Hasonló témákkal is foglalkozunk a november 6-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Jelentkezés és regisztráció itt.
Az EU által bevezetett új vámok mértéke 7,8% és 35,3% között mozog, attól függően, hogy melyik gyártóról van szó. Ezek az extra vámok a már meglévő 10%-os általános importvám felett értendők.
A kínai kereskedelmi minisztérium közleményben reagált a döntésre, amelyben kijelentette, hogy nem fogadja el az új vámokat.
A minisztérium szerint az EU vizsgálata, amely a vámok bevezetéséhez vezetett, számos ésszerűtlen és nem megfelelő szempontot tartalmaz.
Kína álláspontja szerint az intézkedés valójában protekcionista gyakorlat, amely a tisztességtelen verseny látszatát kelti.
Az EU tavaly indított vizsgálatot a kínai elektromos autók ügyében, azzal vádolva a gyártókat, hogy jogellenesen kapnak állami támogatást, ami károsítja vagy veszélyezteti az európai elektromosjármű-ipart. Válaszul Kína pert indított a Kereskedelmi Világszervezetnél, és ígéretet tett arra, hogy minden szükséges intézkedést megtesz a kínai vállalatok törvényes jogainak és érdekeinek határozott védelme érdekében.
A feszültség ellenére azonban mindkét fél nyitottnak tűnik a további tárgyalásokra.
A kínai kereskedelmi minisztérium kiemelte, hogy az EU jelezte a tárgyalások folytatására való hajlandóságát, és reményét fejezte ki, hogy konstruktív módon fog együttműködni Kínával, hogy elkerüljék a kereskedelmi súrlódások eszkalálódását.
A Reuters október 25-i jelentése szerint a felek alternatív megoldásokat is fontolgatnak, például a kínai gyártók lehetséges minimálár-kötelezettségvállalásait vagy európai beruházásokat.
A vámok bevezetésének hírére a kínai elektromos autógyártók részvényei csökkentek a tőzsdén. A BYD, a Nio és az Xpeng részvényei mind veszítettek értékükből a szerda reggeli kereskedésben.
Ken Peng, a Citi Wealth ázsiai befektetési stratégiáért felelős vezetője a CNBC-nek nyilatkozva úgy vélekedett, hogy bár a helyzet sajnálatos, a vámok mértéke mérsékeltnek tűnik.
Ugyanakkor rámutatott, hogy
mind az amerikai, mind az uniós vámok arra kényszerítik a kínai gyártókat, hogy diverzifikálják ellátási láncaikat és növeljék Kínán kívüli kapacitásaikat.
Peng szerint, ha Kína megtorló intézkedéseket foganatosítana, azok valószínűleg az Európából származó mezőgazdasági és luxusimportra összpontosulnának.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ