A miniszter elődásában elsőként Donald Trump megválasztásáról beszélt, amely szerinte pozitívum Magyarország számára, mivel egyrészt az ukrajnai béke esélyei megnőttek, ami pozitív a magyar vállalkozások, a fogyasztás, és a beruházások számára. Másrészt Trump megválasztása által javulhatnak az amerikai-magyar kapcsolatok, ami több beruházáshoz, és a kereskedelem növekedéséhez vezethet.
Emellett a miniszter beszélt arról is, hogy Olaf Scholz német kancellár elbocsátotta pénzügyminiszterét, ezzel praktikusan véget vetett a koalíciónak. Nagy Márton szerint az elbocsátást a túl konzervatív fiskális politika okozta. A változás pozitív lehet az elektromobilitási szektor számára, hiszen több fiskális támogatás kaphat a szektor - véli.
Ha a német gazdaság sikeres, az Magyarország számára is kedvező
- mondta.
Kitért arra, hogy az elektrifikáció gyors ütemben haladt az elmúlt években, 2024 azonban megtorpanást jelentett. Az elektrifikáció Németországon múlik - mondta a miniszter. Az európai gyártók számára kihívást jelent a versenyképesség, különösen az árak miatt. A Kínával való összehasonlításban elmondta, hogy ott 30 százalék közelében a tisztán elektromos autók penetrációja. Európában ez jól alacsonyabb, jelenleg 14 százalék körül stagnál. Franciaország jól teljesít ezen a téren, de Németország lemaradóban van. A német gazdaságpolitika konzervatívabb hozzáállása és a költségvetési megszorítások hátráltatják az átállást - mondta Nagy Márton, aki szerint támogatásokkal kell serkenteni a keresletet. Kiemelte, hogy Németország újraindította az EV-támogatási programot, ugyan csak vállalati szinten, de már ez is növelni tudta az eladásokat.
Ettől függetlenül a német autógyártók jelentős kihívásokkal szembesülnek, nem csak a hazai piacukon. Németország piacot veszít Kínában, aminek messze menő gazdasági implikációi vannak Európában - mondta a miniszter.
Német autógyártók árfolyamának zuhanása tükrözi a problémáikat
Az EU által kivetett büntetővámokról elmondta, hogy az a kereskedelmi konfliktusok eszkalálódásához vezethet és veszélyezteti az európai autógyártók pozícióját a kínai piacon. A miniszter szerint a vámok helyett inkább az európai versenyképesség növelésére kellene fókuszálni. Nagy Márton emellett bírálta, hogy az EV-ökoszisztémára vonatkozóan nincs uniós direktíva, pedig a szabályozás segíthetné az emobilitás fejlődését. A töltési infrastuktúrára kitérve Nagy Márton arról beszélt, hogy az európai EV-piacot visszatartja a töltőpontok hiánya. A töltőhálózat bővítése kulcsfontosságú az elterjedéshez - tette hozzá.
A jelenlegi stagnálás ellenére az elektrifikáció elkerülhetetlen
- fogalmazott Nagy Márton.
A miniszter arról beszélt, hogy Magyarország is elkötelezett az elektromos autózás mellett, és a kormány a vállalati autóvásárlás, és a töltőhálózat kiépítése érdekében is indított programokat. Nagy Márton hangsúlyozta, hogy a fogyasztói bizalom megőrzése kulcsfontosságú az elektromos autózás jövője szempontjából. A megfelelő szabályozás és stratégia kialakítása elengedhetetlen az iparág fejlődéséhez.
Címlapkép forrása: Portfolio