Taylor Swift, a Grammy-díjas énekesnő, az első – és a jelek szerint egyetlen – elnökjelölti vita utolsó másodpercében jelentette be, hogy Kamala Harris alelnököt támogatja. Swift hatalmas rajongótáborral rendelkezik, amely nagyrészt fiatal, női és demokrata szimpatizánsokból áll. A 2020-as választásokkor rengeteg elemzés jutott arra, hogy utolsópillanatos kiállása Joe Biden mellett számos billegő körzetben hozhatott fordulatot, még ha otthonában, Tennessee-ben simán ki is kapott az általa támogatott jelölt.
Az viszont biztos, hogy Taylor Swift hatása számos területen bizonyult elementáris erejűnek: az amerikai gazdaságot – különösen az Eras turnéja révén – jelentősen megtámogatta 2022-ben és 2023-ban. Koncertjei fellendítették a helyi gazdaságokat, különösen a turizmus és a vendéglátás területén, mivel a rajongók tízezrei utaznak a koncertekre, és ezzel élénkítik a szállodai, éttermi forgalmat és helyi látványosságoknál is megugrottak a költések.
Az Egyesült Államokban Taylor Swift hat hónapos Eras turnéja összesen 5 milliárd dolláros fogyasztói költést generált, amelyből 2 milliárd dollár volt a kiskereskedelmi forgalom a Nomura elemzése szerint, amely meg is alkotta a Swiftonomics kifejezést az énekesnő élénkítő hatására. Bár a fogyasztás fellendítése elvarázsolta az amerikai gazdasági elemzőket,
a teljes makrogazdasági hatás valószínűleg visszafogottabb volt, mint a sokak által emlegetett 0,25 százalékos hozzájárulása a GDP-növekedéshez, de ettől még a Federal Reserve is többször megemlítette a helyi gazdasági hatások között.
Az is látványos volt, amit az amerikaifoci-ligával tett az, hogy Taylor Swift és a Kansas City Chiefs tight endje, Travis Kelce kapcsolata nyilvánosságra került. Jelenléte a meccseken óriási médiafigyelmet váltott ki, az NFL nézettsége, különösen a fiatalabb és a női közönség körében, jelentősen megugrott, a Chiefs – New York Jets mérkőzésen való részvétele 27 milliós nézettséget eredményezett, így a 2023. februári Super Bowl óta ez volt a legnézettebb vasárnapi műsor. A mérkőzés mintegy 2 millió női nézőt vonzott, a 18-24 éves nők körében 24%-kal, a tinédzser lányok körében pedig 53%-kal nőtt a közvetítést figyelők száma. A nézettségi csúcs 29,4 milliós volt a közvetítés alatt.
Egy elnökjelölt így nem is vágyhatna jobb politikai kiállásra, mint Swifté, de a szakértők szerint mégsem profitál ebből sokat Kamala Harris.
Az Economist elemzése szerint az énekesnő posztjai hiába bírnak hatalmas eléréssel – egyetlen Instagram-bejegyzése több mint 11 millió lájkot kapott – ezek a közösségi média aktivitások nem mindig fordulnak le tényleges szavazatokra.
Az egyik legjelentősebb hatás a választói regisztrációban volt tapasztalható. Amikor Swift megosztotta Harris támogatását és a szavazási regisztráció linkjét, több mint 300 ezer látogatót irányított a weboldalra néhány órán belül. Azóta viszont ez a hatás elmúlt, egy hónap alatt a Swift és Harris nevekre érkező együttes Google-keresések száma 90 százalékkal esett vissza, a „kire szavaz Taylor Swift” kérdésre pedig alig százezer keresés érkezett október eleje óta. Ha figyelembe vesszük, hogy ezek ráadásul országos keresések, nem a csatatérállamokból érkeztek, belátható, hogy a Swiftection (vagyis Swift hatása a választásra) korlátozott lehet.
Bár a közösségi média hatalmas teret ad a hírességeknek, az Economist szerint kérdéses, hogy ezek az aktivitások valóban meggyőzik-e a választókat, hiszen Swift rajongói közül sokan már korábban is demokrata szimpatizánsok voltak.
Nem Swift a döntőbíró
Nate Silver, a FiveThirtyEight alapítója és elismert statisztikus, azt állítja, hogy Robert F. Kennedy Jr., aki korábban független elnökjelölt volt, majd Donald Trump támogatása mellett döntött, sokkal nagyobb hatást gyakorolt a választásokra.
SILVER SZERINT KENNEDY TRUMP MELLETTI KIÁLLÁSA NAGYOBB POLITIKAI SÚLLYAL BÍR, MIVEL KENNEDY BELÉPÉSE A POLITIKAI KÜZDELEMBE KEZDETBEN ELCSÁBÍTOTT EGY JELENTŐS SZAVAZÓBÁZIST A REPUBLIKÁNUS JELÖLTTŐL.
Kennedy támogatása főként a hagyományos jobboldali szavazókat vitte Trumphoz, míg Swift inkább a már meglévő demokrata bázist mozgósította. Silver elemzésében kiemelte, hogy Harris támogatottsága enyhén csökkent Kennedy bejelentése után, ami egyértelműen befolyásolta a közvélemény-kutatási adatokat. A hírességek közötti támogatás különbsége tehát nem csupán a közösségi média elérésére korlátozódik, hanem politikai mozgósító erejüket is mérlegelni kell.
Kilóg a sorból Elon Musk, aki a Twitter-felvásárlás óta az X-en keresztül akár abba is beleszólhat, hogy kihez milyen üzenetek érnek el. Az ő Trump melletti kiállása is sokakat billenthetett át a Republikánus Párt oldalára.
A harmadik elemzés, amelyet a The Drum marketingszakértői közöltek, arra világít rá, hogy a Demokratikus Nemzeti Konvenció (DNC) kampánya igyekszik Taylor Swift népszerűségét kihasználni, hogy Harris kampányát fiatal választókhoz juttassa el. A „Taylor Swift-kampány” Snapchat filterekkel, mobil plakátokkal és popkulturális üzenetekkel próbálja elérni a Z generációt és a millenniumi nemzedéket. A kampány szlogenjében Swift egyik híres dala, a „Fearless” jelenik meg, melyet arra használnak, hogy fiatalokat szólítsanak meg kulcsfontosságú kérdésekkel, mint például a reproduktív jogok vagy a gazdasági lehetőségek.
A szakértők megosztottak abban, hogy mennyire hatékony ez a stratégia. Ryan Waite, a Think Big közvéleménykutató alelnöke szerint a Swift kampány intelligens lépés, amely a fiatal választók figyelmét keltheti fel. Ugyanakkor figyelmeztetett, hogy a kampány önmagában nem elegendő, ha nem nyújt mélyebb, tartalmi üzeneteket az említett demográfiai csoport számára.
Ezzel szemben mások, mint például Reilly Newman, a Motif Brands stratégiája, arra figyelmeztetnek, hogy
a celebek támogatása egyes szavazók számára hiteltelennek tűnhet, és a kampány túlzottan a szórakoztatásra összpontosít, ahelyett, hogy valós politikai tartalmat közvetítene.
A három elemzés egyértelművé teszi, hogy a hírességek támogatása megosztó kérdés a politikai kampányokban. Taylor Swift és Robert F. Kennedy Jr. támogatása különböző hatásokat gyakorolt a választókra, és míg Swift támogatása elsősorban a meglévő demokrata bázist mozgósította, Kennedy bejelentése jelentős politikai változásokat hozott. A legnagyobb kérdés, hogy a választások előtti hetekben Swift mennyire veti be magát a kampányban, új lendületet adva a Demokrata Pártnak az utolsó pillanatban.
A jelek szerint erre Harrisnek óriási szüksége lenne: a közvélemény-kutatások alapján Donald Trump lett az elnökválasztás fő esélyese, ráadásul úgy, hogy mindig alulmérik a támogatottságát.
Címlapkép: Taylor Swift a „The Eras Tour” nyitóestjén lép színpadra a State Farm Stadionban 2023. március 17-én, az arizonai Glendale-ben. Az arizonai Glendale városát a The Eras Tour tiszteletére március 17-18-ra ünnepélyesen Swift Cityvé nevezték át. A fotó forrása: John Medina/Getty Images.