Az elektromos autók eladása jóval a várakozások alatt alakul idén Európában. Bár szeptemberben 4 egymást követő hónap után újra nőtt az elektromos autók értékesítése, az EU-ban 9,8, a legnagyobb autópiacon, Németországban 8,7 százalékkal nőttek az eladások,
az év első 9 hónapja így is elég gyászos, a várt nagy növekedés helyett a január-szeptember időszakban 5,8 százalékkal kevesebb elektromos autót adtak el az EU-ban, és 28,6 százalékkal kevesebbet Németországban.
A visszaesés részben a korábbi támogatási programok kifutásával magyarázható.
A klímacélok eléréséhez viszont szükség lenne a helyben zéró károsanyagot kibocsátó elektromos autók arányának drasztikus növelésére, jönnek is az ötletek, hogy hogyan lehetne megfordítani a trendet:
A merkur.de összefoglalója alapján
- áprilisban Volker Wissing német közlekedési miniszter hétvégi vezetési tilalommal fenyegetett a belsőégésű motorral hajtott autókra,
- néhány hete Robert Habeck gazdasági miniszter egy új, elektromos autók vásárlásához nyújtott állami támogatással kampányolt,
- ezt a ötletet karolta fel Oliver Blume, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója, ő autónként 4000 eurós állami támogatást támogat.
A legújabb ötletet Martin Daum, a Daimler egykori teherautó-főnöke dobta be, szerinte
mostantól a végtelenségig minden év január 1-jén tíz centtel kellene megemelni a benzin literenkénti árát, azzal rá lehetne venni az embereket arra, hogy elektromos autót vegyenek.
Daum szerint
a gyakran autózók számára a belső égésű motoros autó vásárlása ezzel a megközelítéssel már nem opció, inkább rögtön elektromos autót vásárolnának.
Persze azt Daum is belátja, hogy egy ilyen ötletet nem lenne egyszerű átvinni, szerinte a polgárok többsége nem fogadná el a pótdíjat, és valószínűleg ezért egyetlen politikus sem követné ezt a megközelítést. Daum számára azonban elképzelhető egy literenkénti öt centes kezdeti kompromisszumos megoldás is. Ezután azonban kétszer annyi időbe telne, mire a mobilitás tényleges megváltozásának kívánt hatása bekövetkezne.
Daum viszont nem gondolja azt, hogy az elektromos autók állami támogatása célravezető.
"Az elektromos autók támogatásának ellenzője vagyok. Szerintem az új technológiák támogatásának csak a legelső fázisban van értelme, amikor a technológiai ötletek kipróbálásáról van szó, amikor fogyasztóként hatalmas kockázatot vállalnának azzal kapcsolatban, hogy a dolog egyáltalán működni fog-e.”
- mondta, és hozzátette, hogy
ehelyett az infrastruktúra fejlesztését kellene előtérbe helyezni, és töltőállomásokba, utakba és fenntartható energiatermelésbe kellene befektetni.
Címlapkép forrása: aire images via Getty Images