A "Gazdák a farmmosás ellen" elnevezésű kampány, amelyet a Riverford bio zöldségdobozokat gyártó cég indított, jelentős támogatottságra tett szert az Egyesült Királyságban. A kezdeményezés célja, hogy felhívja a figyelmet a szupermarketek félrevezető gyakorlataira, és szigorúbb szabályozást követeljen a kisebb gazdálkodók védelmében.
A kampány több mint 11 000 embert mozgósított, akik levélben fordultak parlamenti képviselőikhez.
A kampány szervezői szerint az élelmiszerek jelentős részét amerikai típusú ipari megafarmokról vagy külföldről szerzik be, ami a brit családi gazdaságok hanyatlásához vezet.
Szeptemberben nyílt levelet küldtek a legnagyobb brit szupermarketláncok - Tesco, Sainsbury's, Asda, Morrisons, Aldi és Lidl - vezérigazgatóinak. Ebben szigorúbb szabályozást sürgettek a tisztességtelen felvásárlási gyakorlatok megakadályozására, amelyek szerint kiszorítják a kisebb gazdálkodókat a piacról.
Egy, a Riverford által végzett kutatás aggasztó képet fest a brit mezőgazdaság helyzetéről. A felmérés szerint a gazdák 61 százaléka tart attól, hogy a következő másfél éven belül fel kell adnia gazdaságát. Annak ellenére, hogy a hat nagy élelmiszerlánc állítása szerint támogatja a brit gazdákat, a termelőknek csupán 25 százaléka hiszi, hogy ezek az állítások hitelesek és a szupermarketek vásárlói magatartása is alátámasztja őket.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio