A közös fellépésen keresztül Európa fogyasztóvédelmi hatóságai rákényszeríthetik a kínai alapítású online piactér üzemeltetőjét arra, hogy hozza összhangban kereskedelmi gyakorlatait a vonatkozó uniós szabályozásokkal. A GVH az európai versenyhatóságok közül elsőként már idén márciusban versenyfelügyeleti eljárást indított a Temu-val szemben.
Egy európai szinten összehangolt vizsgálatot követően a CPC-hálózat és az Európai Bizottság értesítette a Temu-t az online piactér számos olyan gyakorlatáról, amely a hálózat értékelése szerint sérti az Európai Unió fogyasztóvédelmi jogszabályait. A múlt héten a Bizottság a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) alapján hivatalos eljárást indított a kínai online piactér működtetőjével szemben.
A CPC-hálózat többféle problémás gyakorlatot azonosított a Temu online platformon, amelyek sérthetik az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat:
- Hamis kedvezmények: Annak a hamis benyomásnak a keltése, hogy a termékeket kedvezménnyel lehet megvásárolni, azonban mégsem érvényesíthető a beígért kedvezmény.
- Pszichés nyomásgyakorlás: A fogyasztók nyomás alá helyezése a vásárlás befejezése érdekében olyan taktikákkal, mint például a korlátozott termékkészletre vonatkozó hamis állítások vagy hamis vásárlási határidők.
- Kényszerített „játékok”: A fogyasztókat egy „pörgessük meg a szerencsekereket” játékra kényszerítik, hogy hozzáférjenek az online piactérhez, miközben elrejtik a játék jutalmához kapcsolódó használati feltételekről szóló lényeges információkat.
- Hiányzó és félrevezető információk: Hiányos és helytelen információk megjelenítése a fogyasztóknak az áruk visszaküldésére és a visszatérítésre vonatkozó törvényes jogaikról. A Temu továbbá elmulasztja előre tájékoztatni a fogyasztókat arról, hogy megrendelésüknek el kell érnie egy bizonyos minimális értéket, mielőtt befejezhetnék a vásárlást.
- Hamis értékelések: A fogyasztók nem kapnak megfelelő tájékoztatást arról, hogy a Temu hogyan biztosítja a weboldalán közzétett vélemények hitelességét.
- Rejtett elérhetőségek: Releváns információk elhallgatása arról, hogy a fogyasztók kérdéseikkel vagy panaszaikkal, hogy tudnak könnyen kapcsolatba lépni a Temu ügyfélszolgálatával.
A CPC-hálózat emellett tájékoztatást kért a Temutól annak értékelése érdekében, hogy a vállalat megfelel-e az uniós fogyasztóvédelmi jog szerinti további kötelezettségeinek.
A Temu-nak egy hónap áll rendelkezésére, hogy válaszoljon az európai fogyasztóvédelmi hálózat megállapításaira, és kötelezettségvállalásokat javasoljon arra vonatkozóan, hogy miként fogja kezelni a feltárt fogyasztóvédelmi jogi problémákat.
Amennyiben a Temu nem foglalkozik a fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat által felvetett aggályokkal, a nemzeti hatóságok végrehajtási intézkedéseket hozhatnak a megfelelés biztosítása érdekében.
A GVH már vizsgálatot indított
A Gazdasági Versenyhivatal 2024 márciusában az európai versenyhatóságok közül elsőként indított versenyfelügyeleti eljárásta Temu online piacteret működtető Whaleco Technology Limiteddel szemben a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt.
A GVH gyanúja szerint a vállalkozás az általa üzemeltetett honlapon és a Temu mobilalkalmazáson keresztül valószínűsíthetően
- olyan árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatot folytatott, ami alkalmas lehetett arra, hogy megtévessze a fogyasztókat;
- megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat a termékek lényeges jellemzőivel kapcsolatban, különösen a termékek környezeti hatásai tekintetében;
- az általa népszerűsített és forgalmazott termékek esetében azt a hamis benyomást kelti, hogy a termékek jogszerűen értékesíthetőek annak ellenére, hogy nem rendelkeznek „CE” megfelelőségi jelöléssel.
A magyar nemzeti versenyhatóság vizsgálata jelenleg is folyamatban van.
A Temu a cikkünk megjelenését követően egy nyilatkozatot juttatott el a szerkesztőségünknek, amelyben ezt írják
A Temu elismeri az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok által felvetett aggályokat, és ismételten hangsúlyozza elkötelezettségét a releváns szabályozó hatóságokkal való szoros együttműködés mellett annak érdekében, hogy minden problémát kezeljünk és biztosítsuk az EU-s jogszabályoknak való megfelelést.
Bár viszonylag rövid idő alatt nagy népszerűségre tettünk szert sok fogyasztó körében, még mindig nagyon fiatal platform vagyunk — kevesebb, mint két éve vagyunk jelen az EU-ban —, és aktívan tanulunk, valamint alkalmazkodunk a helyi követelményekhez. Teljes mértékben együtt fogunk működni ebben a vizsgálatban, mivel úgy gondoljuk, hogy az ilyen jellegű ellenőrzés hosszú távon a fogyasztók, a kereskedők és a platform javát szolgálja.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio