Ahogy arról mi is beszámoltunk, módosítják 2025-től kezdődően az energiahatékonysági kötelezettségi rendszert (EKR), ami többek között az üzemanyagok árát is érinti. Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke rámutatott, hogy míg 2019-ben literenként 1,05 forint volt, jelenleg 11 forint, a tervezett módosítás után pedig a 2023-as forgalom után már 17,45 forint, 2027-re pedig 32,6 forint lesz literenként az EKR-kötelezettség. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára azonban hozzátette, hogy az üzemanyag-forgalmazóknak lehetőségük lesz energiahatékonysági projektekben részt venni, vagy megváltani a kötelezettségüket. Egri ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy a nagyobb cégek így előnyben vannak, mert saját projekteket indíthatnak, míg a kisebb benzinkutak kénytelenek a teljes megváltást kifizetni.
Most Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkára is megszólalt az ügyben - a VG-nek adott interjújában a politikus kiemelte, hogy az üzemanyagok jelenleg 607 forint körüli literenkénti átlagárát alapul véve a kereskedők tényleges,
az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerrel kapcsolatos költségnövekedése körülbelül 2-3 forint lesz.
Steiner hozzátette, hogy az EKR-kötelezettség alapját jövőre a 2023-ban értékesített energiamennyiség adja, márpedig a Magyarországon forgalmazott üzemanyag mennyisége tavaly 12 százalékkal csökkent, ami önmagában mintegy harmadával mérsékli a kötelezettség mértékének tényleges növekedését. Elmondása szerint nem visszamenőleges adóemelést hajt végre a kormány az EKR célszám emelésével, mivel "a kötelezettség mértéke változik, nem a kötelezettség alapjául szolgáló értékesített energiamennyiség".
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio