővítése, hiszen a két cseh finomító kapacitása kevés a belföldi kereslet kielégítéséhez. A teljes piac ellátásához fontos, hogy legyen elegendő importmennyiség is gázolajból."
A tárgyalások folyamatban vannak, egyelőre nincs döntés - hangsúlyozta a Mol.
Címlapkép forrása: Portfolio