Magyarország nemrégiben bejelentett új gazdasági akcióterve rávilágít a költségvetési konszolidáció, illetve a kormány szociális támogatások és növekedési teljesítménycélok iránti elkötelezettsége között feszülő politikai kompromisszumokra - állítja a Fitch Ratings.
Cikkeink a 21 pontos akciótervről:
A hitelminősítő szerint
NEM VILÁGOS, HOGY A JAVASLATOK KELLŐKÉPPEN ERŐSÍTIK-E A NÖVEKEDÉSI KILÁTÁSOKAT AHHOZ, HOGY CSÖKKENTSÉK A KÖZÉPTÁVÚ KÖLTSÉGVETÉSI KONSZOLIDÁCIÓVAL KAPCSOLATOS KIHÍVÁSOKAT,
amelyek fokozódhatnak, ha a külső kereslet élénkülése késik - hívja fel a figyelmet a hitelminősítő. A kereslet és a magánberuházások fellendítésére irányuló terv három pilléren nyugszik:
- a vásárlóerő növelése;
- megfizethető lakhatás megteremtése; valamint
- a kis- és középvállalkozások fejlesztése.
Az intézkedések között szerepel a családi adókedvezmény megduplázása, a hároméves minimálbér-megállapodás megkötése és végrehajtása, a lakáshitelekre vonatkozó önkéntes 5%-os kamatplafon, valamint új támogatott hitelprogramok, köztük egy, a lakásvásárlásra és -felújításra vonatkozó program egyes hitelfelvevők számára, valamint egy másik, a kkv-kat célzó program.
A Pénzügyminisztérium becslése szerint a gyermeknevelési támogatás emelése 2025-ben a GDP kevesebb mint 0,1%-ába, 2026-2028-ban pedig a GDP 0,3%-ába kerülne évente. A többi intézkedésre vonatkozóan nem nyújtott be becsléseket, de a támogatott hitelprogramok költségeinek egy részét valószínűleg a bankszektor viseli majd, ahogyan a korábbi programok esetében is. A Fitch további részleteket a 2025-ös költségvetési tervezetben és a középtávú költségvetési-strukturális tervben vár, amelyek elkészítése az év végéig esedékes.
A Fitch szerint az ország 2024 júniusában megerősített "BBB" államadós-besorolása negatív kilátások mellett a politikai környezettel és az államháztartás teljesítményével kapcsolatos kockázatokat tükrözi. A gazdasági tevékenységnek a tavalyi GDP-csökkenést követő élénkülése fontos hajtóereje lesz a következő négy évre prognosztizált hiánycsökkentésnek, ami alátámasztja a költségvetési bevételek helyreállását. Ez fontos,
tekintettel a 2026 tavaszán esedékes parlamenti választások előtt felmerülő többletkiadások kockázatára.
Ha a gazdasági növekedés alulteljesít, az alááshatja a tervezett költségvetési konszolidációt. A Fitch szeptemberben a júniusi 2,3%-ról 1,4%-ra csökkentette 2024-es növekedési előrejelzését.
A reálnövekedés átlagosan 1,5% volt 2024 első felében, amit részben a háztartások fogyasztásának élénkülése támogatott. A nettó export az import jelentős csökkenése miatt pozitívan járult hozzá a növekedéshez, de nem számít a hitelminősítő a külső kereslet erőteljes fellendülésére a második félévben. Az uniós forrásokhoz való "nem optimális" hozzáférés és a még mindig magas finanszírozási költségek hátráltatják eközben a beruházásokat. Emellett áprilisban a GDP 0,8%-át kitevő állami beruházásokat elhalasztotta a kormány, hogy a 2024-re módosított, a GDP 4,5%-át kitevő hiánycélját elérje, ami
jól mutatja a növekedést ösztönző intézkedések és a konszolidációs erőfeszítések közötti egyensúlyozás okozta kihívást.
Júliusban a kormány bevételi intézkedéseket vezetett be, többek között a banki különadó kiigazítását, valamint a különadók meghosszabbítását az energia- és kiskereskedelmi szektorban, ami "rávilágít az ágazati beavatkozások magas szintjére".
Ezenfelül a hitelminősítő szerint
a gazdasági túlfűtöttség kockázatát hordozza magában, hogy az új gazdasági cselekvési terv a támogatott hitelprogramokra és a háztartások fogyasztásának további ösztönzésére támaszkodik.
Ez történt a 2022. áprilisi parlamenti választások előtt, és arra utal, hogy a hasonló politikákból származó növekedési és költségvetési előnyök rövid életűek lehetnek.
A Fitch szeptemberi Sovereign Data Comparator előrejelzése szerint a növekedés 2025-ben 3,4%-ra, 2026-ban pedig 3,5%-ra gyorsul, ami valamivel alacsonyabb a júniusi 3,8%-os, illetve 3,7%-os előrejelzésüknél. A növekedés nagy mértékben függ a külső kereslet élénkülésétől és a javuló hangulattól, amely élénkítheti a beruházási aktivitást. A következő két évben új autóipari és akkumulátorgyártó létesítmények kezdik meg működésüket, de az elektromos járművek iránti gyengülő kereslet alacsonyabb kapacitáskihasználtságot eredményezhet.
A vártnál gyengébb gazdasági fellendülés további költségvetési támogatások bevezetéséhez vezethet.
A 2024-es gazdasági növekedésre vonatkozó rosszabb előrejelzés és az elmúlt évek hiánytúllépései miatt az elmúlt hónapokban javuló költségvetési teljesítmény ellenére
a Fitch továbbra is a GDP 4,9%-át kitevő, a kormány által kitűzött célt meghaladó idei államháztartási hiányt vár.
A rendelkezésre álló mutatók a harmadik negyedévben még mindig gyenge gazdasági aktivitást jeleznek, ami kockázatot jelent a Fitch frissített egész éves növekedési előrejelzésére.
A GDP 4,4%-ÁT KITEVŐ HIÁNYT PROGNOSZTIZÁLNAK 2025-BEN ÉS 3,9%-OT 2026-BAN, SZEMBEN A KORMÁNY IDEI ÉV ELEJI JELZÉSÉVEL, AMELY 3,7%-OS, ILLETVE 2,9%-OS HIÁNYT CÉLOZ MEG EZEKBEN AZ ÉVEKBEN.
Címlapkép forrása: Portfolio