A jelenlegi szabályozás szerint a kabotázsműveletek és a nem kétoldalú nemzetközi szállítások esetén a külföldi szabályokat kell alkalmazni, ami hátrányos helyzetbe hozza a magyar fuvarozókat. Például, ha egy magyar fuvarozó Németországban kabotázsműveletet végez, akkor a német jogot kell alkalmazni, amely nem tekinti munkabérnek az olyan elemeket, mint az üzemanyag-megtakarítás. Ennek következtében a magyar munkabérszintek gyakran alacsonyabbak más európai országokhoz képest – írja a Világgazdaság.
A javaslat szerint, ha a fuvarozók bére nagyobb részt alapbérből állna, akkor növekedne az alapbérek szintje, és átláthatóbbá válnának a munkaerőpiaci viszonyok.
Emellett hozzájárulna a munkavállalók szociális biztonságához is, mivel a társadalombiztosítási juttatások a tényleges jövedelem alapján kerülnének meghatározásra, ami tisztességesebb nyugdíjakat eredményezne.
A szakszervezet elismeri, hogy az átalakítás a jövedelmek csökkenésének kockázatával járhat.
Ennek ellensúlyozására azt javasolják, hogy a módosítás hatálybalépése előtt az alapbér legalább elérje a napidíj, üzemanyag-megtakarítás és alapbér összegének átlagát.
Emellett több ponton javasolják a közúti közlekedés szabályainak módosítását, figyelembe véve a közelgő integrációt a MÁV-Start Zrt. és a Volánbusz Zrt. között.
Címlapkép forrása: Shutterstock