A törvénymódosítás hatására az üzemanyag-kiskereskedők által fizetendő adó jelentősen növekszik, ami tartós áremelkedést eredményezhet az üzemanyagoknál. Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének (FBSZ) elnöke a Világgazdaságnak elmondta, hogy az intézkedés célja az Európai Unió energiafelhasználás-csökkentési célkitűzésének elérése.
Az uniós elvárás szerint 2030-ra 32,4 százalékkal kell mérsékelni az energiafogyasztást a 2018-as szinthez képest.
Egri szerint azonban a jogszabály nem a megfelelő pontokat célozza meg. "Az energiatermelőknek és -felhasználóknak vannak eszközeik az energiafelhasználásuk csökkentésére, és erősen érdekeltek is benne" - magyarázta. Ehelyett a benzinkutasokra hárítják a terhet, akiknek a 2023-as eladásaik után jóval magasabb adót kell majd fizetniük.
Az adó mértéke drasztikusan emelkedik a vezető szerint: míg 2019-ben literenként 1,05 forint volt, jelenleg 11 forint,
a tervezett módosítás után pedig a 2023-as forgalom után már 17,45 forint, 2027-re pedig 32,6 forint lesz literenként.
Az FBSZ ezt visszamenőleges hatályú döntésnek tekinti, Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára pedig megerősítette, hogy az intézkedés hatása valóban visszamenőleges. Az üzemanyag-forgalmazók ugyanis a 2023-as áraikban érvényesítették azt a 2025-ben fizetendő adót, amelyet az EKR-rendszer rótt rájuk. Most pedig azzal szembesültek, hogy a mostani EKR-fizetésre ily módon félretett pénzük nem lesz elég, ahogyan a 2027-es és 2028-as kötelezettségükre sem. Tehát majd a 2023-as és az azutáni magasabb kötelezettséget is meg kell jelentetniük az áraikban.
Grád Ottó emellett azt is elmondta, hogy valójában nem adóról, hanem kötelezettségmegváltásról van szó: az üzemanyag-forgalmazóknak ugyanis lehetőségük van energiahatékonysági projektekben részt venni, vagy megváltani a kötelezettségüket. Egri kiemelte, hogy
A nagyobb cégek előnyben vannak, mert saját projekteket indíthatnak, míg a kisebb benzinkutak kénytelenek a teljes megváltást kifizetni.
A törvénymódosítás ezen felül további változásokat is hoz: az energiahatékonysági intézkedésként elszámolható fejlesztések listája rövidült, kizárva például az üzemanyag-adalékolással vagy guminyomás-korrekcióval elérhető megtakarításokat.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio