Bizony nő az adóprés a magyarokon 2025-ben
Gazdaság

Bizony nő az adóprés a magyarokon 2025-ben

Nagyot javult a 2025-ös költségvetés stabilitása azzal, hogy a kormány - ha csak átmenetileg is, de - hosszú idő után visszatért a büdzsé őszi elfogadásának gyakorlatához. Ezzel ha nem is teljesen, de lényegesen mérsékelte a jövő évi költségvetésre leselkedő kockázatokat. Hétfő délután került a parlament elé a 248 + 76 oldalas törvényjavaslat, melynek legfőbb jellemzője a hiány csökkentése. Szokásos költségvetést értékelő részletes elemzésünk első részében a bevételi oldalt vizsgáljuk meg, ahol bár vannak adókiengedések (adókedvezmény növelés, különadó-csökkentés és kivezetés), mégis több adóemelés jellemzi, mely jelentős egyenlegstabilizáló hatást is kifejt. Ezt pedig végső soron, ha nem is közvetlenül, de közvetetten a fogyasztók fizetik meg.

Védelmi költségvetés után béke költségvetés

Az új gazdaságpolitika költségvetésének nevezi a kormány a 2025-ös költségvetést, majd kiemeli, hogy

a most benyújtásra kerülő költségvetés a háború lezárásával és békével számol.

Az indoklás szerint emiatt lehet új, a gazdaság egyes szereplőit támogató intézkedéseket hozni 2025-ben. "Az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv együtt a gazdasági semlegesség politikájával 2025-től egy új növekedési pályára állítja a magyar gazdaságot" - ígéri a javaslat, amely szerint a gazdasági semlegesség a gyakorlatban is megvalósul jövőre: egyszerre nyitja meg kapuit Debrecenben a BMW új gyára és Szegeden a kínai autógyártó óriás a BYD gyára.

A kormány felsorolja már a 248 oldalas javaslat elején, hogy milyen gazdaságélénkítő lépéseket tesz meg jövőre: kkv-támogatás, lakhatási helyzet megoldása, munkáshitel, bérmegállapodás, de érdekes mód már most előrevetít egy 2026-os intézkedést:

az inflációkövető béremelések mellett a kormány célja, hogy a rendőrök, a katonák és az összes fegyveres testület tagjai 2026 januárjától újra megkapják a fegyverpénzt.

Mindezen környezet mellett az államháztartás központi alrendszerének (pénzforgalmi módszertan szerint számolt) 2025. évi

  • kiadási főösszege 42.862 milliárd forint,
  • bevételi főösszege 38.739 milliárd forint,
  • hiánya 4122 milliárd forint.

A kormány tervei szerint az idei év végi 73,2%-os szintről 72,6%-ra csökken a GDP-arányos államadósság.

A 2025-ös költségvetés jellemzője, hogy

  • stabilabb lábakon áll, mint a korábbi években, hiszen az őszi elfogadásnak köszönhetően megbízhatóbb bázisra tervezhette meg a jövő évi számokat.
  • hiánylefaragás az elsődleges célja: az idén várható 4790 milliárd forintos pénzforgalmi hiányt 4122 milliárd forintra szűkíti, míg a GDP arányában az ESA módszertan szerint számolt deficitet az idén várt 4,5%-ról 3,7%-ra mérsékli. Ez nominálisan azt jelenti, hogy az idén várható 3680 milliárd forintos ESA-hiányt jövőre 3256 milliárd forintra mérsékli.
  • az idei nagyon halovány adósságcsökkentés (0,2 százalékpont) után jövőre a kormány nagyobb léptékű (0,6 százalékpontos) adósságleépítést akar megvalósítani.

Összességében tehát minden bevétel- és kiadásoldali kormányzati intézkedést annak fényében kell értékelni, hogy

a 2025-ös költségvetés alapvetően az egyensúly javításáról szól.

Ez kedvező üzenet az elmúlt évek eleresztett fiskális gyeplője után, de pozitív fejleményként értékelhetik az ország legnagyobb finanszírozói, a piaci szereplők, forintbefektetők, valamint a legnagyobb nemzetközi hitelminősítők is (akik közül ketten még idén ítéletet mondanak Magyarországról). Igencsak fontos kérdés ezzel kapcsolatban, hogy a kormány - ha látja, hogy nem a tervezet mentén haladnak a folyamatok - mennyiben fog ragaszkodni az alacsonyabb hiány eléréséhez év közben főleg akkor, ha a 2026-os parlamenti választáshoz közeledve várhatóan csak tovább fog növekedni rajta a belpolitikai nyomás, ami jellemzően lakossági hangulatjavító intézkedésekben csapódik le, ami beindíthat egy újabb hiánynövelő spirál.

Talán éppen ezért nem meglepő, hogy a piaci elemzők és nemzetközi szervezetek előrejelzései mind azt mutatják, hogy lehet egy kisebb elcsúszás a jövő évi hiánycél teljesítésében.

A 2025-ös költségvetési hiányra vonatkozó várakozások (a GDP százalékában)
Intézet Várakozás
Kormány célja (2024. november) 3,7
OTP Bank elemzői (2024. október) 4,6
Standard and Poor's (2024. október) 4,3
Fitch Ratings (2024.október) 4,9
MNB (2024. szeptember) 3,2-4,2
IMF( 2024. augusztus) 4,5
Európai Bizottság (2024. május) 4,5
Forrás: Portfolio-gyűjtés  

Az adókról és emelésükről kérdezze meg...

Korábban már többször is írtunk arról, hogy több olyan tényező is van a költségvetés fundamentumaiban, ami segíti azt, hogy javuljon 2025-ben az államháztartás egyenlege: magasabb GDP-növekedés, kisebb kamatkiadások, mérsékeltebb energiaköltségek, de közben a hiány csökkentése érdekében extra intézkedésekre is szükség van, főleg, hogy a kormány a másik kezével lazított is részben a gyeplőn (családi adókedvezmény megduplázásának első lépcsője 2025 júliusától).

Ilyen lépés az inflációkövető adóemelés bevezetése jövőre, valamint az is, hogy a 2022-es eredeti ígérete ellenére több extraprofitadó még 2025-ben is velünk él majd, ami azt jelenti, hogy az eredetileg két évre szóló hatály már négy évnél fog tartani ezen szektorok extrasarca esetében: extraprofitadó a hitelintézetekre, a biztosítókra, az energiaellátó adókörbe tartozó vállalatokra és a kiskereskedelmi szereplőkre vonatkozóan. Nem is olyan rég a Magyar Nemzeti Bank közgazdászai kiszámolták, hogy az extraprofitadók részleges fenntartása 2025-ben 413 milliárd forint értékű adóemelést jelent az érintett ágazatoknak, és végső soron a fogyasztóknak. Ugyanis ezeket a forgalmi típusú terveket az érintett adóalanyok rendszerint továbbhárítják.

Mindezt megfejeli még jövőre a pénzügyi tranzakciós illeték esetében életbe lépő változások, amelyek összesen 230 milliárd forintnyi extra bevételt hoznak az államkassza számára.

A hírek szerint az ezzel kapcsolatos megemelt díjak áthárítása is megindult a fogyasztók irányába.

Mindezen vállalati terhek beépülése az árakba jövőre magasabb szintre tornászhatja fel az áremelkedések ütemét. Nem véletlen, hogy a Portfolio által megkérdezett elemzők konszenzusa jövőre 3,9%-os átlagos inflációt vetít előre, ami meghaladja a kormány 3,2%-os prognózisát. De van olyan piaci szakember, aki már 5%-hoz közeli éves átlagos pénzromlási ütemet vetít előre 2025-re.

Vagyis a háztartások és gazdasági szereplők jelentős része a magasabb termék- és szolgáltatási díjakon keresztül fizeti meg a költségvetés stabilizálásának árát.

Lássuk a részleteket!

A 2025-ös bevételi előirányzatok összegének megítélése és ezáltal értékelése rendkívül nehéz, mert a törvényjavaslatban a kormány maradt annál a nem túl transzparens gyakorlatnál, hogy a jövő évi bevételi tervszámokat (és kiadásiakat egyaránt) a 2024. évi előirányzatokhoz viszonyítja, ami semmilyen kapaszkodót nem jelent, mert ezek a 2024-es előirányzatok még 2023 nyarán lettek elfogadva, azóta pedig sok mindent felülírt az élet. A bevételek jövőre várható valós változásához fogódzót egyedül a Költségvetési Tanács múlt héten megjelent véleménye jelent. A KT anyaga ugyanis közöl részletes bevételi adatokat arra vonatkozóan, hogy milyen összegek várhatóak 2024-ben.

Az egyes adónemekből idén várható összegekhez viszonyítva a 2025-ös terveket

egyértelműen kijelenthetjük, hogy az adóemelések és a fennmaradó különadók miatt nő a magyarokon az adóprés jövőre.

A Tanács véleményéből rendelkezésre álló, idei várható bevételi adatokból kiindulva megállapítható, hogy alig van olyan főbb adónem, ahol csökken az adóbevétel a 2024-es összeg értékéhez képest. Ha összeadjuk a gazdálkodó szervezetek befizetéseit, a fogyasztást terhelő adókat és a lakosság adóbefizetéseit a 2025-ös tervekből, akkor azok összege közel 1500 milliárd forinttal magasabb az idei várható összegnél és ennek jelentős része adómódosításokra vezethető vissza.

A 2025-ös költségvetés főbb bevételeinek alakulása 
  2025 előirányzat 2024 várható változás (mrd Ft) változás (%)
Gazdálkodó szervezetek befizetései 3 935 3 615 321 8,9%
Társasági adó 1 285 1 077 208,5 19,4%
Pénzügyi szervezetek befizetései 253,1 294,5 -41,4 -14,1%
KATA 66,7 67,1 -0,4 -0,6%
Kiva 257,8 224,3 33,5 14,9%
Bányajáradék 129 109,7 19,3 17,6%
Útdíjbevételek 663 618,9 44,1 7,1%
Energia ágazat befizetései 296,7 310 13,3 -4,3%
Kiskereskedelmi adó 295,3 264,4 30,9 11,7%
Rehabilitációs hozzájárulás 204,6 187,3 17,3 9,2%
Fogyasztást terhelő adók 10952 10190 762 7,5%
Áfa bevételek 8277 7659,6 617,4 8,1%
Jövedéki adó 1702,9 1590,8 112,1 7,0%
Regisztrációs adó 25,7 14,4 11,3 78,5%
Pénzügyi tranzakciós illeték 589,3 417,4 171,9 41,2%
Biztosítási adó 213,1 281,5 -68,4 -24,3%
Légitársaságok hozzájárulása 3 -14,9 17,9 -120,1%
Turizmusfejlesztési hozzájárulás 90,2 83,7 422,5 7,8%
Lakossági befizetések 5283,5 4896,5 387 7,9%
Szja bevételek 4905,4 4534,4 371 8,2%
Lakossági illetékek 275,4 262,4 13 5,0%
Gépjárműadó 102,7 98,7 4 4,1%
Szocho és járulékok 8824,1 8073,284538 731,8 9,3%
Forrás: Költségvetési Tanács, Portfolio        

Címlapkép: Varga Mihály pénzügyminiszter beszédet mond a 2025-ös költségvetés tervezetének átadásán a Parlamentben 2024. november 11-én. Forrása: MTI Fotó/Bruzák Noémi

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

Ilyen jól úsznak a kenguruk?

Új-Zéland az élen jár a lakosságarányos olimpiai érmek számában. Ausztrália pedig 27 milliós lélekszáma ellenére sem tud kiesni az éremtáblák első 10 helyéről. De miért... The post Ily

GDPR

Megjelent az új termékfelelősségi irányelv

Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent az új termékfelelősségi irányelv (2024/2853 sz. irányelv a hibás termékekért való felelősségről és a 85/374/EGK tanácsi irányelv hatályon

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Mérgező víz folyik a csapból? Itt a térkép, több százezer magyart érinthet

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
HO-HOL~2